Pedagogická diagnostika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Pedagogická diagnostika
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Pedagogická diagnostika
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Pokyny pro zpracování případové studie. V PRÁCI BYSTE MĚLI MANIFESTOVAT VAŠE NABYTÉ ZNALOSTI A DOVEDNOSTI VE VEDENÍ PŘÍPADU! Využijte znalosti z předmětů.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Pedagogická diagnostika Přednášky Garant předmětu: PaedDr. Jan Šťáva, CSc., PaedDr. Jan Šťáva, CSc., katedra pedagogiky
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
9. Tvorba individuálního plánu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Pedagogická diagnostika
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
9. Tvorba individuálního plánu
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
7. Diagnostika školní zralosti
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konstruktivismus Zora Syslová.
Evaluace v mateřských školách
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Informace k PP2 a semináři
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

Pedagogická diagnostika Zora Syslová

Požadavky ke zkoušce: Zkouška proběhne formou individuálního rozhovoru. Budou hodnoceny teoretické znalosti, porozumění obsahu předmětu, kritický přístup k daným tématům a aplikační schopnosti. Kritérii pro hodnocení jsou: znalost jednotlivých tématických okruhů vyplývajících z obsahu předmětu pedagogická diagnostika kritický přístup a aplikační schopnosti vyplývající ze seminářů a seminární práce (z předmětů průběžná pedagogické praxe II) a diskusí nad těmito pracemi

Požadavky k zápočtu SPDI Seminární práce: Obsah seminární práce: titulní strana (viz IS) mateřská škola, v níž proběhlo pozorování dítěte třída a věkové složení dětí ve třídě (smíšená, děti ve věku...) údaje o vybraném dítěti (pohlaví, věk dítěte), zdůvodnění výběru informace o dítěti získané prostřednictvím záznamů vedených v MŠ, případně získané rozhovorem s učitelkou či rodiči vymezení cíle a diagnostických metod (záznam z pozorování je přílohou seminární práce) závěrečné shrnutí a vyhodnocení zjištěných informací o dítěti, návrh opatření (vzdělávací nabídka) pro další práci s dítětem   Reflexní list

Úkoly na praxi: V rozhovoru s učitelkou zjistit, zda vnímá změny v diagnostikování oproti minulosti a v čem konkrétně se tyto změny projevují. Zjistit, jaké používají učitelky metody a nástroje pro sebereflexi a čeho (jakých kompetencí) se jejich sebereflexe týká, popřípadě s čím mají problémy a jak je řeší. Zjistit, jak jsou vedeny záznamy o dětech, nahlédnout do nich, požádat o jednu kopii záznamu předškolního dítěte (5-6 let). Sledovat interakce mezi dětmi při hrách a činnostech a zaznamenat, analyzovat vztahy uvnitř sociální skupiny.

Obsah: Pedagogická diagnostika, její pojetí, vztah k ostatním disciplínám. Teoretické základy pedagogické diagnostiky. Spolupráce s PPP a SPC. Diagnostický proces, přístupy, etapy, chyby a možná zkreslení. Metody pedagogické diagnostiky, specifika a požadavky na jejich použití v MŠ. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí. Diagnostika školní zralosti a připravenosti. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu. Metoda pozorování, druhy pozorování, oblasti, vedení záznamů. Diagnostika rozvoje dítěte a vzdělávacích pokroků ve vztahu k RVP PV. Portfolio dítěte. Autodiagnostika učitele.

1. Pedagogická diagnostika, její pojetí, předmět, vztah k ostatním disciplínám. Pedagogická diagnostika je komplexní proces, jehož cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů. Na základě stanovené diagnózy volíme optimální postupy, měníme podmínky a vlivem těchto změn dochází ke změnám ve vývoji dítěte, které se dostává na vyšší úroveň. Probíhající změny jsou nadále v průběhu diagnostického procesu posuzovány a jsou buď potvrzením správně nastoupené cesty, nebo signálem k provedení změn. Zelinková, 2001

1. Pedagogická diagnostika, její pojetí, předmět, vztah k ostatním disciplínám. Dvě pojetí: Teoreticko praktická disciplína Přímá diagnostická činnost = obě spolu souvisí, jedno vychází z druhého.

Teoreticko praktická disciplína: „Vědecká disciplína, která se zabývá teorií a metodologií diagnostikování v edukačním prostředí.“ Tomanová, 2006

Teoreticko praktická disciplína: Druhy diagnostikování Přístupy k diagnostikování Roviny pedagogického diagnostikování Požadavky na diagnostickou činnost

Přímá diagnostická činnost „Diagnostikování je v pedagogice soubor odborných činností, které jsou realizovány při vytváření diagnózy, tj. rozpoznávání, popisu a případně objasnění vlastností subjektů, jevů a procesů edukace, jež lze objektivně zjistit v daním časovém bodu a v daných podmínkách.“

Přímá diagnostická činnost Etapy diagnostické činnosti Cíle pedagogické diagnostiky v podmínkách školy Předmět diagnostikování Chyby v diagnostické činnosti

Propojení s jinými disciplínami metodologie pedagogického výzkumu (použití některých společných metod) pedagogická evaluace (systematické hodnocení)

Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie se při diagnostické činnosti částečně překrývají.

Pedagogika a psychologie zaměřuje se na pedagogické jevy a procesy, z hlediska jejích záměrů a cílů - zjišťuje a hodnotí úroveň vědomostí (poznatků), dovedností, návyků u dětí, posuzuje podmínky a proces vzdělávání, vztahy ve skupině vrstevníků, vlastní činnost učitele, školy

Pedagogika a psychologie - zaměřuje se psychickou složku v procesu vzdělávání (vnitřní danosti a předpoklady pro rozvoj dítěte) - zaměřuje se na poznávání osobnosti dítěte, změny v jeho dlouhodobém vývoji, schopnosti, motivy, učební styly, specifičnosti obtíží, psychické stavy (úzkostnost, neuroticismus)

Pedagogika a Speciální pedagogika

Literatura: BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1829-0 KOLLARIKOVÁ, PUPALA, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X MONATOVÁ, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. OPATŘILOVÁ, D. (ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : MU, 2006. ISBN 80-210-3977-9 PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7

SINDELÁROVÁ, B.: Předcházíme poruchám učení, Praha, Portál; 2003. ISBN 80-85282-70-4 SMOLÍKOVÁ, K. a kol.: Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc : UP, 2006. ISBN 80-244-1426-0 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X