VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01-10 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01_VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA NÁZEV: VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA ČÍSLO OPERAČNÍHO PROGRAMU: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 NÁZEV PROJEKTU: PRIMA ŠKOLA ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva Datum: 15.9. 2011 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk)
VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA čeština jazyk slovanský ze západoslovanského kmene staroslověnština = nejstarší spisovný slovanský jazyk Konstantin a Metoděj čeština = druhý nejstarší spisovný slovanský jazyk
HISTORICKÝ VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA 11. století – jednotlivá česká slova v latinských textech konec 13. století – vznik souvislých literárních děl 14. století – rozvoj češtiny (vláda Karla IV., působnost Jana Husa) Dalimilova kronika, Mastičkář Mistr Bartoloměj z Chlumce zvaný Klaret
1. pol. 15. století (husitství) – čeština se stala celospolečenskou Jan Hus 2. pol. 15. stol. – 1620 (humanismus) – další rozkvět českého spisovného jazyka; rozšíření slovní zásoby (přejímání z latiny, němčiny, atd.) Bible kralická Daniel Adam z Veleslavína 1620 – 19. století (období pobělohorské) – čeština utlačována upadala
OBDOBÍ NÁRODNÍHO OBROZENÍ ustálení mluvnické stavby češtiny, rozvoj slovní zásoby Josef Dobrovský – Zevrubná mluvnice českého jazyka Josef Jungmann – Česko-německý slovník Jan Gebauer
20. STOLETÍ přejímání nových slov doplňování slovní zásoby některé nespisovné konstrukce se stávají spisovnými jazyk se vyvíjí neustále
POUŽITÉ ZDROJE: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:KyrilMethod.jpg citováno dne 15.9. 2011 http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_IV. http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Hus http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Jungmann http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Dobrovsk%C3%B D
METODIKA: Vykládáme novou látku za pomoci jednotlivých slidů. Zastavujeme se u historických osobností a za pomoci hypertextových odkazů si připomínáme, co o nich již víme. Nakonec prezentaci vrátíme a podtrháváme vše důležité. To si děti zapisují do sešitu.