VÝZNAM MEZIGENERAČNÍHO UČENÍ V RODINĚ (shrnutí výsledků výzkumu)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Ústav pedagogických věd FF MU
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt empirického výzkumu
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Netradiční formy práce – nástroj rovnováhy mezi pracovním a rodinným životem Sociologický výzkum – mnohopřípadová studie Martin Pobořil Daniel Topinka.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
WBL – principy, nástroje a evropské modely Mgr. Jasmin Muhič
Jak se stát dobrým právníkem?
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Rodinné prostředí žáka
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
SOCIÁLNÍ KAPITÁL JAKO FAKTOR OVLIVŇUJÍCÍ REGIONÁLNÍ DISPARITY A REGIONÁLNÍ ROZVOJ Projekt MMR ČR WD
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Děti a rodiče před televizí
Skupinové interview (Focus group)
Pedagogika & DIDAKTIKA
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Metoda ohniskových skupin
PAS MLÁDEŽE Youthpass Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro mentory)
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
O formálním vzdělávání dospělých v České republice Milada Rabušicová (ÚPV FF MU) Ladislav Rabušic (FSS MU) 16. conference ČAPV: Pedagogický výzkum jako.
Potenciální zisky z aplikace workplace learning v rozvoji pracovníků Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU v Brně A. Nováka Brno.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výchova k občanství RODINA
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Prezentace k výzkumu cílové skupiny Další osoby ohrožené sociálním vyloučením pro přípravu 5. komunitního plánu Autorský tým Centrum praktických a evaluačních.
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Teorie vzdělávání dospělých
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
Pedagogika a psychologie
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Metody pedagogiky.
Velká rodina z pohledu rodinné politiky aneb
Transkript prezentace:

VÝZNAM MEZIGENERAČNÍHO UČENÍ V RODINĚ (shrnutí výsledků výzkumu) Milada Rabušicová Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta Masarykovy university, Brno

Vymezení tématu Mezigenerační učení v rodině můžeme definovat jako proces, skrze který členové rodiny jakéhokoliv věku získávají dovednosti, znalosti, vytvářejí si postoje a hodnoty, a to z denních zkušeností, při jakýchkoliv příležitostech, ode všech generací v rodině. Vřazení mezigeneračního učení v rodině do obvyklých kategorií učení: Jedná jak o učení záměrné, tak nezáměrné, jak vědomé, tak nevědomé, dále senzomotorické, verbálně kognitivní či sociální učení, celoživotní a všeživotní, převážně neformální a informální. Základní distinktivní znak (oproti jiným typům učení): Zaměřenost mezigeneračního učení na účastníky učení z různých generací. (Mohou to být jak dvě generace jdoucí za sebou, tak generace ob jednu.)

Proč mezigenerační učení (nejen v rodině)? Demografické změny: stárnutí společnosti, rektangulace stromu života, generační soužití x generační konflikty (2) Proměny rodiny: modely rodinného soužití, vícegenerační rodiny, rodinná transmise a solidarita (3) Proměny směrem ke společnosti znalostí: celoživotní učení a mezigenerační učení, dynamika x stabilizace

Smíšený design: triangulační model Metodologie Smíšený design: triangulační model (triangulace v metodách, datech a jejich interpretacích) Časová posloupnost: sekvenční design Dominance přístupu: dominance kvalitativního přístupu Kombinování dat: propojování výzkumných technik, analýzy dat a interpretací Kombinování cílů: propojování ve výzkumných otázkách (1) Kvantitativní výzkumné šetření Dotazníkového šetření mezi účastníky kurzů (programů) neformálního vzdělávání, jichž se účastnili dospělí v různých věkových kategoriích (generace dospělých dětí, rodičů a prarodičů). (2) Kvalitativní výzkumné šetření Dlouhodobější spolupráce s vytipovanými rodinami s využitím následujících kvalitativních výzkumných technik:

Výzkumné nástroje Skupinová administrace testu rodinného systému (FAST) Skupinový rozhovor se všemi členy rodiny Individuální administrace testu rodinného systému (FAST) Individuální rozhovory se všemi členy rodiny Časový snímek všedního a víkendového dne rodiny Časová osa učení v různých fázích života Zúčastněné pozorování v rodinách Doplňovací individuální rozhovory se všemi členy rodiny

Výzkumný soubor Cílovou skupinou výzkumného šetření byli zástupci tří generací v rodině. Metodou výběru výzkumného vzorku byl výběr záměrný, založený na výběru rodin, které splňují předem daná kritéria. Zvolená kritéria byla následující: generace prarodičů má alespoň jednoho člena, generace rodičů má oba členy, děti jsou starší 6 let, rodiny žijí ve společné domácnosti nebo jsou její členové v pravidelnějším a spíše častém osobním kontaktu. Výzkumný vzorek zahrnoval 7 rodin, konkrétně pak 29 respondentů. Byly zastoupeny 2 rodiny žijící ve velkém městě (100 000 a více obyvatel), 2 rodiny žijící ve městě střední velikosti (50 000 – 99 999 obyvatel) a 3 rodiny žijící na malém městě (10 000 – 49 999 obyvatel).

Co nás ve výzkumu zajímalo? (výzkumné otázky) Za jakých podmínek probíhá mezigenerační učení v rodině? Jaký je obsah a směr mezigeneračního učení v rodině, kdo v rodině učí koho z hlediska tří generací, jak je učení přijímáno z hlediska tří generací a jak učení v rodině probíhá? Jaké jsou vztahy mezi členy rodiny v procesu mezigeneračního učení?

= Pro-učící rodinná kultura Výsledky (1) Komunikace + rodinná atmosféra + soudržnost v rodině = Pro-učící rodinná kultura Diferenciace v rovině různých modelů učící se rodiny

Výsledky (2)

Výsledky (3)

Výsledky (3)

Výsledky (3)

Výsledky (4) Způsoby realizace mezigeneračního učení v rodině

Výsledky (5)

Výsledky (5) Konzultant (jsem ochoten, připraven) „Takže když přinde a Marunka říká: babičko, máme ve výtvarce přišívat knoflík a mně to nejde, no tak já si s ňou ten čas dám.“ (R3, babička) Rádce (je třeba poradit) „Já se mu snažím u tý práce no tak(.) Snažím se mu ukázat, jak by to měl dělat, aby se nenadřel.“ (R5, děda) Expert (vím a chci sdělit, ukázat) „Hodně se s našima bavíme o tý psychologii, když to studuju. Snažím se jim říkat ty zajímavý věci.“ (R3, syn) Vzor (je třeba si všimnout) „To je jedno, jestli to je focení, nebo co, to prostě na nás přenášel jako lásku k tvorbě.“ (R2, syn)

Výsledky (5)

Shrnutí Koncept pro-učící rodinné kultury (s předpokladem rodinné soudržnosti, rodinné atmosféry a komunikace v rodině). Paralela mezi modely učící se rodiny a sociologickou typologií (tradiční, moderní, postmoderní). Kategorizace rodinných edukátorů (konzultant, rádce, vzor, expert) v souvislosti s rolemi v rodině a od toho se odvíjející akceptace ostatními. Různé vztahy mezi rodinnými edukátory a příjemci – dynamický aspekt mezigeneračního učení v rodině (v různých životních fázích se liší). Hlavním zdrojem učení jsou sice starší generace, ale je tomu také obráceně (obousměrné učení). Oblasti učení pramení z kognitivních, emocionálních a sociálních dominant jednotlivých generací.

Význam mezigeneračního učení v rodině V čem je jeho síla? podněty, jež získat jinde než v rodině obvykle nelze hledání zdrojů uvnitř rodiny obohacení dobrého života všech generací (emocionálně, kognitivně, sociálně) rozpoznání silných stránek jednotlivých generací, zvláště starší generace tolerance vůči generačním odlišnostem akceptace různých životních modelů těžítko na vahách přínosů rodiny v našich individuálních životech prarodiče jako nositelé rodinných tradic a historie, rodiče jako zdroj učení se dovednostem a vědomostem, děti vnášejí nové impulzy, udržují kontakt s aktuálním děním, včetně technologií vše se vzájemně doplňuje

Další pokračování: Mezigenerační učení ve škole (vzájemná podpora mezi učiteli, mentoring) Mezigenerační učení v komunitě (mezigenerační programy, např. Trojlístek) Mezigenerační učení na pracovišti (tzv. age management, postavení pracovníků 50+)

„Náš úhel pohledu vnáší do mnoha nepříznivých sdělení o oslabování rodiny alespoň jeden aspekt sdělení příznivého. Některá fakta o mezigeneračním učení v rodině, domníváme se, je potřeba připomínat právě v současných podmínkách, kdy jsou lidé vystaveni opakovaně zdůrazňovanému požadavku být odpovědný sám za sebe a za svou rodinu. Takovému postoji je ale třeba se učit – kde jinde než ve vlastní rodině.“ Děkuji za pozornost!