Vizuální podoba pěveckého formantu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvukové jevy-akustika
Advertisements

Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Reedukace hlasu po parciálních výkonech na hlasivkách
Opakování – dýchací soustava
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
MS Office PowerPoint 2007 Ing. Jaroslav Parma.
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Barva zvuku Veronika Kučerová.
LIDSKÝ HLAS Hlasová hygiena.
I.
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
Akustika lidského těla
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Tón, jeho výška a barva.
Zvuk.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Zvuková stránka jazyka
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Vyšetření GRBAS MUDr. Martin Kučera (1) RNDr. Marek Frič (2)
Tab 1. Procesní parametry
Zpěvní hlasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
A KUSTICKÉ VLASTNOSTI KLAVÍRU Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář ZS
TRÁVÍCÍ SOUSTAVA mgr. Jana Gajdošová
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Sborový zpěv Porovnání způsobu zpěvu sborového a sólového M. Lejska, R.Havlík AUDIO-Fon centr. Brno Plzeň
1 Základy akustiky hlasu M. Frič Výzkumné centrum hudební akustiky (MARC) Praha, Akademie múzických umění v Praze, Malostranské. nám. 13, Praha 1,
Vizuální podoba pěveckého formantu Havlík, R., Švec, J.G., Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Krupa, P., Frostová, J., Samek, R., Herbst, Ch. (podpořeno.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Spektrální analýza v hodnocení kvality hlasu Celostátní foniatrický seminář Brno
Sólový versus sborový hlas MUDr. Radan Havlík, Ph.D. AUDIO-Fon centr s.r.o., Brno MgA. Andrea Priechodská-Široká Sólistka opery Národního divadla Brno.
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
Vznik hlasu Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno. Základní podmínka vzniku hlasu Anatomické a funkční propojení 3 systémů: Anatomické a funkční propojení.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část I - Kmity.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část I - Kmity.
DSI – Dysphonia Severity Index Lejska,M., Bártková,E., Havlík,R.,Weberová,P.,Frostová, J. Audio-Fon centr. Brno.
Katedra řídicí techniky FEL ČVUT1 5. Přednáška. Katedra řídicí techniky FEL ČVUT2 Regulační obvod S … regulovaná soustava R … regulátor (řídicí systém)
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
Mechanické kmitání, vlnění
Fylogenese hlasu obratlovců
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Zkouška S/Z jako klinický ukazatel hrtanové patologie
Význam matematiky v hudbě
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
JAK MŮŽE PAPOUŠEK ŠEDÝ PRODUKOVAT LIDSKOU ŘEČ
Akustické porovnání nahrávek sólového a sborového zpěvu
Jméno Příjmení, další jména Ústav konstruování
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Zobrazení hlasotvorného aparátu moderními zobrazovacími metodami
DSI – Dysphonia Severity Index
AKUSTIKA.
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Zvukové jevy.
Problematika ušných tvároviek
Akustické vlastnosti lidského hlasu
Mechanické kmitání, vlnění
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
Fyzikální veličiny Míry fyzikálních vlastností: X = x [X]
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Transkript prezentace:

Vizuální podoba pěveckého formantu Havlík, R., Švec, J.G., Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Krupa, P., Frostová, J., Samek, R., Herbst, Ch. (podpořeno projektem GAČR 101/08/1155)

O sole mio Che bella cosa na jurnata 'e sole, n'aria serena doppo na tempesta! Pe' ll'aria fresca pare già na festa... che bella cosa na jurnata 'e sole Nepěvecká technika Pěvecká technika (se svolením pana R.Samka)

Bel canto - klasická operní technika Základní požadavky - vysoká nosnost a znělost hlasu - slyšitelnost zpěvu na pozadí doprovodných nástrojů Cíle školení hlasu - dosažení uvedených akustických kvalit - u mužských hlasů pěvecký formant

Co je vlastně pěvecký formant? Akusticky Kvalita hlasu, která na první poslech odlišuje školený a neškolený mužský hlas Fyzikálně Navýšení akustické energie v oblasti kolem 3 kHz

Barva hlasu (timbre) Timbre určen počtem, vzájemným poměrem a akustickou energií uloženou v alikvotech Harmonické tóny (alikvotní, harmonické, částkové, parciální) = celistvé násobky frekvence základního tónu

Vznik harmonických tónů Kmitání hlasivek (základní frekvence a prvotní harmonická struktura tónu) Vokální trakt (zesilování harmonických frekvencí v jeho rezonančních oblastech) Spektrum harmonických tónů závisí na velikosti a tvaru rezonančních prostor

Jaké tvarové změny vokálního traktu mohou ovlivnit barvu hlasu?

Vokální trakt z anatomického hlediska Trubice tvořená - hrtanem

Vokální trakt z anatomického hlediska Trubice tvořená - hrtanem - hltanem

Vokální trakt z anatomického hlediska Trubice tvořená - hrtanem - hltanem - dutinou ústní

Možné tvarové změny vokálního traktu A. Hrtan 1. snížení pozice - prodloužení rezonanční trubice - rozšíření ventriculus laryngis

Možné tvarové změny vokálního traktu A. Hrtan 1. snížení pozice - prodloužení rezonanční trubice - rozšíření ventriculus laryngis 2. zvýšení pozice - zkrácení rezonanční trubice

Možné tvarové změny vokálního traktu A. Hrtan 1. snížení pozice - prodloužení rezonanční trubice - rozšíření ventriculus laryngis 2. zvýšení pozice - zkrácení rezonanční trubice 3. zúžení laryngeálního vchodu pomocí epiglottis - zúžení rezonanční trubice

Možné tvarové změny vokálního traktu A. Hrtan 1. snížení pozice - prodloužení rezonanční trubice - rozšíření ventriculus laryngis 2. zvýšení pozice - zkrácení rezonanční trubice 3. zúžení laryngeálního vchodu pomocí epiglottis - zúžení rezonanční trubice 4. sblížení ventrikulárních řas - zúžení spodní části rezonanční trubice

Možné tvarové změny vokálního traktu B. Hltan 1. otevření piriformních sinů

Možné tvarové změny vokálního traktu B. Hltan 1. otevření piriformních sinů 2. postavení kořene jazyka

Možné tvarové změny vokálního traktu B. Hltan 1. otevření piriformních sinů 2. postavení kořene jazyka 3. velopalatinální uzávěr

Možné tvarové změny vokálního traktu C. Dutina ústní 1. pozice těla a špičky jazyka

Možné tvarové změny vokálního traktu C. Dutina ústní 1. pozice těla a špičky jazyka 2. míra otevření úst

Možné tvarové změny vokálního traktu C. Dutina ústní 1. pozice těla a špičky jazyka 2. míra otevření úst 3. postavení rtů

Vznik pěveckého formantu (modelové studie) Oblast hltanu výrazně širší (6x) než oblast laryngeálního vchodu (Sundberg 1974, Yanagisawa 1989, ...) Snížení pozice hrtanu (ideální délka hrtanové dutiny - 1/6 délky vokálního traktu) (Sundberg 1974) Optimální šíře hrtanových ventrikulů a prostoru mezi ventrikulárními řasami (Takemoto 2006) Dostatečné otevření piriformních sinů (Sundberg 1974) Zúžení předělu mezi hltanem a dutinou ústní (Story 2004)

Akustické důsledky uvedených změn Sblížení až propojení 3 původně oddělených rezonancí vokálního traktu Vytvoření pěveckého formantového shluku (singer´s formant cluster) Spojení 3., 4. a 5. formantu Navýšení akustické energie v oblasti kolem 3 kHz až o 20dB

Nepěvecké A, tón As3, Christian Herbst (se svolením pana Ch. Herbsta)

Pěvecké A, tón As3, Christian Herbst (se svolením pana Ch. Herbsta)

Co se tvarově děje s vokálním traktem? Přechod techniky nepěvecké v pěveckou (se svolením pana R.Samka) Co se tvarově děje s vokálním traktem?

Děkuji za pozornost Projekt GAČR 101/08/1155 AUDIO-Fon centr s.r.o. Brno Ústav termomechaniky Praha katedra exp.fyziky UP Olomouc VUT Brno