Architektura tužkou a v 3D 3D modelář – práce s objekty, skupiny objektů Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Arch2r0118
Práce s objekty, skupiny objektů Vytvořit půdorys objektu (bytu, domu) jsme se naučili v minulém díle – dnes budeme řešit osazení takového objektu jednoduchými doplňky - např. okny, dveřmi, komíny...
Proč připravovat objekty zvlášť? Vytvářet všechny prvky přímo v požadovaném architektonickém modelu je sice možné, ale z mnoha důvodů nepraktické. Proč? Řada prvků se ve většině modelů opakuje – v jídelně je více stejných židlí, sloupy v hale jsou totožné, v jedné budově obvykle používáme stejná okna, stejný typ dveří, kování ap. V různých modelech se vyskytují totožné prvky – v mnoha domech jsou stejná garážová vrata, opakují se prvky interiéru i stavební prvky... Z těchto důvodů je ekonomičtější jednotlivé prvky (objekty) připravovat odděleně a pak je používat jako celistvé části v dalších modelech. Existuje dokonce celá řada firem, která se zabývá jen přípravou komponent pro různé modelovací systémy.
Příprava objektu Samotná příprava objektu je přesně stejná, jako příprava modelu. Za pomoci stejných nástrojů, se kterými jsme se už seznámili, ale připravíme jen jeden prvek – například dveře. Jednotlivé prvky dveří pak pospojujeme jako prvky na stejné nebo podřízené úrovni nástrojem „Glue“ ( ). Spojení prvků je nezbytné, objekt potřebujeme uložit jako celek. Soubor uložíme (kvůli pozdějším úpravám)... ...a objekt vybereme a uložíme jako objekt.
Použití objektu ve scéně Do scény se objekty vkládají pomocí příkazu „Load Object“. Dál je pak můžeme běžným způsobem kopírovat, transformovat, přesouvat, otáčet...
Vyzkoušejte si Ve složce s výukovým materiálem máte připravený hrubý model domu a všechny potřebné objekty. Vytvořte vlastní architektonický návrh kombinací připravených modelů, případně úpravou nebo vytvořením nových prvků a jejich využitím ve scéně.
Zdroje Vlastní 3D modely Caligari True Space 3.2 volně dostupný „za registraci“, SN: 5300311611791