ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

Biologie E
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Plastidy.
Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pletiva dělivá.Pletiva trvalá. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV:VY_32_INOVACE_06C_07_Aminokyseliny TEMA:VY_32_INOVACE_06C_Organická.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Energetická hodnota potravin (EH)
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Vegetativní orgány Kořen
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Stavba buňky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Stonek Biologie 1. ročník.
Změny skupenství látky
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Fotosyntéza.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
Různé podmínky života na Zemi
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Autor: Stejskalová Hana
STULÍK ŽLUTÝ BLATOUCH BAHENNÍ
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
KOŘEN FUNKCE - roste jako první ze semene - upevňuje rostlinu v půdě
Autor: Mgr.Petr Procházka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Buňka.
Abiotický faktor voda.
Eukaryotická buňka Vnitřní ORGANELY.
Název školy: Základní škola Záboří nad Labem, okres Kutná Hora, příspěvková organizace Autor: Ivana Stará Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název materiálu:
Biologie.
Úvod Autor: Pavel Žižka
Získávání energie pro život
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_31_ Barvy.
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_01C_01_Rostlinná buňka TEMA: VY_32_INOVACE_01C_Biologie rostlin ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 3. 2. 2013

Anotace Výklad s odkazy na laboratorní cvičení – seznámit žáky s organelami typickými pro rostlinnou buňku Motivační otázky – využití zkušeností, znalostí z chemie Pro žáky 1. r. G4, 3. r. G6 Stručné ověření základních znalostí – žáci popíší buňku na interaktivní tabuli. Materiál je určen k interaktivní výuce

ROSTLINNÁ BUŇKA

Co obsahuje rostlinná buňka? (a živočišná ne) 1. BUNĚČNÁ STĚNA 2. VAKUOLA 3. PLASTIDY

1. BUNĚČNÁ STĚNA FUNKCE: pevnost tvar buňky ochrana protoplastu (= živý obsah buňky) Propustná membrána

SLOŽENÍ: Celulóza – polysacharid, mikrofibrily (průměru 10 až 25 nm) Hemicelulózy – polysacharidy, kratší řetězce, zásobní Pektiny – kyselé polysacharidy (buněčná šťáva, dužnatých plody). využití - džemy, marmelády

ZMĚNY BUNĚČNÉ STĚNY A. Růst: Plošný – rozpínání vakuoly, mezi vlákna celulózy - nová Tloustnutí – další vrstvy vláken celulózy

B. Ukládání dalších látek → změna vlastností Impregnace = ukládání organických látek: Lignin = dřevo – dřevnatění (pevnost) cévy, cévice, sklerenchym

Inkrustace = ukládání anorganických látek: Suberin = korek – korkovatění (nepropustný pro plyny a vodu, látka tukové povahy) druhotné krycí pletivo Inkrustace = ukládání anorganických látek: SiO2, CaCO3 buněčná stěna tvrdá a křehká

Dub korkový 1

Stavba buněčné stěny Apoplast - labyrint volných prostorů Střední lamela Primární stěna protoplast Sekundární stěna Tečka Plazmodezma Apoplast - labyrint volných prostorů prostupný pro vodu (mezibuněčné prostory + buněčná stěna)

Symplast - soubor protoplastů všech buněk Propojení buněk - PLAZMODEZMY

2. VAKUOLA Zásobní- cukry, bílkoviny TONOPLAST - polopropustná membrána BUNĚČNÁ ŠŤÁVA - vodný roztok látek Zásobní- cukry, bílkoviny

Meziprodukty látkové přeměny aminokyseliny, organické kyseliny Druhotné produkty metabolismu, odpad alkaloidy, barviva, třísloviny, krystaly (šťavelan vápenatý – rafidy)

Vakuoly v buňkách oplodí ptačího zobu a), pokožce cibule b)

Barviva rozpustná ve vodě HYDROCHROMY : antokyany Květy plody, listy Barva podle reakce buněčné šťávy Kyselá – růžová Neutrální – fialová Zásadité – modrá UMÍTE VYSVĚTLIT???

Podle pH buněčné šťávy, acidobazický indikátor Uveďte další rostliny! Plicník lékařský Podle pH buněčné šťávy, acidobazický indikátor Uveďte další rostliny! 3 4

Vznik vakuoly: Meristém více malých centrální vakuola vakuol - tlak – rozpínání buněčné stěny Nezvětšuje se množství cytoplazmy – - růst pasivní Nezvětšuje se množství cytoplazmy, jedná se o růst pasivní

Rafidy – krystaly šťavelanu vápenatého 5

3. Plastidy dvojitá membrána barviva rozpustná v tucích – lipochromy vznik dělením existujících plastidů Meristém - proplastidy Světlo - chloroplasty Tma - leukoplasty Stárnoucí buňky - chromoplasty

Chloroplasty fotosynteticky aktivní tylakoidy seskupené v grana chlorofyl – a + b, c, nebo d panašování – ozdobné skvrny bez chlorofylu na listech zelené části rostlin

Chloroplast Dvojitá membrána 6 granum

Lístek měříku Chloroplast Buněčná stěna 7

Chromoplast fotosynteticky neaktivní červené, oranžové, žluté: karoteny (červené, oranžové) xantofyly (žluté) zralé plody, květy, podzimní listí, kořen

Leukoplast bez barviv zásobní látky – škrob, oleje, bílkoviny amyloplasty – škrob zásobní orgány rostlin (hlízy, kořeny, stonky), semena, čepička vzrostného vrcholu kořene

Amyloplasty (brambor) barveno Lugolovým roztokem 8

Pojmenujte organely:

Řešení

CITACE 1. OLSSON, Martin. wikipedie [online]. [cit. 4.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Quercus_suber_aka_cork_oak.jpg 2., 3., 4., 7. archiv autorky 5. LADA. http://www.botanika.upol.cz [online]. [cit. 4.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.botanika.upol.cz/atlasy/anatomie/anatomieCR11.pdf 6. AUTOR NEUVEDEN. Wikipedie [online]. [cit. 4.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chloroplast-new.jpg 8. LADA. http://www.botanika.upol.cz [online]. [cit. 4.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.botanika.upol.cz/atlasy/anatomie/anatomieCR20.pdf L. Kincl, M. Kincl, J. Jarklová: Biologie rostlin pro první ročník gymnázií, Fortuna, Praha 2006