GYMNÁZIUM PLASY, Stará cesta 363, Plasy Karel Jaromír Erben Vypracoval: Mgr. Eva Kebortová
KAREL JAROMÍR ERBEN / 1811 – 1870 / romantismus Inspirace Erbenem: Semafor „Kytice“ 1972 F.A.Brabec „Kytice“ 2000 Z.Fibich „Vodník“ A.Dvořák, M.Aleš, J.Zrzavý, J.Neruda, J.Vrchlický, J.Wolker
ŽIVOT narozen v Miletíně studuje gymnázium, filozofii a práva spolupráce s Palackým, Máchův přítel archivář Prahy, sekretář Českého muzea sbírá lidovou slovesnost /pohádky, písně, pověsti, nápěvky…/ rediguje Pražské noviny a časopis Obzor http://cs.wikipedia.org
DÍLO „PROSTONÁRODNÍ PÍSNĚ A ŘÍKADLA“ 1864 „STO PROSTONÁRODNÍCH POHÁDEK A POVĚSTÍ SLOVANSKÝCH V NÁŘEČÍCH PŮVODNÍCH“ 1865 „ČESKÉ POHÁDKY“ - nedokončeno „KYTICE Z POVĚSTÍ NÁRODNÍCH“ 1853 http://cs.wikipedia.org
„Kytice z pověstí národních“ soubor 13 básní výsledek téměř dvacetiletého úsilí nejprve časopisecky /jako první Poklad 1838/ vychází z lidové slovesnosti, ve které se dochovaly zbytky lidového mýtu, dávných představ o světě, o mrav-ních zásadách lidské společnosti v tomto mýtu spatřuje morální řád, který plyne z neměni-telného osudu http://ctenarsky-denik.ireferaty.cz
Vybrané balady: POLEDNICE VODNÍK U lavice dítě stálo, z plna hrdla křičelo. „Bodejž jsi jen trochu málo, ty cikáně, mlčelo!“ (…) Na topole nad jezerem seděl Vodník podvečerem: „Sviť, měsíčku, sviť, ať mi šije niť. (…) POLEDNICE VODNÍK U lednice dítě stálo. z plna hrdla křičelo. Na tranzistor k tomu hrálo, do rytmu se kývalo. (…)
Samostatná práce pokuste se o plynulý přednes Polednice hledejte shodné nebo podobné motivy ve výstavbě obou básní
Kontrola samostatné práce motivy: pověra - o polednách se zjevuje polednice - sen /jeho reálné zhmotnění/ láska - mateřská - mateřská / dvojí vazba - dcera k matce - dcera k dítěti / postavy - reálné, démonické / nadpřirozené / - hlavně ženy, děti etičnost - vina / bezděčné zanedbání povinností, tj.vztah k dítěti / - trest / smrt dítěte / - vina / neuposlechnutí matky=manželství s vodníkem neuposlechnutí muže neuposlechnutí matky vrátit se do jezera / - trest / utonutí, manželství bez lásky smrt dítěte /
Úkoly k textům které základní principy /lit. druhy/ realizují obě básně /zdůvodněte/ lyriku, epiku, drama nalezněte dramatické prvky sevřenost, hutnost, dialogy, stupňování napětí, tragédie určete žánr a definujte jej lyrickoepický žánr, který obsahuje lyriku, epiku i drama má pochmurný ráz, dochází ke konfliktu, závěr často tra- gický na čem je založen konflikt vztahy mezi lidmi, střet s nadpřirozenem, provinění jazykové prostředky neslovesné věty, zvukomalba, metafory,elipsy, apostrofy
Shrnutí Erben při psaní balad vychází z ústní lidové slovesnosti. Hrdinové jsou umístěni v neurčitém čase. Konflikt vyplývá z povahových vlastností lidí. Trest je samozřejmý a následuje s neúprosnou důsledností po provinění. Člověk je bezmocný, nad vším vládne osud, vzpoura proti němu vede k neštěstí. Balady si vzájemně tematicky odpovídají.
Samostudium pokuste se zjistit hudební formu Fibichova „Vodníka“ prostudujte balady „Záhořovo lože“ – „Zlatý kolovrat“