Druh učebního materiálu Anotace Seznámení žáků se zásadami J. A. Komenského Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření listopad 2011 Ročník V. Vzdělávací oblast obor tématický okruh Člověk a jeho svět Vlastivěda Lidé a čas Téma-název učebního materiálu Jan Amos Komenský DUM - 10 Druh učebního materiálu Prezentace
Jan Amos Komenský DUM - 10
Jan Amos KOMENSKÝ Narození : 28. března 1592 východní Morava Úmrtí : 15. listopadu 1670 Amsterdam Nejznámější a nejvýznamnější uprchlík z dob třicetileté války. Do své vlasti už se nikdy nevrátil. Zemřel v Nizozemsku, kde je také pohřben. Poslední biskup Jednoty bratrské, český teolog, filosof, pedagog a spisovatel.
Roku 1608 začal studovat na latinské škole (gymnáziu) v Přerově, odkud v roce 1611 odešel na vysokou školu do Herbornu. Ve Fulneku poznal i svou první ženu Magdalénu Vizovskou.
Pobýval v Lešně, kde také učil a věnoval se hlavně psaní knih. Při požáru města shořely všechny jeho rukopisy i velký slovník českého jazyka. Česko – latinský slovník, na kterém pracoval více než dvacet let, prakticky celý život.
Pro své názory, myšlenky a zásady je nazýván Učitelem národů. Vysoce oceňoval význam výchovy. Podle něj by žádné dítě nemělo být vyloučeno z výchovy, protože i to nejméně nadané dítě lze alespoň poněkud vychovat. Výchova dítěte má podle něj tři hlavní cíle: poznat sebe a svět – vzdělání ve vědách, uměních a řemeslech ovládnout sebe – výchova mravní povznést se k Bohu – výchova náboženská Klade důraz na význam kázně. Odmítá tělesné tresty za neznalost, ale za porušení kázně je v určitých případech připouští. Pro své názory, myšlenky a zásady je nazýván Učitelem národů.
Ve svých knihách také psal, že škola má být pro děti radostí. Vyučování má být pro děti hrou. Jak je to u Tebe? Je škola radostí?
Při výuce aplikoval Komenský tyto zásady: 1. zásada názornosti – přímá žákova zkušenost 2. zásada aktivnosti – žáci by měli své poznatky získávat vlastní zkušeností
b) 3. zásada přiměřenosti – učitel by měl vycházet z věkových a individuálních schopností dětí 4. zásada trvalosti – učivo je třeba soustavně opakovat c) Hlaholice a) 863 – 9.stol. e) Husitská vlajka 15. stol. d) Pražská defenestrace 1618 – 17. stol. Věstonická venuše Korunovační klenoty 25 000 let př.n.l. 1346 – 14.stol.
Děti dělil podle nadání: bystré, dělají radost bystré, líné bystré, vzpurné - s nedostatkem bystré mysli - s nedostatkem bystré mysli, líné s nedostatkem bystré mysli, vzpurné Rodiče a učitel mají být vhodným příkladem pro dítě a vést jej ke správné životosprávě. Doporučuje vhodnou stravu, střídání práce s odpočinkem, dostatek spánku (8 hodin) a péči o hygienu těla.
CITACE OBRAZOVÉHO MATERIÁLU AMOS - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Johan_amos_comenius_1592-1671.jpg GLOBUS - http://www.mapy-pruvodce.cz/dbimg/shop/full/10420.jpg ŽÁK - http://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/de/deti-skola-trida-hlasi-se-uci-se-25.jpg SLOVNÍK - http://nd03.jxs.cz/230/430/f9315d06c0_67332941_o2.jpg GYMNÁZIUM - http://www.rosmus.cz/web-grafika/gympl1.jpg J.A. KOMENSKÝ - http://www.jizni-morava.cz/doc/img/1449.jpg SMAJLÍK - http://nd02.jxs.cz/206/376/d2652b9052_52498993_o2.gif KRAJE ČR - http://www.hajduch.net/system/files/image/cesko/obyvatelstvo/kraje-cr.jpg MAPA EVROPY- Cs.wikipedia.org/wiki/Hlavní_strana J.A.KOMENSKÝ 3. - http://www.terpsichore.cz/images/vtipy/komensky.jpg V. VENUŠE - http://www.rotrekl.cz/images/Historie/Starovek/Venuse.jpg HLAHOLICE - http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20080124181711/necyklopedie/images/0/01/Glagolica.png KORUN. KLENOTY - http://zlataky.cz/images/news/images_med/klenotycrcz.jpg VLAJKA - http://lh4.ggpht.com/_2MzifKf5Qoc/TDNoHVRLL0I/AAAAAAAAAr8/Hz7G-JuULMo/prap01.jpg DEFENESTRACE - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Karel_Svoboda_Defenestrace.jpg/290px-Karel_Svoboda_Defenestrace.jpg