Systémy územních rozpočtů Jaro 2014

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Advertisements

Poptávka na trhu zboží a služeb
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Daňová teorie a politika
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Členění a organizace veřejné správy
Veřejné statky smíšené
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Veřejné finance Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
9. téma: Prostorové aspekty veřejných financí
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1)
Veřejné finance 5 Ing. Yvona Legierská.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Systém organizace finanční správy
Daňová teorie a politika
Ekonomické aspekty veřejné správy
Veřejné výdaje a příjmy
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Pár poznámek k fiskálnímu federalismu
Katedra národního hospodářství
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Úterý: – Čtvrtek:
Veřejné finance a veřejné statky
Základy veřejných financí
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Soustava veřejných rozpočtů
Financování sub-centrálních úrovní vlády I Klasifikace příjmů a fiskální vztahy Milan Jílek.
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Vládní výdaje a zdanění
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Hospodářská politika státu
Úvod do finanční vědy a financí
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Veřejné Finance.
Teorie fiskálního federalismu
Úvod do finanční vědy a financí
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Systémy územních rozpočtů Jaro 2014 Fiskální federalismus, fiskální decentralizace, prostorové aspekty veřejných financí Ing. Irena Opluštilová, Ph.D. Katedra regionální ekonomie a správy oplustii@econ.muni.cz Systémy územních rozpočtů Jaro 2014

Důvody pro rozpracování teorie fiskálního federalismu (dle Pekové): potřeba určité decentralizace veřejného sektoru na nižší vládní úrovně; potřeba zvýšení efektivnosti při financování potřeb veřejného sektoru ve smyslu paretovské efektivnosti; potřeba zkvalitnit demokratické rozhodování o finančních tocích v rozpočtové soustavě a zvýšit rozhodovací odpovědnost příslušných orgánů na všech úrovních.

Decentralizace funkcí veřejných financí Decentralizace alokační funkce – na úrovni ÚSC nejdůležitější funkce. Decentralizace redistribuční funkce – míra a forma závisí na uplatňovaném modelu fiskálního federalismu. Decentralizace stabilizační funkce – funkce vykonávaná zejména na úrovni státu.

Teorie fiskálního federalismu zkoumá: optimální míru decentralizace zajišťování veřejných statků na územní samosprávu, optimální míru decentralizace funkcí veřejných financí; vertikální a horizontální strukturu rozpočtové soustavy; možnosti optimalizace finančních vazeb uvnitř rozpočtové soustavy; způsob tvorby, rozdělování a užití finančních prostředků jednotlivých veřejných rozpočtů a mimorozpočtových fondů; způsob optimálního přiřazení veřejných příjmů a veřejných výdajů jednotlivým veřejným rozpočtům a mimorozpočtovým fondům.

Tieboutův model Jednotlivci vybírají mezi různými kombinacemi a úrovněmi poskytovaných služeb - tzv. „hlasování nohou“. „A Pure Theory of Local Expenditures“ (1956): jedinec si vybírá takové místní společenství, které nejlépe uspokojuje jeho potřeby v oblasti veřejných statků. Čím vyšší je počet místních jednotek a čím vyšší je rozdílnost mezi nimi, tím blíže je jedinec k plnému upokojení svých potřeb. Spousta omezujících předpokladů – kritika modelu.

Ekonomická teorie klubů Předpoklady: je uvažováno poskytování pouze jednoho čistě veřejného statku, ze kterého mají užitek pouze obyvatelé žijící v dané oblasti; záliby (preference) i důchody všech obyvatel jsou identické.

1. Volba optimální velikosti skupiny při dané úrovni služeb Bm celkové náklady na hlavu B C' A' C A'm A Am N2 N4 počet osob, N Zdroj: Musgrave, R. A., Musgrave, P. B., 2004, s. 418, upraveno.

2. Volba optimální úrovně služeb pro různě zvolené počty osob náklady na člena D S1 S2 S4 S7 Q1 Q2 Q4 Q7 objem služeb, Q Zdroj: Musgrave, R. A., Musgrave, P. B., 2004, s. 418, upraveno.

3. Kombinace optimální velikosti společenství a optimální úrovně veřejné služby úroveň služeb, Q N Q Q10 Q7 E Q4 Q2 N2 N4 N7 N10 velikost společenství, N Zdroj: Musgrave, R. A., Musgrave, P. B., 2004, s. 418.

Oatesův decentralizační teorém – ztráta efektu z centralizace cena D1 D2 E vynucená úspora A D AC = MC p C dodatečná finanční zátěž B Q1 Qc Q2 množství p …………..cena veřejného statku D1 a D2 …poptávka po místních veřejných službách v oblasti 1 a 2 Q1 a Q2 …požadovaná úroveň spotřeby reprezentantů v oblasti 1 a 2 QC ……..…kompromisní úroveň poskytování veřejného statku stanovená centrální vládou Zdroj: Oates. W.: Fiskální federalismus: přehled teoretického výzkumu a praktických výsledků. In Finance a úvěr, 1991, roč. 41, č. 6, s. 261-277.

dodatečná finanční zátěž Decentralizační teorém – vliv heterogenity preferencí na velikost neefektivnosti D*2 cena D*1 D1 D2 E* E vynucená úspora A* A D D* AC = MC p C dodatečná finanční zátěž B B* Q*1 Q1 Qc Q2 Q*2 množství p …………..cena veřejného statku D1 a D2 …poptávka po místních veřejných službách v oblasti 1 a 2 Q1 a Q2 …požadovaná úroveň spotřeby reprezentantů v oblasti 1 a 2 QC ……..…kompromisní úroveň poskytování veřejného statku stanovená centrální vládou Zdroj: Jílek, M. (2009): Fiskální decentralizace – teorie a empírie. s. 59.

dodatečná finanční zátěž Decentralizační teorém – vliv cenové elasticity poptávky na velikost neefektivnosti D*2 cena D*1 D2 E* D1 E vynucená úspora A D AC = MC p C dodatečná finanční zátěž B B* Q1 Qc Q2 množství p …………..cena veřejného statku D1 a D2 …poptávka po místních veřejných službách v oblasti 1 a 2 Q1 a Q2 …požadovaná úroveň spotřeby reprezentantů v oblasti 1 a 2 QC ……..…kompromisní úroveň poskytování veřejného statku stanovená centrální vládou Zdroj: Jílek, M. (2009): Fiskální decentralizace – teorie a empírie. s. 59.

Hlavní argumenty pro a proti decentralizaci alokační funkce Kritérium Decentralizace Centralizace Externality proti pro Úspory z rozsahu Efektivnost daňového systému Respektování místních preferencí Konkurence mezi samosprávami pro i proti Inovace v zabezpečování místních veřejných statků Další neekonomická kritéria pro? Zdroj: DAFFLON (2006), citováno dle JÍLEK, M. (2009): Fiskální decentralizace, teorie a empírie, s. 57.

Modely fiskálního federalismu kooperativní federalismus (horizontální model) vertikální model

Horizontální model rysy unitárního státu: silná ústřední vláda s rozsáhlou oblastí vlivu, jednotná legislativa, jednotná daňová soustava; také prvky federativního uspořádání: existence střední úrovně vlád – zemí finanční vztahy mezi rozpočty zejména na horizontální linii, ale i vertikální linii mezi spolkovými zeměmi 15

Vertikální model uplatňován v anglosaských zemích (USA, Kanada, Austrálie) vychází z fiskální autonomie jednotlivých úrovní vlády, ponechává dostatečný prostor pro nezávislou fiskální politiku na každé úrovni odpovědnosti i jednotlivým úrovním vlád na horizontální linii centralizovaný model fiskálního federalismu decentralizovaný model fiskálního federalismu kombinovaný model fiskálního federalismu

Centralizovaný model velmi nízká míra soběstačnosti nižších vládních úrovní nejvýznamnější příjmy plynou do ústředního rozpočtu a pouze ústřední rozpočet je soběstačný finanční vztahy mezi rozpočty jsou uskutečňovány po vertikální linii a zejména formou účelových dotací vlastní příjmy nižších stupňů nestačí krýt jejich výdaje a jsou odkázány na dotace z vyšších rozpočtů rozsáhlé přerozdělovací vztahy v rozpočtové soustavě; prostřednictvím dotací stát ovlivňuje intenzivně činnost a hospodaření nižších vládních úrovní Československo do roku 1990

SR RR MR1 MR2 Daně a ostatní příjmy Vlastní výdaje Dotace Zdroj: Peková, 2004, s. 170, upraveno. Legenda: SR = státní rozpočet, RR = regionální rozpočet, MR = místní rozpočty.

Decentralizovaný model úplná míra finanční samostatnosti nižších vládních úrovní bez existence přerozdělovacích procesů uvnitř rozpočtové soustavy, i nejnižší úrovně vlády by měly disponovat dostatečným objemem příjmů a kompetencí k celoročnímu pokrytí svých výdajových potřeb, nižší vládní úrovně by musely mít vlastní rozsáhlou daňovou pravomoc, v praxi se v čisté podobě nevyskytuje, pouze teoretický model.

SR RR MR Daně a ostatní příjmy Vlastní výdaje Zdroj: Peková, 2004, s. 171, upraveno. Legenda: SR = státní rozpočet, RR = regionální rozpočet, MR = místní rozpočet.

V praxi se však ve většině zemí zpravidla uplatňuje určitá kombinace prvků vertikálního a horizontálního modelu fiskálního federalismu. Každá vládní úroveň má své vlastní příjmy (nižší úrovně zpravidla menší příjmy a to ve formě daňových i nedaňových příjmů), které jsou doplněny o dotace z vyššího rozpočtu. Stát prostřednictvím přerozdělovaných procesů může zmírňovat nerovný daňový výnos v jednotlivých regionech či obcích. V tomto modelu lze rozlišovat větší či menší míru centralizace či decentralizace.

SR MR RR Daně a ostatní příjmy Vlastní výdaje Dotace Vlastní výdaje Zdroj: Peková, 2004, s. 173, upraveno. Legenda: SR = státní rozpočet, RR = regionální rozpočet, MR = místní rozpočet.

MODEL FISKÁLNÍHO FEDERALISMU V ČR Lze jej označit jako kombinovaný model fiskálního federalismu s určitými decentralizačními prvky. Ani v současném modelu nejsou obce a kraje zcela finančně soběstačné.

Státní rozpočet Příjmy Výdaje Dotace Rozpočty krajů Rozpočty obcí Mimorozpočtové fondy krajů Státní fondy fondy obcí Zdroj: Peková, 2004, s. 173. Legenda: příjmy, výdaje dotace

Související pojmy Finanční soběstačnost Míra samofinancování Fiskální pozice Fiskální kapacita Fiskální potřeba

Doporučená literatura JÍLEK, M. (2008): Fiskální decentralizace, teorie a empirie. ASPI – Wolters Kluwer, Praha, 428 s. MUSGRAVE, R. A., MUSGRAVE, P. B. (1994): Veřejné finance v teorii a praxi. Management Press, Praha, 582 s., kapitola 27. PEKOVÁ, J. (2011): Finance územní samosprávy: teorie a praxe v ČR. Wolters Kluwer ČR, Praha, 587 s., kapitola 2.

Děkuji za pozornost.