MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Kvalitativní výzkum.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vedení týmů a týmová práce Týmové role. RoleČinnostRysy Předseda (Co-ordinator, chairman) demokratický vedoucí, zaměřený na cíl, pomáhá rozdělovat role,
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Spektrum didaktických stylů
Tvorba a udržení týmu Motto : řízení = dělat věci dobře
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Sebeuvědomění a sebekontrola
Psychologie II Sociální psychologie
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
1 Týmová práce TYMP 2/ C6 Styly vedení lidí/ 2. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA.
Řídící struktury, malé a velké organizace
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Andrea Brožová Doubková
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Pedagogická komunikace
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Skupinová dynamika.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Assessment centrum.
Sociální práce s rodinou 4
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
MOTIVACE Zora Syslová.
Komunikace učitele se žáky
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Andrea Brožová Doubková
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Předsudky a stereotypy
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE Vše co s ní souvisí MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE

Komunikace obecně Komunikace – jakákoliv výměna informace. Nelze nekomunikovat!!! Spontánní projevy člověka (nesou sebou vždy nějaký komunikační význam) x záměrná sdělení. Verbální x neverbální. Velký význam zpětná vazba.

Problematické druhy komunikace Destruktivní komunikace – snaha podlomit pozici, rozrušit postoje, názory. Primárním motivem je pouze snaha o destrukci, nikoliv konstrukci nového, jiného, odlišného. Autoritářská komunikace – autokratické vnucování vlastních názorů druhému s cílem vytvořit závislost, ať už v myšlení nebo reálné činnosti ( interakci ). Disjunktivní komunikace – odpoutání od vlastního smyslu komunikace, příznačné je zlehčování, povrchní chování, ironie. Rezistentní komunikace – je projevem nedůvěry nebo odmítání partnera. Komuniké je vyslechnuto, ale nezpracováno. Přijaté komuniké není stimulem k odpovědi, k činnosti, aktivitě. Pseudokomunikace – jde pouze o jakoby komunikaci. Je obvykle vyvolána spíše jistým sociálním tlakem než skutečným společným předmětem zájmu. Nonkomunikace – chybění komunikace při formální fyzické přítomnosti partnerů.  

Zpětná vazba v komunikaci Zpětná vazba je základem pedagogického zásahu i následného procesu změn. Je však nezbytná v každém druhu komunikace. Může také chránit vztah před zátěží nevyslovených pravd. Závisí na formě poskytnutí zpětné vazby – konstruktivní x destruktivní. Konstruktivní zpětná obsahuje tři druhy informací: behaviorální – chování, co bylo vnímáno emoční - pocitová, jak to mohlo působit doporučení, důsledky – co je možné udělat jinak, změnit

konstruktivní zpětná vazba Při jejím poskytování je vhodné: připomínky omezit na chování a situace, které lze změnit mluvit konkrétně, ověřitelné údaje mluvit z pozice člověka, kterému záleží na svém komunikačním partnerovi uvádět vlastní pocity úkolem zpětné vazby je pomáhat, zpětná vazba s negativním obsahem se stává zbraní usnadnit provedení potřebné změny uvedením možností probrat možná východiska, případně nabídnout vlastní pomoc (jen když ji opravdu můžete poskytnout!) věnovat pozornost tónu hlasu, nevhodně použitý tón může zatemnit obsah sdělení připravit se na zvládání reakcí osoby, která může chápat ZV jako výtky, vnímat a přijímat vlastní emoce a sdělovat je nenechat se rozptýlit nebo odvést od tématu rozhovoru být připraven na možné negativní reakce, agresivitu, nadávky, pláč, odchod, nebo dokonce projekce viny

Tým a Práce v týmu Tým - skupina, v níž jednotlivci mají společný cíl a v níž pracovní činnosti a dovednosti každého člena vzájemně na sebe účelně a plynule navazují jako části skládačky a dohromady vytvářejí nějaký jasný vzor. (John Adair) Tým x Skupina Dva aspekty výběru členů týmu = dvě dovednostní kritéria 1. specializované dovednosti (odborných kvalifikací) 2. týmové dovednosti (především schopnost komunikace, kooperace, ale i vhodné týmové role) Podobná kritéria i pro vedoucího týmu důraz na autoritu ředitel nemocnice – lékař x manager x právník ???

Vztahy mezi lidmi v týmu Rivalita (soupeření) - interakce typu „ kdo z koho “, je konfliktogení, z psychologického hlediska považujeme rivalitu za nežádoucí, jakkoliv může být z hlediska ekonomického významným faktorem zvýšení produkce. Nevhodná pro fungování týmu Soutěžení - cílem soutěže není být první, ale zvýšit výkon prostřednictvím soutěžení. Tohoto společného cíle pak dosahuje každý z účastníků soutěže. Možno použít pro motivaci členů v týmu, nesmí však jít o jediný model vztahu. Reciprocita - čili vzájemnost se odvíjí z potřeby sounáležitosti. Vzájemnost znamená spoluprožívat, soucítit. Podstatnými rysy reciprocity jsou vstřícnost, vzájemná podpora (solidarita) a uvědomování si smyslu společného vztahu.  

Vztahy mezi lidmi v týmu Manipulace – asymetrická interakce v tom smyslu, že jedna strana vzájemného kontaktu zneužívá druhou. Je to vlastně způsob ovlivňování jiných lidí, při němž se tito lidé stávají prostředkem dosahování osobních cílů manipulátora. Chovají se a jednají v podstatě tak, jak to vyhovuje záměrům někoho jiného. Manipulace je ovlivňování specifickým způsobem, které se od ostatních žádoucích způsobů ovlivňování liší především těmito atributy : manipulativní jednání je motivováno osobním prospěchem manipulátora manipulativní cíle jsou skrývány a samo manipulativní jednání je zastíráno, maskováno manipulace znamená zneužívání druhého jako prostředku prospěchu manipulátora

ROLE V Týmu dle Belbina Předseda (Vedoucí) - klidný, dominantní, stabilní. Koordinuje tým, vede ho k spolupráci a k dosažení cílů. V diskuzi nedominuje, jeho příspěvkem je položení správných otázek. Jeho vedení spočívá zejména v sociální rovině. Navrhovatel (Režisér) - činorodý, impulzivní, dominantní. Navrhuje a řídí práce v týmu. Vyžaduje akci, žene tým k vyšší produktivitě. Inovátor (Chrlič) - inteligentní, individualistický. Přichází s novými nápady a podněty, s originálními řešeními. Má velkou představivost a je zdrojem inspirace pro celý tým. Zajímají ho jen globální náhledy, žádné detaily. Upozorňovatel (Rejpal) - racionální, stabilní, skeptický. Nejobjektivnější člen v týmu, poskytuje detailní analýzy, hodnotí nápady a varuje před chybami. Není příliš nadšený.

ROLE V Týmu dle Belbina Organizátor (Tahoun) - svědomitý, disciplinovaný. Stará se o to, aby nápady a rozhodnutí byly transformovatelné do konkrétních úloh a zajišťuje, aby byly realizovány. Pracuje systematicky, má rád pevné struktury. Objevovatel (Shánil) - společenský, čilý, přátelský. Shromažďuje informace, nápady, navazuje kontakty, získává podporu z venku. Nejlépe se mu daří pod tlakem, je dobrý improvizátor. Podporovatel (Hasič) - citlivý, mírný. Je dobrým posluchačem, rozvíjí nápady, všímá si potřeb a problémů ostatních, podporuje je. Pomáhá vytvářet dobrou atmosféru v týmu. Dokončovatel (Dotahovač) - tichý, pečlivý, úzkostlivý. Stará se o to, aby se dodržoval řád a časový plán. Do detailů vše kontroluje. Dává pozor, aby se na nic nezapomnělo.