MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Český jazyk (sloh) – 8. ročník
Advertisements

VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na vypravování. Obsahuje stručnou definici prostého vypravování a reprodukce. Uvádí vhodné.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Předmět: Český jazyk - sloh Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Slohové postupy.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Shoda přísudku s podmětem 2
Název materiálu: Vypravování
Rozbor uměleckého textu
Gramatika Vypravování
VYPRAVOVÁNÍ.
Číslo v digitálním archivu školy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
VYPRAVOVÁNÍ.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
KOMPOZICE příběhu ČASOVÉ VZTAHY
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
JOSEF ŠKVORECKÝ * NÁCHOD.
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
SLOVESA ČAS. SLOVESA ČAS ČAS SLOVES U sloves určujeme čas, podle toho, kdy se děj odehrává. Čas přítomný – děj se odehrává nyní. Milan čte. Čas budoucí.
VYPRAVOVÁNÍ.
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Prostředky oživující vypravování
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Rozbor věty jednoduché. Sestav z pomíchaných slov dvě věty a urči jejich druh. Malé děti mají velmi rády klasické pohádky Boženy Němcové. Dospělí čtou.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Společnost Autor: Mgr. Miluše Džuberová KOMUNIKACE slovem písmem gestem dotekem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odchylky od pravidelné stavby věty Název sady: Český jazyk.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_18_SLOH_A_KOMUNIKACE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Využití obrazového materiálu v hodinách Čj „Učit se znamená objevovat to, co už víš. Konat znamená demonstrovat, že to víš. Učit druhé znamená připomínat.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Vypravování, přímá řeč Stezka odvahy O prázdninách jsem byla na táboře v Lázních Libverdě. Bylo tam velmi hezky. Jednoho dne nám řekl vedoucí tábora: „Pátý.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POVÍDKA Jednou jsem takhle přišel domů ze školy a už ve dveřích jsem.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Práce je vlastní originální tvorbou autora.
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Prostředky oživující vypravování
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
ČASOVÉ VZTAHY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Sotolář. Dostupné z Metodického portálu ISSN ,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
SLOH A KOMUNIKACE Výtah.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Písemná práce Základní informace.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Transkript prezentace:

MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli? Vyprávějte stručně její obsah. Zhodnoťte, čím vás kniha zaujala. Vypravování je nejdůležitější složkou lidské komunikace. Vypravování tvoří také základ veškeré literární, tj. umělecké tvorby.

VYPRAVOVÁNÍ Ve vypravování se soustřeďujeme na událost, která se odehrála. Nejčastějším postupem je vypravování v časovém sledu tak, jak šly události za sebou. Děj se může odehrávat i pozpátku – retrospektivně.

POSTUP PŘI VYPRAVOVÁNÍ 1. Uvedení – otevření děje 2. Rozvíjení děje – zápletka 3. Vyvrcholení děje 4. Rozuzlení děje

JAZYK VYPRAVOVÁNÍ Z HLEDISKA SPISOVNOSTI V řeči postav se mohou objevovat (a také se objevují) nespisovné výrazy, nářečí, výrazy expresivní apod. Vše užíváme s mírou a vkusem.

JAZYKOVÉ A KOMPOZIČNÍ PROSTŘEDKY dějová slovesa, citoslovce čas přítomný místo minulého přirovnání, přísloví synonyma zvolání neúplné věty, věty jednočlenné, krátké věty

VYPRAVĚČ PŘÍBĚHU vypravěčem může být sám autor pak mluvíme o tzv. er-formě vypravěčem může být některá z postav pak mluvíme o tzv. ich-formě Označení převzato z němčiny: er-on, ich-já

CVIČENÍ - NÁZEV VYPRAVOVÁNÍ Vymysli název a) kouzelné pohádky b) humorné povídky c) detektivního příběhu d) pamětí vaší rodiny

CVIČENÍ - PŘÍMÁ ŘEČ Který příklad přímé řeči je napsán správně? „Je zle! Na pomoc! Rychleji!“ volali muži a řítili se jako lavina směrem k jeskyni … b) „Je zle! Na pomoc! Rychleji! Volali muži c) „Je zle!“ „Na pomoc!“ „Rychleji!“ volali muži

Nahraď slovo nudný synonymem. CVIČENÍ – SYNONYMA Nahraď slovo nudný synonymem. nudný film nudná krajina nudná kniha nudný kamarád nudný výklad nudná plavba

CVIČENÍ – PŘIROVNÁNÍ, PŘÍSLOVÍ Vysvětli, doplň další ustálené obraty na téma čas. Čas jsou peníze. Dočkat se času jako husa klasu. Všeho do času. …

CVIČENÍ – DĚJOVÁ SLOVESA Vymysli si jednoduchý příběh dle obrázku. Napiš co nejvíce dějových sloves.

PRO POBAVENÍ Na ulici se válí staré listí a děti. Pak jsme se šli jsme podívat k prasatům. Přemek tam měl babičku. Nabízíme vám velký výběr rybích jídel a nápojů. Sněhovou kouli hodil na tvář dívky, která se rozpadla. V čem spočívá komičnost? Odstraň příčiny nevydařených vyjádření.