Hudební výrazové prostředky Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_06_HUDEBNÍ VÝRAZOVÉ PROSTŘEDKY Téma: HUDEBNÍ NAUKA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Autor Mgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne 21. ledna 2012 Odpilotováno dne 9. února 2012 ve třídě VI.B Vzdělávací oblast Umění a kultura Vzdělávací obor Hudební výchova Tematický okruh Hudební nauka Téma Hudební výrazové prostředky Klíčová slova melodie, rytmus, harmonie, dynamika, hudební barva, kontrast, gradace
Hudební výrazové prostředky Melodie Řada tónů, které jsou uspořádány za sebou tak, že je vnímáme jako hudbu Může znít samostatně, častěji je však součástí větší skladby Můžeme ji zpívat na slova, nebo ji hraje hudební nástroj Některé jsou krátké a snadno se pamatují, jiné jsou široké Některé jsou jen z několika tónů, jiné jsou složité a těžko se zpívají Rytmus Sled různě dlouhých not a pomlk Je obsažen v každé melodii V některých skladbách může mít výraznější úlohu Může být jednoduchý, nebo složitý Souvisí s ním tempo
Hudební výrazové prostředky Harmonie Sled různě postavených a pospojovaných akordů Akordy mohou být libozvučné, nebo nelibozvučné (dysonantní) Např. jedna část Obrázků z výstavy M.P.Musorgského je postavena právě jen na akordech Dynamika Práce se sílou zvuku Hudba zní chvilku potichu, potom zase v mohutné síle Pianissimo(pp) – piano(p) – mezzoforte(mf) – forte(f) – fortissimo(ff) Crescendo (krešendo) – zesilovat Decrescendo (dekrešendo) - zeslabovat
Hudební výrazové prostředky Hudební barva - Je dána výběrem hudebních nástrojů a způsobem hry na ně Největším objevitelem nových hudebních zvuků je polský skladatel Krzystof Penderecki Skladatel si může vybrat, na jakém hudebním výrazovém prostředku založí svou skladbu (některé jsou postavené třeba především na rytmu, jiné na harmonii atd) Aby se publikum při poslechu skladby nenudilo, využívají skladatelé též kontrast (opak, protiklad – např. v síle zvuku, rytmu, tempa) a gradaci (stupňování – např. narůstání napětí, síly zvuku, komplikování rytmu, zvyšování tempa apod.)
Kontrolní otázky: Odpověz správně
Řada tónů, které jsou uspořádány za sebou tak, že je vnímáme jako hudbu, se nazývá: stupnice melodie tónika
V každé melodii je obsažen: kontrast akord rytmus
Decrescendo znamená: zeslabovat zesilovat zmenšovat
Jedna část Obrázků z výstavy M. P. Musorgského je postavena na: melodii harmonii gradaci
Kontrast znamená: protiklad stupňování komplikování
Jsi znalec písňové formy! KONEC Jsi znalec písňové formy!
Špatně, zkus to znovu!
Mgr. Renáta Jehličková 21. ledna 2012 Určeno pro 6.ročník ANOTACE Výklad Seznámení s jednotlivými druhy hudebních výrazových prostředků včetně kontrastu a gradace K jednotlivým hudebním prostředků reprodukovat typické skladby, jež je znázorňují Praktické činnosti – odpovědi na kontrolní otázky s automatickým vyhodnocením správnosti
Použité zdroje Texty z vlastních zdrojů. Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace.