GYMNÁZIUM PLASY, Stará cesta 363, Plasy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Advertisements

DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a dílo Karla Jaromíra Erbena.
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
OB 21-Karel Jaromír Erben. KAREL JAROMÍR ERBEN → 1811 – 1870 básník novinář sběratel ústní lidové slovesnosti představitel českého romantismu.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ:říjen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Český jazyk 7.ročník.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Pohádka.
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Karel Jaromír Erben Kytice
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16 K. J. Erben
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5_karel_jaromir_erben Název:
ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
Balada Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název vzdělávacího materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Mýty a pověsti Tematická oblast
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Ukázky lidových pohádek, práce s texty pohádek.
BOŽENA NĚMCOVÁ.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_021_Lidová píseň_HV_CUP
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Autor: Mgr. Nováková Jana
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Hrátky s literaturou VY_32_Inovace_17SJ-1
Spisovatelé a ilustrátoři
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Jan Neruda Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Životní cyklus.
Karel Jaromír Erben Kytice
LYRICKÉ A LYRICKO-EPICKÉ ŽÁNRY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_74
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Počátky slovesného umění
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Transkript prezentace:

GYMNÁZIUM PLASY, Stará cesta 363, Plasy Karel Jaromír Erben Vypracoval: Mgr. Eva Kebortová

KAREL JAROMÍR ERBEN / 1811 – 1870 / romantismus Inspirace Erbenem: Semafor „Kytice“ 1972 F.A.Brabec „Kytice“ 2000 Z.Fibich „Vodník“ A.Dvořák, M.Aleš, J.Zrzavý, J.Neruda, J.Vrchlický, J.Wolker

ŽIVOT narozen v Miletíně studuje gymnázium, filozofii a práva spolupráce s Palackým, Máchův přítel archivář Prahy, sekretář Českého muzea sbírá lidovou slovesnost /pohádky, písně, pověsti, nápěvky…/ rediguje Pražské noviny a časopis Obzor http://cs.wikipedia.org

DÍLO „PROSTONÁRODNÍ PÍSNĚ A ŘÍKADLA“ 1864 „STO PROSTONÁRODNÍCH POHÁDEK A POVĚSTÍ SLOVANSKÝCH V NÁŘEČÍCH PŮVODNÍCH“ 1865 „ČESKÉ POHÁDKY“ - nedokončeno „KYTICE Z POVĚSTÍ NÁRODNÍCH“ 1853 http://cs.wikipedia.org

„Kytice z pověstí národních“ soubor 13 básní výsledek téměř dvacetiletého úsilí nejprve časopisecky /jako první Poklad 1838/ vychází z lidové slovesnosti, ve které se dochovaly zbytky lidového mýtu, dávných představ o světě, o mrav-ních zásadách lidské společnosti v tomto mýtu spatřuje morální řád, který plyne z neměni-telného osudu http://ctenarsky-denik.ireferaty.cz

Vybrané balady: POLEDNICE VODNÍK U lavice dítě stálo, z plna hrdla křičelo. „Bodejž jsi jen trochu málo, ty cikáně, mlčelo!“ (…) Na topole nad jezerem seděl Vodník podvečerem: „Sviť, měsíčku, sviť, ať mi šije niť. (…) POLEDNICE VODNÍK U lednice dítě stálo. z plna hrdla křičelo. Na tranzistor k tomu hrálo, do rytmu se kývalo. (…)

Samostatná práce pokuste se o plynulý přednes Polednice hledejte shodné nebo podobné motivy ve výstavbě obou básní

Kontrola samostatné práce motivy: pověra - o polednách se zjevuje polednice - sen /jeho reálné zhmotnění/ láska - mateřská - mateřská / dvojí vazba - dcera k matce - dcera k dítěti / postavy - reálné, démonické / nadpřirozené / - hlavně ženy, děti etičnost - vina / bezděčné zanedbání povinností, tj.vztah k dítěti / - trest / smrt dítěte / - vina / neuposlechnutí matky=manželství s vodníkem neuposlechnutí muže neuposlechnutí matky vrátit se do jezera / - trest / utonutí, manželství bez lásky smrt dítěte /

Úkoly k textům které základní principy /lit. druhy/ realizují obě básně /zdůvodněte/ lyriku, epiku, drama nalezněte dramatické prvky sevřenost, hutnost, dialogy, stupňování napětí, tragédie určete žánr a definujte jej lyrickoepický žánr, který obsahuje lyriku, epiku i drama má pochmurný ráz, dochází ke konfliktu, závěr často tra- gický na čem je založen konflikt vztahy mezi lidmi, střet s nadpřirozenem, provinění jazykové prostředky neslovesné věty, zvukomalba, metafory,elipsy, apostrofy

Shrnutí Erben při psaní balad vychází z ústní lidové slovesnosti. Hrdinové jsou umístěni v neurčitém čase. Konflikt vyplývá z povahových vlastností lidí. Trest je samozřejmý a následuje s neúprosnou důsledností po provinění. Člověk je bezmocný, nad vším vládne osud, vzpoura proti němu vede k neštěstí. Balady si vzájemně tematicky odpovídají.

Samostudium pokuste se zjistit hudební formu Fibichova „Vodníka“ prostudujte balady „Záhořovo lože“ – „Zlatý kolovrat“