Srovnávací a historická gramatika 19.století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

VY_12_INOVACE_Rů_II_12 PRAHA Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
 Mýtus: OSPOD ví nejlépe, co je pro dítě a rodinu dobré  Mýtus: IPOD znamená pro pracovníky pouze zvýšení administrativy.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Osoba hluchá je nevzdělavatelná. Aristoteles, 400p.n.l.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Česká republika – Praha VY_32_INOVACE_04_ZEMĚPIS_Česká republika Praha Dětský domov, Základní škola, Střední škola Duchcov, Školní 1, příspěvková organizace.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Induktivní statistika
Autor: Pavel Maroušek Vedoucí: Ing. Martin Maršík, PhD.
Národní divadlo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_03_Z9_Skála
Zákon o sociálním podnikání
Mezinárodní vzdělávací projekt TESEUS
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní principy DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE a promítání
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
VY_32_INOVACE_43A_STÁTNÍ SVÁTKY A VÝZNAMNÉ DNY V ČESKÉM KALENDÁŘI
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Ekonomika
22 / 9 / 2010.
Huslenky V obci se nachází evangelický kotel, který byl nedávno rekonstruován a je postavem i ve skanzenu v Rožnově. Historie obce začíná v roce 1949.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Hudební renesance v Čechách
karel oliva Akademie věd ČR
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Friedrich August von Stradonitz Kekule
VY_ 32_ INOVACE _12_10_stěhování národů
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
České národní obrození
Psychologie test.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Mezinárodní vědecká konference Národná a regionálna ekonomika VIII Herľany * Možnosti využití odlišností ve vývoji ekonomicky integrovaného.
Československá republika-demokratický stát
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
České země za 1. světové války
Střední škola obchodně technická s. r. o.
PERIODICKÁ SOUSTAVA PRVKŮ
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
Johan Sebastian Bach AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

Srovnávací a historická gramatika 19.století MLADOGRAMATIKOVÉ Marek Svoboda, Tomáš Svoboda, Zuzana Sinková, Stanislav Bečvář

Obecně 19.století: při zkoumání jazyků poprvé užívání vědecké metodologie srovnávací gramatika: vznikla na základě objevení sanskrtu (pro Evropu) Hned od počátku dostávalo srovnávací studium jazyků historický charakter

„Objevení“ sanskrtu Pro Evropu „objevil“ sanskrt William Jones: Ještě 40 let po „objevení“ sanskrtu má však tento „objev“ velmi omezené důsledky

„Zakladatelé“ srovnávací gramatiky: především R. Rask a F. Bopp Srovnávací a historická gramatika „Zakladatelé“ srovnávací gramatiky: především R. Rask a F. Bopp „Zakladatel“ historické gramatiky: J. Grimm

Franz Bopp (1791 – 1867) Německý filolog Životní cíl = rekonstrukce prvotního stadia jazyka Prvotní jazyk – nejdokonalejší Při hledání ‚prvotního jazyka‘ se opíral o porovnávání často velmi odlišných jazyků

Grimmův zákon fonetických změn v germánských jazycích

V minulosti – změna výslovnosti okluzívních souhlásek: Grimmův zákon fonetických změn v germánských jazycích V minulosti – změna výslovnosti okluzívních souhlásek: neznělé okluzívy  frikativy znělé okluzívy  ztrácí znělost výsledek: důležitý rys, jímž se germánské jazyky liší od ostatních jazyků indoevropských

Wilhelm von Humboldt (1767 – 1835) Cíl - vytvoření srovnávací antropologie Původ jazyka - metafyzické úvahy Jazyk je vrozená lidská vlastnost Sánskrt je nejdokonalejší, protože je nejstarší Různá mentalita jednotlivých národů – různé jazyky Jazyk není ergon (produkt) nýbrž energeia (aktivní síla)

August Schleicher (1821 – 1868) Dovršil vývoj srovnávací gramatiky. Jazyk prý není společenský jev. Problémy jazykového vývoje a interpretace bral jako organismus.

Významnější díla mladogramatiků Základy srovnávací gramatiky indoevropských jazyků (Brugman & B. Delbrückem) Principy dějin jazyka (základní dílo mladogramatiků). Historická mluvnice jazyka českého (Jan Gebauer) navazuje na názory mladogramatiků

Mladogramatikové X Starší generace - otázky fonetických změn a historický pohled na jazyk - povýšení jazykovědy mezi přírodní vědy Kritici: - ling. směry z konce 19. století: reakce proti mladogramatickému směru

Experimentální fonetika Využívá přístrojů (laryngoskop, kymograf) Rozvoj v 19. století Metody: palatografická, plastografická Představitelé: R. Lenz, E.A. Meyer, W. Kempelen laryngoskop

Rekonstrukce Kempelenova „mluvícího stroje“ na Saarlandské univerzitě v Saarbrückenu

Mladogramatikové Nový lingvistický směr Principy dějin jazyka (H. Paul - 1880) Lipská škola K.Brugmann, B.Delbrückem… Ve světě G.I. Ascoli, Jan Gebauer Mladogramatici x Starší generace vznik nových ling. směrů formování ling. 20.století Karl Brugmann

Srovnávací a historická gramatika Zavedení vědecké metodologie řešení základních otázek jazykového vývoje Největší rozkvět v Německu na mladogramatických pozicích i ve 20.století Srovnávací lingvistika porovnávání rozboru jazyka s jazykem jiným