Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_10_30ŠebM-15 Název tematické oblasti (sady) Základy programování v jazyce C# Název vzdělávacího materiálu Příklady na algoritmy aritmetických operací 1 Druh učebního materiálu Cvičení v prostředí Microsoft Visual Studio Anotace Téma je určeno žákům studijního oboru elektro na získání základních znalostí a vědomostí v algoritmizaci a programování. Klíčová slova algoritmus,vývojový diagram,zdrojový text programu Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 26-41-M/01 Elektrotechnika Ročník IV. Typická věková skupina 18 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor Ing.Milan Šebestík Zhotoveno, (datum/období) 1.9. až Celková velikost 173 kB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Milan Šebestík,použitá literatura:ing.Jana Pšenčíková: Algoritmizace ,Dostupné z portálu

2 37. Příklady na algoritmy aritmetických operací
Vytvořte algoritmus a napište program,který bude schopen vynásobit dvě celá čísla mezi sebou. Navrhněte algoritmus tak, aby nebyla použita přímo operace násobení,můžete použít jen operaci sečítání. Výsledek součinu pak vypište na monitor. Příklad 31 Z dřívějška si pamatujeme, že násobení je v podstatě sečítání čísla právě tolikrát, kolikrát ho máme vynásobit: -např.: 6*3 představuje součet 6+6+6, 5*4 představuje součet , -obecně lze napsat: X*Y je součet X+X+X+….X, kde X se sečte Y-krát, Z toho je patrno,že můžeme použít cyklus s pevným počtem opakování,kdy horní mez cyklu představuje číslo,kolikrát se má násobit, -mezivýsledky součtu a výsledek budeme ukládat do proměnné Z, -po projití cyklu zobrazíme obsah výsledné proměnné Z na monitoru.

3 Begin Z = 0 Read:X,Y Cyklus i=1,Y Z = Z + X Konec cyklu Write: Z End
Počáteční vynulování proměnné Z pro ukládání mezivýsledků součtů a výsledku Z = 0 Načtení z klávesnice čísel,která se mezi sebou budou násobit Read:X,Y Horní mez cyklu nastavíme na velikost obsahu proměnné Y Cyklus i=1,Y Z = Z + X V těle cyklu provádíme přičítání obsahu proměnné X k obsah proměnné Z Konec cyklu Write: Z Obsah proměnné Z zobrazíme na monitor End

4 Zdrojový text programu
int i, X,Y,Z; Z = 0; Console.Write("Zadej první číslo X z klávesnice: "); X = int.Parse(Console.ReadLine()); Console.Write("Zadej druhé číslo Y z klávesnice: "); Y = int.Parse(Console.ReadLine()); for (i = 1; i <= Y; i++) { Z = Z + X; } Console.WriteLine("Výsledek součinu čísel {0} a {1} je {2}. ", X,Y,Z); Console.Read();

5 Vytvořte algoritmus a napište program,který vydělí dvě celá kladná čísla mezi.
Sebou.V algoritmu nesmí být použita přímo operace dělení,použijte výhradně operace sečítání a odečítání. Příklad 32 Princip algoritmu si vysvětlíme na příkladu z praxe: Představme si,že jsme na chmelové brigádě a sbíráme šišky chmele do košů. Při každém vysypání koše si učitel do svého notesu udělá čárku. Na konci směny pak spočítá čárky a zjistí celkový počet nasbíraných košů.Pak spočítá žáky,kteří se zúčastnili brigády. Ve svém notesu v dlouhé řadě čárek škrtnul počet čárek rovný počtu žáků a udělal dole na listu novou jednu čárku.Pak ve zbylé řadě škrtnul další počet čar rovný počtu žáků a udělal druhou čárku dole na listu.Tak pokračoval až do okamžiku,kdy zbylý počet čar odpovídajících počtu košů byl menší než počet žáků. Zbylý počet čar odpovídal zbytku po dělení a počet čar dole na listu výsledku celočíselného podílu. Na tomto principu sestavíme vývojový diagram.

6 Begin C = 0 + - Read: A,B B=0 Write:“Neděl nulou!“ A>=B Write:C,A
Vynulování proměnné C,do které budeme ukládat mezivýsledky a výsledek celočíselného podílu C = 0 Načtení z klávesnice jednotlivých hodnot dělence A a dělitele B Read: A,B Vyhodnocení,zda dělitel je roven nule B=0 Write:“Neděl nulou!“ Jestliže je dělenec větší než dělitel, proveď rozdíl a připočti jedničku k obsahu proměnné C A>=B Write:C,A Zobrazení obsahu výsledné proměnné C a zbytku po dělení v proměnné A na monitor A=A-B C=C+1 End

7 Zdrojový text programu
int A, B, C; C = 0; Console.Write("zadej číslo dělence A: "); A = int.Parse(Console.ReadLine()); Console.Write("zadej číslo dělitele B: "); B = int.Parse(Console.ReadLine()); if (B == 0) { Console.Write("Neděl nulou!"); goto konec; } else while (A >= B) A = A - B; C = C + 1; Console.Write("Výsledek podílu je {0} a zbytek činí {1}.",C, A); konec: Console.Read();


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google