Hudební výrazové prostředky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Profesionální notační program nejen pro profesionály
Advertisements

ICT Realizace písně ve 2/4 taktu
Hudebně výrazové prostředky
Autor: Mgr. Hana Kalousková
HUDEBNÍ VÝCHOVA Havrlantová Natálie 2010.
Hudební výrazové prostředky
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_887_4TR_HV Autor: Mgr. Monika Bittová.
1.r.2.r.3.r.4.r.5.r.6.r.7.r. Hra na klavír Hudební nauka Skupinová interpretace 1111 Učební plán hry na klavír hudebního oboru ZUŠ.
Název Harmonie Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
přehled – hudební pojmy, osobnosti apod.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv42/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Hudební nauka na 1. stupni ZŠ Autor:
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
2.1 Hudební vyjadřovací prostředky
Hudební výrazové prostředky
Hudební výrazové prostředky
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_885_4TR_HV Autor: Mgr. Monika Bittová.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
HudebnÍ KoŘENÍ.
ICT 2 – 3 – HUDEBNÍ VÝCHOVA – hudební rytmus
ICT 2 – 3 – HV Hudba vokální a instrumentální
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv41/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Hudební nauka na 1. stupni ZŠ Autor:
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl, 9. května 1181, Litomyšl Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název: Hudební slovník 7. část.
ICT 2 – 3 – 37 HV Vánoční koledy
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl, 9. května 1181, Litomyšl Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název: Hudební slovník 16. část.
Neživá příroda – nerosty Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_05_NEŽIVÁ PŘÍRODA-NEROSTY.
Hudební písňová forma Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_04_HUDEBNÍ PÍSŇOVÁ FORMA.
Tance Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_14_TANCE Téma: HUDEBNÍ NAUKA Číslo projektu:
Čeští hudební skladatelé Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_10_ČEŠTÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ.
Anotace Žáci se rozdělí do 3 skupin. Skupiny si jedna po druhé volí otázku. Pokud na ni odpoví dobře, připočítávají se jí příslušné body. Pokud ne, má.
Písemné dělení dvojciferným dělitelem beze zbytku - zkrácený zápis
Základní společenstva – člověkem vytvořená místa Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_19_ZÁKLADNÍ.
Skupiny hudebních nástrojů
Národní divadlo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Opakování Délka not, pomlky, takty.
Notová osnova Houslový a basový klíč.
Česká opera Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_09_ČESKÁ OPERA Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Svalová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzájemné vztahy mezi organismy
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
Novověk – nástup Habsburků na český trůn
Základní společenstva – vody, mokřady a prameniště
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Novověk – průmyslová revoluce
Neživá příroda – roční období, střídání dne a noci
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/04  
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Světoví hudební skladatelé
Rovnováha v přírodě Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Italské hudební názvosloví
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Středověk – Jagellonci
Písemné násobení trojciferným činitelem
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
Životní zájmy Tematická oblast
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Průhonice
STÁTNÍ SYMBOLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PRO TY, CO SE RÁDI BOJÍ.
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Notová osnova.
Pomlka Čtvrťová a osminová.
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
Transkript prezentace:

Hudební výrazové prostředky Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_06_HUDEBNÍ VÝRAZOVÉ PROSTŘEDKY Téma: HUDEBNÍ NAUKA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne 21. ledna 2012 Odpilotováno dne 9. února 2012 ve třídě VI.B Vzdělávací oblast Umění a kultura Vzdělávací obor Hudební výchova Tematický okruh Hudební nauka Téma Hudební výrazové prostředky Klíčová slova melodie, rytmus, harmonie, dynamika, hudební barva, kontrast, gradace

Hudební výrazové prostředky Melodie Řada tónů, které jsou uspořádány za sebou tak, že je vnímáme jako hudbu Může znít samostatně, častěji je však součástí větší skladby Můžeme ji zpívat na slova, nebo ji hraje hudební nástroj Některé jsou krátké a snadno se pamatují, jiné jsou široké Některé jsou jen z několika tónů, jiné jsou složité a těžko se zpívají Rytmus Sled různě dlouhých not a pomlk Je obsažen v každé melodii V některých skladbách může mít výraznější úlohu Může být jednoduchý, nebo složitý Souvisí s ním tempo

Hudební výrazové prostředky Harmonie Sled různě postavených a pospojovaných akordů Akordy mohou být libozvučné, nebo nelibozvučné (dysonantní) Např. jedna část Obrázků z výstavy M.P.Musorgského je postavena právě jen na akordech Dynamika Práce se sílou zvuku Hudba zní chvilku potichu, potom zase v mohutné síle Pianissimo(pp) – piano(p) – mezzoforte(mf) – forte(f) – fortissimo(ff) Crescendo (krešendo) – zesilovat Decrescendo (dekrešendo) - zeslabovat

Hudební výrazové prostředky Hudební barva - Je dána výběrem hudebních nástrojů a způsobem hry na ně Největším objevitelem nových hudebních zvuků je polský skladatel Krzystof Penderecki Skladatel si může vybrat, na jakém hudebním výrazovém prostředku založí svou skladbu (některé jsou postavené třeba především na rytmu, jiné na harmonii atd) Aby se publikum při poslechu skladby nenudilo, využívají skladatelé též kontrast (opak, protiklad – např. v síle zvuku, rytmu, tempa) a gradaci (stupňování – např. narůstání napětí, síly zvuku, komplikování rytmu, zvyšování tempa apod.)

Kontrolní otázky: Odpověz správně

Řada tónů, které jsou uspořádány za sebou tak, že je vnímáme jako hudbu, se nazývá: stupnice melodie tónika

V každé melodii je obsažen: kontrast akord rytmus

Decrescendo znamená: zeslabovat zesilovat zmenšovat

Jedna část Obrázků z výstavy M. P. Musorgského je postavena na: melodii harmonii gradaci

Kontrast znamená: protiklad stupňování komplikování

Jsi znalec písňové formy! KONEC Jsi znalec písňové formy!

Špatně, zkus to znovu!

Mgr. Renáta Jehličková 21. ledna 2012 Určeno pro 6.ročník ANOTACE Výklad Seznámení s jednotlivými druhy hudebních výrazových prostředků včetně kontrastu a gradace K jednotlivým hudebním prostředků reprodukovat typické skladby, jež je znázorňují Praktické činnosti – odpovědi na kontrolní otázky s automatickým vyhodnocením správnosti

Použité zdroje Texty z vlastních zdrojů. Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace.