KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE Podpora inkluzívního vzdělávání Ing. Václava Martinásková 06.04.2017
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní vzdělávání je tedy hlavně rozvíjeno buďto prostřednictvím dílčích činností nebo školy pracují na ucelené strategii a využívají plány pedagogické podpory.
Analýza potřeb škol – hlavní zjištění Školy se v rámci této oblasti zaměřují především na evidování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vyučující volí na školách vhodné metody pro zjišťování výsledků učení žáků. Školy a jejich pedagogové volí formy, metody a styl výuky v souladu se speciálními vzdělávacími potřebami žáků a snaží se zohledňovat charakter obtíží žáků. Školy rovněž spolupracují se školskými poradenskými zařízeními. Nejvýraznější posun lze očekávat u škol, jež deklarují zájem o činnosti s prvky systematického přístupu k inkluzívnímu vzdělávání a o rozvíjení této oblasti prostřednictvím dalších činností.
Analýza potřeb škol - překážky Nedostatek finančních prostředků na zajištění inkluzívního vzdělávání ve škole Vysoký počet žáků ve třídách Nedostatečné technické a materiální zabezpečení pro inkluzívní vzdělávání Pedagogové nejsou v oblasti inkluzívního vzdělávání dostatečně vzděláni Nedostačující počet asistentů pedagoga ve školách související s finanční náročností zabezpečení této funkce
Analýza potřeb škol – opatření ke zlepšení situace Vytvoření odpovídajících finančních podmínek pro inkluzívní vzdělávání Vzdělávání vyučujících na školách v oblasti metod a forem práce Zajištění prostorových dispozic pro realizaci inkluzívního vzdělávání Vzdělávání vyučujících v oblasti forem hodnocení žáků Zajištění metodické podpory inkluzívního vzdělávání na školách
Obecný cíl: V kraji bude podporováno inkluzívní vzdělávání Dílčí cíl F 1.1: Zvýšit a prohloubit kompetence pedagogických pracovníků škol v oblasti vzdělávání žáků se SVP a inkluzívního přístupu (zahrnuje potřebu vzdělávání PP v problematice inkluzívního vzdělávání ve středních školách a vzdělávání žáků se SVP) Kritérium splnění: Alespoň 60 % středních škol zrealizuje některé téma vzdělávání svých pedagogických pracovníků v těchto oblastech: Inkluzívní vzdělávání, legislativní úpravy Metody a formy práce, organizace vzdělávání žáků se SVP Úpravy vzdělávacích obsahů, úprava očekávaných výstupů ze vzdělávání žáka Formy hodnocení žáků, využívání formativního hodnocení Využívání kompenzačních pomůcek.
Obecný cíl: V kraji bude podporováno inkluzívní vzdělávání Dílčí cíl F 1.2: Zvýšit podporu vzdělávání žáků se SVP a žáků talentovaných a nadaných (zahrnuje potřebu podpora vzdělávání žáků se SVP a žáků talentovaných a nadaných a Podporu zřizování funkcí školních psychologů a školních speciálních pedagogů ve školách). Kritérium splnění: Alespoň 50 % středních škol zrealizuje některou formu podpory: Zřízení rozšířeného školního poradenského pracoviště (školní speciální pedagog/školní psycholog) Vytvoření podmínek pro práci ŠPP Podpora škol při úpravě podmínek přijímacích a závěrečných zkoušek pro žáky se SVP Spolupráce školy se zaměstnavateli při realizaci odborného výcviku a praxe žáků se SVP a žáků nadaných (vytvoření a zajištění vhodných podmínek)
Další personální podpora žáků se SVP (např Další personální podpora žáků se SVP (např. školní asistent, sociální pedagog) Vytvoření plánu inkluzívního rozvoje školy Spolupráce školy s dalšími institucemi při vzdělávání žáků se SVP Využití disponibilních hodin pro předměty speciálně pedagogické péče.
Obecný cíl: V kraji bude podporováno inkluzívní vzdělávání Dílčí cíl F 1.3: Prohloubit spolupráci školy se školským poradenským zařízením při zajištění inkluzívního přístupu (podpora spolupráce se školským poradenským zařízením) Kritérium splnění: Alespoň 70 % středních škol bude při zajištění inkluzívního přístupu spolupracovat se školským poradenským zařízením: Školní poradenské pracoviště bude metodicky vedeno školským poradenským zařízením Školské poradenské zařízení zrealizuje semináře či workshopy k tématu inkluzívního vzdělávání
Obecný cíl: V kraji bude podporováno inkluzívní vzdělávání Dílčí cíl F 1.4: Zajistit bezbariérové prostorové dispozice škol pro realizaci inkluzívního vzdělávání (cíl byl zvolen jako samostatný s ohledem na svou specifičnost – stavební úpravy a modernizace prostor pro inkluzívní vzdělávání) Kritérium splnění: Alespoň 5 středních či vyšších odborných škol zajistí v rámci modernizace prostor alespoň částečně bezbariérové dispozice pro prostory dotčené projektem.
Děkuji za pozornost. vaclava.martinaskova@msk.cz 595 622 468