Podmětná a přísudková věta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Vedlejší věta předmětná
Doplněk a vedlejší věta doplňková
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Věty vedlejší.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Syntax - druhy vedlejších vět
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Vedlejší věta předmětná Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věta podmětná, přísudková
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice AUTOR : Mgr. Jana Christenová NÁZEV: Vy_32_INOVACE_06_Čj_ Vedlejší věty podmětné a předmětné.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ vedlejší věta podmětná Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Přívlastek II VY_32_INOVACE_03-28 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh:
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková, abstraktní, konkrétní
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-25 Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Zájmena II VY_32_INOVACE_03-09 Ročník: Vzdělávací oblast:
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
Grafické znázornění souvětí
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-26 Ročník:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní větné členy - podmět
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Základní větné členy – přísudek
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Podmětná a přísudková věta Ročník:  7. Vzdělávací oblast:  Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh:  Skladba Téma: Podmětná a přísudková věta Jméno autora:  Libuše Gondkovská Vytvořeno dne:  15. 9. 2011 Metodický popis, (anotace):  Seznámí žáky s vybranými typy vedlejších vět VY_32_INOVAC_E_03-34

Souvětí podřadné Vedlejší věty

Vedlejší věta přísudková Rozlište větu jednoduchou a souvětí. Já nejsem závistivý. Já nejsem ten, kdo závidí. Souvětí vzniklo tak, že z jmenné části přísudku byla vytvořena vedlejší věta. Jiný druh přísudku vedlejší větou nevyjadřujeme. v. jednoduchá souvětí 1HV 2VV v. jednoduchá souvětí

Vedlejší věta přísudková Pokus se vytvořit z jmenné části přísudku vedlejší větu. Jana není bázlivá. Jmenný se sponou Jmenná část Jana není z těch, kdo se bojí. V hlavní větě bývá odkazovací zájmeno.

Utvoř vedlejší věty přísudkové. Lucka je ke všem kritická. Lucka je taková, že všechny kritizuje. Obloha byla jako vymetená. Obloha byla, jako by ji vymetl. Podmínky jsou pro nás vyhovující. Podmínky jsou takové, aby nám vyhovovaly. Pavel je ke všem vstřícný. Pavel je ten, kdo všem vyjde vstříc. Jmenná část sponové sloveso odkazovací zájmeno

Vedlejší věta podmětná Do Krkonoš pojedou dobří lyžaři. Do Krkonoš pojedou ti, kdo dobře lyžují. Po v. jednoduchá 1VH 2VV souvětí lyžaři 1.p. Kdo pojede do Krkonoš? kdo dobře lyžují.

když pravidelně cvičíme. Podmětná věta Je zdravé pravidelně cvičit. Je zdravé, Na větu podmětnou se ptáme kdo, co a větou hlavní (řídící). VV podmětná bývá uvozena zájmeny kdo, co a spojkami že, aby, kdyby, jak. Po Kdo, co je zdravé? 2VV 1VH když pravidelně cvičíme.

Utvoř z rozvitého podmětu VV podmětnou. Bázlivý člověk nesmí do lesa. Kdo se bojí, nesmí do lesa. Dobrý jedlík by si měl hlídat váhu. Kdo dobře jí, měl by si hlídat váhu. Zajímá mě dědovo vyprávění. Zajímá mě, co děda vyprávěl. Milovník bruslení může využít zimní stadion. Kdo miluje bruslení, může využít zimní stadion. Vadilo by mi nejet na dovolenou. Vadilo by mi, kdybych nejel na dovolenou.

Doplňte k hlavní větě větu podmětnou. se nevrátí. A)Bylo jisté, že… Není možné, aby… Nikomu nebylo známo, že… Není pravda, že… B) Je dobře,… Je nebezpečné, aby… Na plakátu bylo natištěno, že… Nevědělo se, jak… se vrátil. se nevrátí. se nevrátí. se nevrátí. se vrátil. představení začíná v 7 h. se vrátí.

Použité zdroje: HORÁČKOVÁ, Miroslava, et al. Český jazyk pro sedmý ročník ZŠ. Havlíčkův Brod : Alter, 1999. 188 s. ISBN 80-7245-1001-8. HAUSER, Přemysl; STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk : Cvičebnice pro 9.ročník základních škol. Praha : Fortuna, 1996. 102 s. ISBN 80-7168-341-8.