Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit Tělesná výchova Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit On-line diskuse k virtuální hospitaci – 24. 10. 2011 Gymnázium Slovanské náměstí Brno Vyučující: Mgr. Tomáš Sargánek Expert: PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Cíl hodiny a jeho plnění: Cíl: Rozvoj týmové spolupráce, komunikace, rozdělení rolí a kompetencí, vše prostřednictvím pohybových aktivit Aktivity vedoucí ke splnění cíle: dvojice se šátky, přeskoky přes švihadlo ve dvojici, skupinové podbíhání lana od málo početných skupin po max. počet – celá třída, aktivity s padákem Vyučovací metody: individuální motivace, motivace skupiny, celé třídy, tvůrčí aktivita žáků řízena i ne učitelem, problémová výuka Výchovné metody: skupinová výchova – atmosféra, vztahy, velikost skupiny → stimulující prvek v chování žáků
Forma a metoda práce: Kolbův cyklus učení Vyučovací postupy: pan učitel vycházel z vlastní zkušenosti žáků, prožitku, vlastní reflexe, komunikace ve skupině Využité didaktické styly praktický – část rozhodnutí přenesena na žáky se sebehodnocením – samostatná práce žáků s řízeným objevováním – učitel pouze vede žáka k samostatnému nalezení řešení se samostatným objevováním – žák samostatně hledá řešení, skupinové řešení problémů kladení problémových otázek – základem dialogu U-Ž, Ž – Ž, Ž - žáci
Realizace VJ: - kvalita přípravné části - promyšlená VJ, minimum nepředvídatelných situací - struktura VJ byla obvyklá – rozdělení na 4 části (úvodní, průpravná, hlavní a závěrečná) - doba trvání jednotlivých částí byla optimálně dodržena Osobnost učitele energický, aktivní, optimistický, výřečný, rozhodný, přátelský, ale důsledný, umožňoval bohatou sociální interakci mezi sebou a žáky a žáky navzájem, rozvíjel mezipředmětové vztahy (TV-Bi)
Otázky k diskuzi Zápis do třídní knihy: Jak lze naplnit tento pedagogický čas ve prospěch žáků? Vkládání teoretických poznatků do TV: Vhodnost v hodinách TV (v našem případě vysvětlení Kolbova cyklu učení ve spojení s konkrétní dovedností), vhodné nebo raději celých 45 min. co nejvíce využít pro pohybovou aktivitu? Zavedení koedukované výuky do škol všech stupňů: ano x ne, vhodnost x nevhodnost, klady x zápory. Slovíčko „prosím“ ve výuce: Je vhodné prosit žáky, aby reagovali ve výchovně vzdělávacím procesu na příkazy a instrukce učitele nebo ne? Využívat zvolené pohybové aktivity v hodině Tv nebo jsou vhodné pouze pro adaptační kurzy? Jestliže využívat, pak kdy, jak často a v které části VJ ?
Děkuji za pozornost. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a rozpočtem České republiky.