ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_01C_01_Rostlinná buňka TEMA: VY_32_INOVACE_01C_Biologie rostlin ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 3. 2. 2013
Anotace Výklad s odkazy na laboratorní cvičení – seznámit žáky s organelami typickými pro rostlinnou buňku Motivační otázky – využití zkušeností, znalostí z chemie Pro žáky 1. r. G4, 3. r. G6 Stručné ověření základních znalostí – žáci popíší buňku na interaktivní tabuli. Materiál je určen k interaktivní výuce
ROSTLINNÁ BUŇKA
Co obsahuje rostlinná buňka? (a živočišná ne) 1. BUNĚČNÁ STĚNA 2. VAKUOLA 3. PLASTIDY
1. BUNĚČNÁ STĚNA FUNKCE: pevnost tvar buňky ochrana protoplastu (= živý obsah buňky) Propustná membrána
SLOŽENÍ: Celulóza – polysacharid, mikrofibrily (průměru 10 až 25 nm) Hemicelulózy – polysacharidy, kratší řetězce, zásobní Pektiny – kyselé polysacharidy (buněčná šťáva, dužnatých plody). využití - džemy, marmelády
ZMĚNY BUNĚČNÉ STĚNY A. Růst: Plošný – rozpínání vakuoly, mezi vlákna celulózy - nová Tloustnutí – další vrstvy vláken celulózy
B. Ukládání dalších látek → změna vlastností Impregnace = ukládání organických látek: Lignin = dřevo – dřevnatění (pevnost) cévy, cévice, sklerenchym
Inkrustace = ukládání anorganických látek: Suberin = korek – korkovatění (nepropustný pro plyny a vodu, látka tukové povahy) druhotné krycí pletivo Inkrustace = ukládání anorganických látek: SiO2, CaCO3 buněčná stěna tvrdá a křehká
Dub korkový 1
Stavba buněčné stěny Apoplast - labyrint volných prostorů Střední lamela Primární stěna protoplast Sekundární stěna Tečka Plazmodezma Apoplast - labyrint volných prostorů prostupný pro vodu (mezibuněčné prostory + buněčná stěna)
Symplast - soubor protoplastů všech buněk Propojení buněk - PLAZMODEZMY
2. VAKUOLA Zásobní- cukry, bílkoviny TONOPLAST - polopropustná membrána BUNĚČNÁ ŠŤÁVA - vodný roztok látek Zásobní- cukry, bílkoviny
Meziprodukty látkové přeměny aminokyseliny, organické kyseliny Druhotné produkty metabolismu, odpad alkaloidy, barviva, třísloviny, krystaly (šťavelan vápenatý – rafidy)
Vakuoly v buňkách oplodí ptačího zobu a), pokožce cibule b)
Barviva rozpustná ve vodě HYDROCHROMY : antokyany Květy plody, listy Barva podle reakce buněčné šťávy Kyselá – růžová Neutrální – fialová Zásadité – modrá UMÍTE VYSVĚTLIT???
Podle pH buněčné šťávy, acidobazický indikátor Uveďte další rostliny! Plicník lékařský Podle pH buněčné šťávy, acidobazický indikátor Uveďte další rostliny! 3 4
Vznik vakuoly: Meristém více malých centrální vakuola vakuol - tlak – rozpínání buněčné stěny Nezvětšuje se množství cytoplazmy – - růst pasivní Nezvětšuje se množství cytoplazmy, jedná se o růst pasivní
Rafidy – krystaly šťavelanu vápenatého 5
3. Plastidy dvojitá membrána barviva rozpustná v tucích – lipochromy vznik dělením existujících plastidů Meristém - proplastidy Světlo - chloroplasty Tma - leukoplasty Stárnoucí buňky - chromoplasty
Chloroplasty fotosynteticky aktivní tylakoidy seskupené v grana chlorofyl – a + b, c, nebo d panašování – ozdobné skvrny bez chlorofylu na listech zelené části rostlin
Chloroplast Dvojitá membrána 6 granum
Lístek měříku Chloroplast Buněčná stěna 7
Chromoplast fotosynteticky neaktivní červené, oranžové, žluté: karoteny (červené, oranžové) xantofyly (žluté) zralé plody, květy, podzimní listí, kořen
Leukoplast bez barviv zásobní látky – škrob, oleje, bílkoviny amyloplasty – škrob zásobní orgány rostlin (hlízy, kořeny, stonky), semena, čepička vzrostného vrcholu kořene
Amyloplasty (brambor) barveno Lugolovým roztokem 8
Pojmenujte organely:
Řešení
CITACE 1. OLSSON, Martin. wikipedie [online]. [cit. 4.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Quercus_suber_aka_cork_oak.jpg 2., 3., 4., 7. archiv autorky 5. LADA. http://www.botanika.upol.cz [online]. [cit. 4.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.botanika.upol.cz/atlasy/anatomie/anatomieCR11.pdf 6. AUTOR NEUVEDEN. Wikipedie [online]. [cit. 4.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chloroplast-new.jpg 8. LADA. http://www.botanika.upol.cz [online]. [cit. 4.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.botanika.upol.cz/atlasy/anatomie/anatomieCR20.pdf L. Kincl, M. Kincl, J. Jarklová: Biologie rostlin pro první ročník gymnázií, Fortuna, Praha 2006