IRI ve Štýrsku (13. 6. – 17. 6. 2016) Lenka Němcová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

SEMINÁŘ PRO ŽADATELE Integrovaný plán rozvoje města Český Těšín „Revitalizace významně postižené městské části SVIBICE“ DOBRÝ DEN!
Aktivity města v oblasti ovzduší Ing. Petr Kajnar 4. prosince 2012 Statutární město Ostrava
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING C V Indikátory ŽP Normalizace.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Enviros s.r.o. | Vlasta Švejnohová | Národní kontaktní místo čistší produkce Projekt ActClean – ENVIROS, s.r.o. Česká republika 11. dubna 2011 Vlasta Švejnohová.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
lenové NSZM ČR: Členové Služby pro členy NSZM ČR  Semináře a školení pro koordinátory PZM a MA21 Boskovice, říjen 2004 Chrudim, červenec 2004.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Mgr. Magdaléna Peterková
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
PŽP- KS-přehled konzultací PŽP-KS-I (30.9.) Právo životního prostředí – historické a společenské souvislosti vývoje právní regulace ve světě.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Evropské právo životního prostředí Osnova Opakování z předchozí přednášky Prosazování evropského práva Soudní dvůr EU a jeho role v ochraně.
Prevence v právu životního prostředí Jana Dudová.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
3. Valné shromáždění IMPELu Praha 3.6. –
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání Česká města a příklady ze zahraničí Praha
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Kroměříž 13. –
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Evropská integrace Environmentální politika EU RNDr. Oldřich Hájek.
Vyhlášené výzvy operačních programů pro kraj a jeho příspěvkové organizace.
Neziskový sektor jako partner. Národní úroveň Pracovní skupina „NNO a regionální rozvoj“ - otevřená platforma NNO na národní úrovni - téma: regionální.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 PROGRAMY INSPEKCÍ Robert Mout DCMR – Agentura pro ŽP.
Strana 1 INTEGROVANÉ VERSUS SLOŽKOVÉ POVOLOVÁNÍ Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of Environmental.
Setkání expetního týmu pro přesahové nástroje a přístupy
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Valné shromáždění v Bratislavě ( – )
Odbor životního prostředí
Česká inspekce životního prostředí
Industry and Air Expert Team
Inspekční a prosazovací přístup
Postavení PS ve struktuře orgánů Rady vlády pro udržitelný rozvoj
TVORBA STRATEGIE HARM BORGERS
Elektronický obchod z pohledu České republiky
Odbor životního prostředí MHMP
25. porada národní sítě IMPEL a porada národní sítě IMPEL a 41. porada skupiny pro mezinárodní spolupráci ČIŽP 29. červen 2017.
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
FILOSOFIE A PROCES INTEGROVANÉHO POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC
Analýza minimálních kritérií pro inspekce ŽP
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Rámcová směrnice pro vodní politiku ES (WFD) Patrick de Visscher Ministerstvo Dopravy a Vody Ředitelství – Národní rada pro vodu Notes.
17 LET RÁMCOVÉ SMĚRNICE O VODĚ PŘÍNOS ANO NEBO NE?
Inventarizace emisí a údaje emisní bilance za roky
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Registr spaloven odpadů
Úřad vlády České Republiky
Inspekční činnost ČIŽP v rámci integrované prevence
Možnosti spolufinancování vědecké a výzkumné činnosti ČHMÚ
Transkript prezentace:

IRI ve Štýrsku (13. 6. – 17. 6. 2016) Lenka Němcová

Rakousko Území 83 879 m2 8,5 miliónů obyvatel

Rakousko Federální stát – 9 spolkových zemí Federální legislativa: průmysl a obchod, doprava a infrastruktura, těžba, lesnictví, voda, EIA, odpady, čisté ovzduší, ochrana zvířat a veřejného zdraví Legislativa spolkových zemí: ochrana přírody a krajiny, plánování, stavebnictví, energie, rybářství, myslivost, sběr odpadů, kanalizace, zásobování vodou a odpadní vody

Zařízení IPPC 723 zařízení IPPC

Štýrsko 13 okresů a statutární město Graz 1 210 700 obyvatel

Štýrská zemská vláda 17 ředitelství, relevantní ředitelství pro ŽP: Ředitelství 10 – zemědělství a lesnictví Ředitelství 13 – environmentální a regionální plánování Ředitelství 15 – energetika, technologie a bydlení Ředitelství 15 vykonává inspekce ŽP V rámci ředitelství 15 i monitorovací jednotky, které měří kvalitu ovzduší, hluk, kvalitu vod a kvalitu podzemních vod, 4 koordinátoři inspekcí ŽP + další experti na ŽP Směrnice o průmyslových emisích transponována do 9 sektorových zákonů

Inspekce ŽP ve Štýrsku Environmentální inspekce – pouze plánovaná inspekce IPPC Inspekce – následné inspekce, inspekce na základě stížností, havárií atd. – tyto inspekce v kompetenci ředitelství 13, inspekci vždy vede právník, který si zve podle svého uvážení experty z ředitelství 15 Jedna osoba (právník) vydává povolení a vykonává inspekci

Koordiátoři Koordinátoři jsou odpovědni za: Sestavení inspekčního plánu a programu Koordinaci expertů při env. inspekcích Využívají databázi inspekcí – všechny formuláře, kontrolní listy, výsledky měření, povolení, slouží ke komunikaci mezi kompetentním orgánem, experty a koordinátory Vykonávají env. inspekce Píší zprávu z env. inspekcí (pouze krátkou verzi)

Zpráva Po inspekci na místě musí být vypracována krátká zpráva z inspekce do 4 měsíců a zpřístupněna veřejnosti (webové stránky) Ředitelství 13 je kompetentním orgánem pro inspekce ŽP a vypracovává dlouhou verzi zprávy z inspekce

Štýrsko 131 zařízení IPPC Využívají nástroj IRAM 6 zařízení – frekvence inspekcí 1 x za 2 roky 125 zařízení – frekvence inspekcí 1 x za 3 roky Provozovatel musí informovat kompetentní orgán, pokud se ho týkají nové závěry o BAT (do 1 roku od jejich publikování) Neexistuje žádný mechanismus, že kompetentní orgán musí revidovat povolení Do 4 let musí být zařízení v souladu s novými závěry o BAT

Štýrsko Ostatních cca 20 000 zařízení ve Štýrsku, které nejsou pod IED – plánování podle rizik (KRIBA) národní plán environmentálních inspekcí – Federální ministerstvo zemědělství, lesnictví, životního prostředí a vodního hospodářství Pokrývá celý stát a všechny IPPC zařízení Kritéria pro plánování na základě rizik (IRAM)

Přeshraniční spolupráce Přeshraniční spolupráce je ve federální kompetenci řeka Raab a Mur – přeshraniční komise pro ochranu vod (Slovinsko, Maďarsko) Účast na zahraničních projektech

Školení Experti – dostatek kurzů Koordinátoři – žádná specializovaná školení Školící akademie Štýrska – různé kurzy pro státní správu Školení v nové legislativě Výměna expertů mezi jednotlivými fed. státy i do zahraničí přijímání nových zaměstnanců - alespoň 3 roky praxe

Environmentální inspekce Koordinátor kontroluje všechna povolení (někdy i 200), kompetentní orgán nemůže sloučit povolení do 1 integrovaného Kompetentní orgán definuje obsah inspekce na základě informací od koordinátora Schůzka mezi kompetentním orgánem, koordinátorem, experty a monitorovacími jednotkami Koordinátor píše záznam z této schůzky Všechny protokoly jsou vyplňovány elektronicky do databáze (šablony)

Ředitelství 15 Oblast Počet expertů Koordinace inspekcí ŽP 4 Emise do ovzduší 7 Emise do vody hluk Manipulace a skladování chemických látek 3 Odolnost proti únikům (havárie) 13 Odpadové hospodářství 9

Ředitelství 15 Kompetentní orgán si může vybrat svého oblíbeného experta Pro stanovení priorit při plánování Rakouský IRAM Zpráva všech monitorovacích jednotek o výsledcích měření

Závěry Chybí strategie a indikátory Transpozice směrnice IED do 9 sektorových zákonů Koordinátor může vykonávat inspekce ŽP pro zařízení IED, v případě, že podnik má část, kde není vykonávána činnost pod IED, a to i když jsou technicky spojené, koordinátor zde inspekci vykonávat nemůže Neexistuje právní možnost pro kompetentní orgán konsolidovat povolení do 1 integrovaného Vzhledem k nízké frekvenci inspekcí, nemohou získat koordinátoři zkušenosti

Závěry ředitelství 15 je příliš závislé na iniciativě kompetentního orgánu. Kompetentní orgán rozhoduje o zaměření inspekce ŽP, dokonce i proti doporučení koordinátora Koordinátor se neúčastní následných inspekcí a prosazování Hodnocení činnosti je pouze kvantitativní

Dobrá praxe v prosinci se koná schůzka k přípravě programu inspekce – koordinátor, experti, kompetentní orgán Inspekce na místě trvá pouze 1 den (dlouhá příprava na inspekci) minimalizace nákladů pro provozovatele Provozovatel je povinen ze zákona informovat kompetentní orgán o změnách nezbytných k tomu, aby byl v souladu s novými závěry o BAT do 1 roku od jejich publikování

Možnosti ke zlepšení Zvážit možnosti, které pomohou ředitelství 13 být nezávislejším, iniciovat inspekce sami, provádět inspekci v celém zařízení (podniku), zapojit je do prosazovacího procesu, dostávat informace od kompetentního orgánu o neplánovaných inspekcích Zvážit pro a proti, aby jedna osoba psala povolení a vykonávala inspekci

Děkuji za pozornosti Lenka Němcová lenka.nemcova@cizp.cz www.cizp.cz