VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01-10 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01_VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Vlastivěda
Advertisements

Literatura do doby Karla IV.
Národní obrození Národní obrození
PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Téma: Středověká literatura
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_10
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_06
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
České národní obrození
Periodizace národního obrození
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
39.1 Počátky písemnictví a starověká literatura v českých zemích
Národní obrození František Palacký.
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Renesance a humanismus v Čechách
Obecné výklady o českém jazyce
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Lenka Pizúrová Název materiálu: VY_32_INOVACE_AJ.7.A.+B.04_illnesses Název: Illnesses Vzdělávací oblast: Jazyk.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_05 Název materiálu Čeština.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.03_Státní občanství.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_02 Název Jazykovědci počátku Národního obrození.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.19 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.19_jules_verne Název:
SVATÝ VÁCLAV VY_32_INOVACE_XI-A-17.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.05_Vladislav Vančura.
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16_treti_ctvrtletni_pisemna_prace.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.06_FRANTIŠEK LADISLAV.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.2_pohadky Název: Pohádky.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.06_Jaroslav Hašek NÁZEV:
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_02
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14_pridavna_jmena Název:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
Strom jazyků slovanských
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_10
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Český jazyk a literatura
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01-10 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01_VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA NÁZEV: VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA ČÍSLO OPERAČNÍHO PROGRAMU: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 NÁZEV PROJEKTU: PRIMA ŠKOLA ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva Datum: 15.9. 2011 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk)

VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA čeština jazyk slovanský  ze západoslovanského kmene staroslověnština = nejstarší spisovný slovanský jazyk  Konstantin a Metoděj čeština = druhý nejstarší spisovný slovanský jazyk

HISTORICKÝ VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA 11. století – jednotlivá česká slova v latinských textech konec 13. století – vznik souvislých literárních děl 14. století – rozvoj češtiny (vláda Karla IV., působnost Jana Husa) Dalimilova kronika, Mastičkář Mistr Bartoloměj z Chlumce zvaný Klaret

1. pol. 15. století (husitství) – čeština se stala celospolečenskou Jan Hus 2. pol. 15. stol. – 1620 (humanismus) – další rozkvět českého spisovného jazyka; rozšíření slovní zásoby (přejímání z latiny, němčiny, atd.) Bible kralická Daniel Adam z Veleslavína 1620 – 19. století (období pobělohorské) – čeština utlačována  upadala

OBDOBÍ NÁRODNÍHO OBROZENÍ ustálení mluvnické stavby češtiny, rozvoj slovní zásoby Josef Dobrovský – Zevrubná mluvnice českého jazyka Josef Jungmann – Česko-německý slovník Jan Gebauer

20. STOLETÍ přejímání nových slov doplňování slovní zásoby některé nespisovné konstrukce se stávají spisovnými  jazyk se vyvíjí neustále

POUŽITÉ ZDROJE: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:KyrilMethod.jpg citováno dne 15.9. 2011 http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_IV. http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Hus http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Jungmann http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Dobrovsk%C3%B D

METODIKA: Vykládáme novou látku za pomoci jednotlivých slidů. Zastavujeme se u historických osobností a za pomoci hypertextových odkazů si připomínáme, co o nich již víme. Nakonec prezentaci vrátíme a podtrháváme vše důležité. To si děti zapisují do sešitu.