AFÁZIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Advertisements

POHYBOVÉ AKTIVITY FYZIOTERAPIE DiS. Radomíra Koubová.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Název prezentace Studenti se specifickými poruchami učení na vysokých školách Autor: Jana Bogdová.
Koordinovaná rehabilitace z pohledu fyzioterapeuta Klinika rehabilitačního lékařství VFN a 1. LF UK, Praha Vendula Matolínová
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Seminář Evaluace poskytovatelů „Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z.
Afázie – materiály.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Činnost nervové soustavy
Dobrý den Horská klinika 2011.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tlumočnické služby.
Lokalizované poruchy Přednáška č.3.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Ošetřovatelský proces v primární péči
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
Specifické poruchy učení a NKS
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychologie test.
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Speciálně pedagogická diagnostika
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
OSOBNOST.
Výběrové kempy v Policii ČR
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Organické duševní poruchy
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Kognitivní (poznávací) procesy
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Inkontinence Michaela Matoušková.
Seminář o stavebním spoření
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

AFÁZIE

Řeč je složitý sled dějů Smyslové vnímání Zpracování informace - řečové signály Motorický výkon – řečový projev Řeč je složitý sled dějů

pro správnou funkci řeči je důležité neporušené smyslové vnímání receptory a aferentní – dostředivé dráhy sluchu a zraku

Pro správnou funkci řeči je důležité neporušená činnost vyšších nervových center – mozková kůra Příjem informace Analýza s paměťovou stopou Porovnání s emočním obsahem Konfrontace Tvorba myšlenky Transformace na signál Reakce 

pro správnou funkci řeči je důležité neporušená motorická aktivita zprostředkovaná neporušenými nervovými drahami a výkonnými orgány

z historie Paul Broca popsal pacienta s expresivní poruchou řeči s relativně zachovaným porozuměním řeči Karl Wernicke popsal případ pacienta - produkce řeči byla plynulá, ovšem poruchy se objevovaly v porozumění mluvené řeči 2.světová válka afaziologické školy

Vyšší kortikální činnosti specificky lidská aktivita 90 % asociačních neuronů – korové neurony asociační a integrační funkce flexibilní jednání

další vymezení složité systémové narušení řeči, zahrnuje různé úrovně řeči postihuje celou psychickou činnost člověka (Hrnčiarová a Cséfalvay)

Další vymezení poškození se projevuje především v porušení komunikativní funkce řeči, - dochází k dezintegraci celé psychické a emocionálně-volní sféry člověka

shrnutí 1. jde o získané narušení komunikační schopnosti 2. týkající se poruch symbolických procesů 3. vzniká při ložiskových poškozeních mozku 4. důsledek systémového vlivu mozkové léze na vyšší psychické funkce člověka (Cséfalvay)

klinický obraz záleží na lokalizaci léze cévní mozkové příhody (CMP) Etiologie klinický obraz záleží na lokalizaci léze cévní mozkové příhody (CMP)

úrazy a poranění mozku mozkové expanze – nádory zánětlivá onemocnění mozku degenerativní onemocnění CNS intoxikace mozku

klinický obraz afázie závisí na povaze patologického procesu rozsahu a lokalizaci léze na věku jedince, ve kterém došlo k poškození mozku příznaky se projevují v různých kombinacích, množství a kvalitě

oblasti - poškození receptivní složka řeči expresivní složka řeči fluentní projev (cca 120 slov/min) nonfluentní projev (cca 50 slov/min) hyperfluentní projev (nad 200 slov/min)

Nejčastější symptomy afázie parafázie - fonemické - žargonové - sémantické parafrázie perseverace logorhea anomie neologismy poruchy rozumění

Klasifikace afázie celá řada systémů – reprezentace afaziologických škol a směrů Bostonská klasifikace fluence konverzační řeči opakování slov a vět pojmenování předmětů rozumění řeči

Brocova afázie

Wernickeova afázie

Konduktivní afázie (převodová afázie)

Anomická afázie

Transkortikální motorická afázie

Transkortikální senzorická afázie

Globální afázie – totální

Další klasifikace afázií Kimlova klasifikace afázií Lurijova klasifikace afázií Hrbkova klasifikace afázií Olomoucká klasifikace

Diagnostika nejvíce rozpracovaná část afaziologie celá řada metodik a testových baterií neurolog logoped foniatr psycholog neuropsycholog

Postup logopedické diagnostiky screening afázie diferenciální diagnostika určení typu a stupně afázie, zjištění úrovně narušení komunikace s okolím analýza některých specifických symptomů afázie stanovení individuálního plánu terapie stanovení možné dynamiky procesu uzdravení zhodnocení výsledků terapie po určitém časovém období

další aspekty navázat kontakt s afatikem podle možností a celkového stavu provést vyšetření na základě vyšetření definovat typ afázie a intenzitu postižení řeči stanovit plán terapeutického působení motivace rodiny a ošetřujícího personálu

Diagnostika - zaměření 2 etapy úvodní rozhovor speciální část spontánní řeči porozumění řeči opakování pojmenování psaná forma řeči – čtení a psaní

Terapie afázie cílem logopedické činnosti je maximalizace komunikačního potenciálu osoby stižené poruchou řečové komunikace - formou odstranění, příznivého ovlivnění či kompenzace deficitů vyvolávájících nepříznivou komunikační situaci

Faktory ovlivňující reedukaci řeči rozsah a lokalizace mozkové léze – vyplývající stupeň a typ fatické poruchy socioekonomický status pacienta – někdy i věk časové stadium poruchy

Složky logopedické terapie vlastní metody řečové a jazykové terapie psychoterapeutické působení a aplikace psychoterapeutických metod psychosociální rozměry afázie orientace na okolí klienta a jeho osobnost

Terapeutické směry stimulační postupy – kognitivní stimulace jiné přístupy – melodicko-intonační terapie, aplikace AAK obnovování specifických narušení – terapie poruch porozumění řeči, čtení.. Kognitivně-neuropsychologický přístup Pragmatický směr