Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, 73801 Frýdek-Místek IČ 13644301 Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0149 Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_10_30ŠebM-10 Název tematické oblasti (sady) Základy programování v jazyce C# Název vzdělávacího materiálu Příklady s využitím iterace 4 Druh učebního materiálu Cvičení v prostředí Microsoft Visual Studio Anotace Téma je určeno žákům studijního oboru elektro na získání základních znalostí a vědomostí v algoritmizaci a programování. Klíčová slova algoritmus,vývojový diagram,zdrojový text programu Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 26-41-M/01 Elektrotechnika Ročník IV. Typická věková skupina 18 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor Ing.Milan Šebestík Zhotoveno, (datum/období) 1.9. až 30.10..2012 Celková velikost 173 kB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Milan Šebestík Dostupné z portálu www.ssed-fm.cz
32. Příklady s využitím iterace 4 Vytvořte algoritmus a napište program,který načte „n“ čísel z klávesnice a zjistí nejmenší a největší z nich.Počet testovaných čísel „n“ je rovněž načten z klávesnice. Příklad 21 - Zvolíme cyklus s pevným počtem opakování,protože přesně víme,že cyklus musí proběhnou „n“ krát, -v prvním kroku načteme číslo z klávesnice a uložíme jej do proměnné „n“, -v druhém kroku stanovíme dolní mez řídící proměnné cyklu na počáteční hodnotu rovnou jedné,horní mez cyklu na konečnou hodnotu rovnou číslu v proměnné „n“, -v těle cyklu jsou dva podmíněné bloky určené ke zjištění dočasného maxima a minima, -po skončení cyklu vypíšeme na monitor obsahy proměnných MAX a MIN, ve kterých se nyní nachází výsledné hodnoty testu.
Begin 1 Konec cyklu Read: n + Write: - Cyklus MAX, MIN i=1,n End Nastavení počátečních hodnot proměnných MAX a MIN 1 MAX=-32768 MIN=32767 Konec cyklu Načtení čísla počtu testovaných čísel a uložení do proměnné „n“ Read: n Write: MAX, MIN Cyklus i=1,n Nastavení cyklu s pevným počtem opakování v mezích 1 až n End Read: X X>MAX V těle cyklu jsou testy na nové maximum nebo minimum MAX=X X<MIN Zobrazení obsahu výsledných proměnných MAX a MIN na monitor MIN=X 1
Zdrojový text programu int i, n, max,min; short x; max = -32768; min = 32767; Console.Write("Zadej počet čísel,ze kterých bude výběr maxima a minima: "); n = int.Parse(Console.ReadLine()); for (i = 1; i <= n; i++) { Console.Write("Zadej číslo z klávesnice: "); x = Convert.ToInt16(Console.ReadLine()); if (x > max) max = x; if (x < min) min = x; } Console.WriteLine("Maximum je: {0},minimum je: {1}", max,min); Console.Read();
Vytvořte algoritmus a napište program,který z „n“ čísel načtených z kláves- nice zobrazí na monitoru,kolik z nich je kladných a záporných. Počet čísel „n“ rovněž načteme z klávesnice. Příklad 22 Zvolíme cyklus s pevným počtem opakování,protože přesně víme,že cyklus musí proběhnou n-krát, -v prvním kroku tedy stanovíme dolní mez řídící proměnné cyklu na po- čáteční hodnotu rovnou jedné,horní mez cyklu na konečnou hodnotu rovnou obsahu proměnné „n“, -v těle cyklu budeme načítat číslo X z klávesnice a budeme jej testovat,zda je větší nebo menší než 0 a na základě toho zvětšovat obsah proměnných KLAD a ZAP, -po ukončení cyklu obsah těchto proměnných vypíšeme na monitor.
Begin 1 KLAD=0 ZAP=0 Konec cyklu Read: n + Write: Cyklus KLAD,ZAP - Počáteční vynulování proměnných KLAD a ZAP KLAD=0 ZAP=0 Konec cyklu Read: n Write: KLAD,ZAP Cyklus i=1,n Nastavení cyklu s pevným počtem opakování v mezích 1 až n End Read: X X>0 Zobrazení obsahu výsledných proměnných KLAD a ZAP na monitor KLAD++ X<0 Je-li X kladné,budeme v těle cyklu inkrementovat proměnnou KLAD, bude-li X záporné,budeme inkrementovat proměnnou ZAP ZAP++ 1
Zdrojový text programu int i, n, klad, zap,x; klad=0; zap=0; Console.Write("Zadej počet čísel,které se podrobí testu: "); n = int.Parse(Console.ReadLine()); for (i = 1; i <= n; i++) { Console.Write("Zadej číslo z klávesnice: "); x = Convert.ToInt16(Console.ReadLine()); if (x > 0) klad++; if (x < 0) zap++; } Console.WriteLine("Počet kladných čísel je: {0},záporných je: {1}", klad, zap); Console.Read();