VÝZNAM MEZIGENERAČNÍHO UČENÍ V RODINĚ (shrnutí výsledků výzkumu) Milada Rabušicová Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta Masarykovy university, Brno
Vymezení tématu Mezigenerační učení v rodině můžeme definovat jako proces, skrze který členové rodiny jakéhokoliv věku získávají dovednosti, znalosti, vytvářejí si postoje a hodnoty, a to z denních zkušeností, při jakýchkoliv příležitostech, ode všech generací v rodině. Vřazení mezigeneračního učení v rodině do obvyklých kategorií učení: Jedná jak o učení záměrné, tak nezáměrné, jak vědomé, tak nevědomé, dále senzomotorické, verbálně kognitivní či sociální učení, celoživotní a všeživotní, převážně neformální a informální. Základní distinktivní znak (oproti jiným typům učení): Zaměřenost mezigeneračního učení na účastníky učení z různých generací. (Mohou to být jak dvě generace jdoucí za sebou, tak generace ob jednu.)
Proč mezigenerační učení (nejen v rodině)? Demografické změny: stárnutí společnosti, rektangulace stromu života, generační soužití x generační konflikty (2) Proměny rodiny: modely rodinného soužití, vícegenerační rodiny, rodinná transmise a solidarita (3) Proměny směrem ke společnosti znalostí: celoživotní učení a mezigenerační učení, dynamika x stabilizace
Smíšený design: triangulační model Metodologie Smíšený design: triangulační model (triangulace v metodách, datech a jejich interpretacích) Časová posloupnost: sekvenční design Dominance přístupu: dominance kvalitativního přístupu Kombinování dat: propojování výzkumných technik, analýzy dat a interpretací Kombinování cílů: propojování ve výzkumných otázkách (1) Kvantitativní výzkumné šetření Dotazníkového šetření mezi účastníky kurzů (programů) neformálního vzdělávání, jichž se účastnili dospělí v různých věkových kategoriích (generace dospělých dětí, rodičů a prarodičů). (2) Kvalitativní výzkumné šetření Dlouhodobější spolupráce s vytipovanými rodinami s využitím následujících kvalitativních výzkumných technik:
Výzkumné nástroje Skupinová administrace testu rodinného systému (FAST) Skupinový rozhovor se všemi členy rodiny Individuální administrace testu rodinného systému (FAST) Individuální rozhovory se všemi členy rodiny Časový snímek všedního a víkendového dne rodiny Časová osa učení v různých fázích života Zúčastněné pozorování v rodinách Doplňovací individuální rozhovory se všemi členy rodiny
Výzkumný soubor Cílovou skupinou výzkumného šetření byli zástupci tří generací v rodině. Metodou výběru výzkumného vzorku byl výběr záměrný, založený na výběru rodin, které splňují předem daná kritéria. Zvolená kritéria byla následující: generace prarodičů má alespoň jednoho člena, generace rodičů má oba členy, děti jsou starší 6 let, rodiny žijí ve společné domácnosti nebo jsou její členové v pravidelnějším a spíše častém osobním kontaktu. Výzkumný vzorek zahrnoval 7 rodin, konkrétně pak 29 respondentů. Byly zastoupeny 2 rodiny žijící ve velkém městě (100 000 a více obyvatel), 2 rodiny žijící ve městě střední velikosti (50 000 – 99 999 obyvatel) a 3 rodiny žijící na malém městě (10 000 – 49 999 obyvatel).
Co nás ve výzkumu zajímalo? (výzkumné otázky) Za jakých podmínek probíhá mezigenerační učení v rodině? Jaký je obsah a směr mezigeneračního učení v rodině, kdo v rodině učí koho z hlediska tří generací, jak je učení přijímáno z hlediska tří generací a jak učení v rodině probíhá? Jaké jsou vztahy mezi členy rodiny v procesu mezigeneračního učení?
= Pro-učící rodinná kultura Výsledky (1) Komunikace + rodinná atmosféra + soudržnost v rodině = Pro-učící rodinná kultura Diferenciace v rovině různých modelů učící se rodiny
Výsledky (2)
Výsledky (3)
Výsledky (3)
Výsledky (3)
Výsledky (4) Způsoby realizace mezigeneračního učení v rodině
Výsledky (5)
Výsledky (5) Konzultant (jsem ochoten, připraven) „Takže když přinde a Marunka říká: babičko, máme ve výtvarce přišívat knoflík a mně to nejde, no tak já si s ňou ten čas dám.“ (R3, babička) Rádce (je třeba poradit) „Já se mu snažím u tý práce no tak(.) Snažím se mu ukázat, jak by to měl dělat, aby se nenadřel.“ (R5, děda) Expert (vím a chci sdělit, ukázat) „Hodně se s našima bavíme o tý psychologii, když to studuju. Snažím se jim říkat ty zajímavý věci.“ (R3, syn) Vzor (je třeba si všimnout) „To je jedno, jestli to je focení, nebo co, to prostě na nás přenášel jako lásku k tvorbě.“ (R2, syn)
Výsledky (5)
Shrnutí Koncept pro-učící rodinné kultury (s předpokladem rodinné soudržnosti, rodinné atmosféry a komunikace v rodině). Paralela mezi modely učící se rodiny a sociologickou typologií (tradiční, moderní, postmoderní). Kategorizace rodinných edukátorů (konzultant, rádce, vzor, expert) v souvislosti s rolemi v rodině a od toho se odvíjející akceptace ostatními. Různé vztahy mezi rodinnými edukátory a příjemci – dynamický aspekt mezigeneračního učení v rodině (v různých životních fázích se liší). Hlavním zdrojem učení jsou sice starší generace, ale je tomu také obráceně (obousměrné učení). Oblasti učení pramení z kognitivních, emocionálních a sociálních dominant jednotlivých generací.
Význam mezigeneračního učení v rodině V čem je jeho síla? podněty, jež získat jinde než v rodině obvykle nelze hledání zdrojů uvnitř rodiny obohacení dobrého života všech generací (emocionálně, kognitivně, sociálně) rozpoznání silných stránek jednotlivých generací, zvláště starší generace tolerance vůči generačním odlišnostem akceptace různých životních modelů těžítko na vahách přínosů rodiny v našich individuálních životech prarodiče jako nositelé rodinných tradic a historie, rodiče jako zdroj učení se dovednostem a vědomostem, děti vnášejí nové impulzy, udržují kontakt s aktuálním děním, včetně technologií vše se vzájemně doplňuje
Další pokračování: Mezigenerační učení ve škole (vzájemná podpora mezi učiteli, mentoring) Mezigenerační učení v komunitě (mezigenerační programy, např. Trojlístek) Mezigenerační učení na pracovišti (tzv. age management, postavení pracovníků 50+)
„Náš úhel pohledu vnáší do mnoha nepříznivých sdělení o oslabování rodiny alespoň jeden aspekt sdělení příznivého. Některá fakta o mezigeneračním učení v rodině, domníváme se, je potřeba připomínat právě v současných podmínkách, kdy jsou lidé vystaveni opakovaně zdůrazňovanému požadavku být odpovědný sám za sebe a za svou rodinu. Takovému postoji je ale třeba se učit – kde jinde než ve vlastní rodině.“ Děkuji za pozornost!