Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, 73801 Frýdek-Místek IČ 13644301 Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0149 Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_14_40PobF-17 Název tematické oblasti (sady) Člověk v občanské společnosti Název vzdělávacího materiálu Osobnost a její vlastnosti, etapy vývoje osobnosti II Druh učebního materiálu Výklad učiva Anotace Vývoj osobnosti a jednotlivé části osobnosti Klíčová slova temperament, charakter, schopnosti, vůle , postoje Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 33-56-H/01 Truhlář, 26-51-H/01 Elektrikář, 36-52-H/01 Instalatér Ročník I. Typická věková skupina 15 - 17 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor František Pobucký Zhotoveno, (datum/období) 27. – 28. 8. 2012 Celková velikost 4,97 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Pobucký. Dostupné z portálu www.ssed-fm.cz
OSOBNOST A JEJÍ VLASTNOSTI, ETAPY VÝVOJE OSOBNOSTI II
Osobnost Spojením částí : psychická sociální vazby a pozice biologické uspořádání jednotlivce Osobnost lze vnímat jako součást širší pospolitosti i jako konkrétního jedince Individuum se projevuje způsobem reakce na vnější podněty Projevuje se v souvislosti: stálý prvek osobnosti, dlouhodobě působící, lze do určité míry předvídat Tuto část osobnosti zveme vlastnostmi osobnosti
Vlastnosti osobnosti temperament charakter schopnosti volní vlastnosti motivy, postoje Temperament melancholik ( náladový, úzkostný, pesimista, tichý) cholerik (vznětlivý, agresivní, impulzivní, optimistický) flegmatik (mírumilovný, pasívní, spolehlivý, tichý) sangvinik (hovorný, živý, společenský) melancholik a cholerik v jednání a činech – nestabilní, flegmatik a sangvinik - stabilní
Charakter specifický způsob jednání, prožívání, reagování, směřování života, stanovení cílů… charakter lze také zvát pojmem povaha je jakousi podstatou osobnosti z níž vychází reakce na podněty může být posuzován jako seskupení geneticky nastavených možností jedince souvisí s obecně přijatými mravními zásadami (zda je jedinec přijme a uplatňuje ve svém životě ) ovlivňuje hodnocení jednání člověka (dobré, nevhodné ) Charakter je také označován jako emoční inteligence – její znaky: zvládání emocí, mezilidských vztahů, schopnost motivace, vnímat emoce druhých
Schopnosti Jsou základním předpokladem pro určitou činnost/ rychlost zvládnutí úkonu, kvalita provedeného, jak přistupovat k problému a jak si poradit s vlastním provedením Kvalitativní posouzení schopností: - vlohy ( přirozená schopnost k jednání ) - nadání (rozvinuté vlohy) - talent (značně rozvinuté schopnosti) mezi další schopnosti náleží: paměťové, slovní vyjadřování, využívat číselných operací, vnímání prostoru a času, soustředění se a postřehnutí děje, zvládání více pohybů, učení… schopnosti mohou být – obecně využitelné a speciální
Vůle Motivy a postoje Postoj souvisí s aktivním jednáním člověka, které je úmyslné, záměrné a cílené - patří do nich : sebehodnocení, vytrvalost, překonávání obtíží, rozhodování s cíleným jednáním… Motivy a postoje souvisí s rozhodnutím k jednání a dosažení předem stanoveného/ motivy jsou různé – převládá uspokojení základních potřeb a navazijící vyšší potřeby (potrava je základní potřebou a pochvala je vyšší potřebou ) Postoj je ovlivněn rodinným a životním prostředím jedince projevuje se způsobem vnímání, vyjadřováním, vymezováním…
Postoje v životě jedince/působení okolí vliv vzdělanosti rodiny způsob rodinné výchovy majetkové poměry v rodině zdravotní stav jedince zájem o veřejný život v blízkém okolí… přenášení rodových tradic na potomky… V dospívání se postoje mohou řídit vzdorem proti něčemu předurčovanému, vlivem nových vrstevníků, mediálním tlakem, vlivem přijatých vzorů, stálostí vlastních názorů na život a celkovým směřováním osobnosti