Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztahy ve dvojici – láska, partnerství
Advertisements

Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Karel Hynek Mácha ( – ) Máj
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
1. máj - lásky čas.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
( Praha - † 5./ Litoměřice)
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Z franc. romantique = jako v románu
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
ROMANTISMUS.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
K. H. Mácha: MÁJ Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Český jazyk a literatura
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Procvičování českého romantismu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Jan Neruda - dílo.
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
ROMANTISMUS.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Dělení literatury.
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_C_12 Tematická oblast: Humanitní předměty 4. ročník Téma: Maturitní příprava: Pracovní list – K. H. Mácha: Máj Autor: Mgr. Tereza Federselová Datum vytvoření: září 2013

Anotace: Text je určen pro žáky 4 Anotace: Text je určen pro žáky 4. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace obsahuje umělecký text s otázkami, na kterém si žáci vyzkoušejí formu ústní části maturitní zkoušky – práce s uměleckým textem. Vybrané dílo je Máj od Karla Hynka Máchy, velmi často volené dílo povinné četby. Metodický pokyn: Vyučující s pomocí interaktivní tabule použije materiál k samostatné práci žáků. Prezentaci lze také využít jako opakující práci.

Karel Hynek Mácha - Máj

Máj - Otázky Přiřaďte autora a dílo ke kulturnímu směru. Uveďte znaky daného směru a některé doložte pomocí ukázky. Zařaďte autora do kontextu české literatury. Zařaďte dílo Máj do kontextu autorovy tvorby. Určete literární žánr díla a charakterizujte jej. Jak pohlíží Mácha v Máji na vinu jedince? Porovnejte s pohledem K. J. Erbena. Pojmenujte a charakterizujte hlavní postavu díla Máj. Ve které části se autor ztotožňuje s hlavní postavou a jakým způsobem? U prvních čtyř veršů určete druh rýmu. Najděte v ukázce obrazná pojmenování a pojmenujte je.

Máj - Text O lásce šeptal tichý mech; kvetoucí strom lhal lásky žel svou lásku slavík růži pěl růžinu jevil vonný vzdech. Jezero hladké v křoví stinných zvučelo temně tajný bol, břeh je objímal kol a kol; a slunce jasná světů jiných bloudila blankytnými pásky, planoucí tam co slzy lásky. I světy jich v oblohu skvoucí Co ve chrám věčné lásky vzešly; až se – milostí k sobě vroucí změnivše se v jiskry hasnoucí – bloudící co milenci sešly. Ouplné lůny krásná tvář – tak bledě jasná, jasně bledá jak milence milenka hledá- ve růžovou vzplanula zář; ve vodách obrazy své zřela a sama k sobě láskou mřela.

Máj - Řešení Přiřaďte autora a dílo ke kulturnímu směru. Uveďte znaky daného směru a některé doložte pomocí ukázky. romantismus – kulturní směr konce 18. a první pol. 19. stol. v českém prostředí se romantismus překrývá s obdobím národního obrození znaky city, pocity, ideály individualita rozpor mezi snem a skutečností mystično, tajemno a fantazie odkaz do minulosti odkaz na folklór a lidovou slovesnost rozsáhlé popisy přírody tajemná záhadná místa – hrady, hřbitovy, jezera, skály rozervaný romantický hrdina

Máj - Řešení ukázka láska, popisy přírody a tajemná záhadná místa O lásce šeptal tichý mech; kvetoucí strom lhal lásky žel svou lásku slavík růži pěl růžinu jevil vonný vzdech. Jezero hladké v křoví stinných zvučelo temně tajný bol, břeh je objímal kol a kol;

Máj - Řešení Zařaďte autora do kontextu české literatury. jediný typický český romantik autoři tvořící současně s Máchou nejsou klasičtí romantici Karel Jaromír Erben nemá romantického hrdinu → hrdina není rozervaný, nestojí proti společnosti popisy krajiny jsou zkratkovité romantická jsou tajemná místa – jezera, hřbitovy, lesy inspirace v pradávných mýtech, zázračnost Josef Kajetán Tyl dílo je stále národněobrozenecké důraz na vlastenectví

Máj - Řešení Zařaďte dílo Máj do kontextu autorovy tvorby. Máj zaujímá ústřední místo v Máchově tvorbě i dějinách české literatury Máj bylo jediné dílo, které vyšlo za Máchova života, ale autor si jej musel vydat sám ve své době nebyl Máj přijat → dílo docenila až generace májovců ostatní díla Cikáni – dílo s podobným námětem jako dílo Máj Márinka – lyrická povídka o krásné chudé dívce Večer na Bezdězu – lyrizovaná próza inspirována cestovními dojmy Křivoklad – historická próza; 1. díl zamýšlené tetralogie Kat

Máj - Řešení Určete literární žánr díla a charakterizujte jej. poema byronská povídka rozsáhlá epická či lyricko-epická skladba většinou delší než báseň, skládá se z několika zpěvů Máj – 4 zpěvy, 2 intermezza děj básně (povídky) je prostoupen lyrickými prvky – popisy, reflexemi, někdy může lyričnost převažovat

Máj - Řešení Jak pohlíží Mácha v Máji na vinu jedince? Porovnejte s pohledem K. J. Erbena. Karel Hynek Mácha Mácha z tragédie jedince viní společnost, která hrdinu ke zlému skutku dohnala. Společnost se neptá po důvodech činu, přesto trestá, a jedinci se proti tomuto trestu bouří. Karel Jaromír Erben Erben spojuje vinu s tím, kdo se jí i nevědomky dopustil. Nikdy nepřesouvá motivaci na společnost. Erbenovi hrdinové se proti trestu nebouří a přijímají jej.

Máj - Řešení Pojmenujte a charakterizujte hlavní postavu díla Máj. Vilém typický romantický hrdina loupežník, v dětství odvržený otcem otcovrah žárlivý, prchlivý, statečný, rozervaný, nepochopený společností Ve které části se autor ztotožňuje s hlavní postavou a jakým způsobem? na konci celého díla zvoláním Hynku, Viléme, Jarmilo.

Máj - Řešení U prvních čtyř veršů určete druh rýmu. rým obkročný (abba) O lásce šeptal tichý mech; kvetoucí strom lhal lásky žel svou lásku slavík růži pěl růžinu jevil vonný vzdech.

Máj - Řešení Najděte v ukázce obrazná pojmenování a pojmenujte je. personifikace šeptal mech, strom lhal, břeh objímal, jezero zvučelo, vzplanula zář, ... přirovnání ..., jak milence milenka hledá, ... oxymorón ..., šeptal tichý mech, ... epiteton slunce jasná, kvetoucí strom, křoví stinná, jezero hladké, vonný vzdech, ...

Máj - Řešení Najděte ve výňatku obrazná pojmenování a pojmenujte je. metafora ..., a slunce jasná světů jiných bloudila blankytnými pásky, planoucí tam co slzy lásky. ..., změnivše se v jiskry hasnoucí – bloudící co milenci sešly.

Použité zdroje Literatura Obrázky Prokop, V. Čítanka k Literatuře 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). 1. vyd. Sokolov: O.K.-Soft, 2000. Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). 1. vyd. Sokolov: O.K.-Soft, 2000. Sochrová, M. Český jazyk a literatura. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2009. ISBN 978-80-253-0468-6. Obrázky http://www.pozitivni-noviny.cz/test/gallery/Image/2009/10/papir/00.jpg http://www.muzeumcl.cz/fotogalerie/seminar_spoje/main/25.jpg http://www.mzm.cz/fileadmin/user_upload/oddeleni/literarni/soutez_k_h_macha/A nna%20Rennerov%C3%A1.jpg