obecné antropologické zpracování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bakalářská práce FFMU v Brně, Ústav české literatury a knihovnictví
Advertisements

Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Úvod do učiva dějepisu.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
Konflikt sociálních rolí
Všeobecná deklarace lidských práv
Digitální učební materiál
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
I. Starověké středomoří
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI FAKULTA TEXTILNÍ Katedra hodnocení textilií Kristýna Šlemínová.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Genderová kultura a kulturní teorie sociálního státu
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Demokracie Seminář politologie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Tomáš Garrigue Masaryk Jiřina Sedláčková, C4A
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vznik Československé republiky Téma: Člověk a jeho svět -
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Co je to feminismus? z lat. Femina = žena název pro komplex filosofií, sociálních teorií, politických hnutí a ideologií, jejichž cílem je výzkum a potírání.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Lidská práva Leden Osnova Definice Členění Historie Právní normy v ČR Organizace.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 2 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_184_Determinanty lidského vývoje Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Občanská práva a povinnosti
Pravidla chování, právo a morálka
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
SVOBODA A PRÁVO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Občanská práva a povinnosti
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Rodina jako sociální skupina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vztahy a pravidla soužití - obec
Název prezentace (DUMu):
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Lidská práva Leden 2016.
Rodinná politika Sociální politika II.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Základní filozofické otázky
LIDSKÁ PRÁVA y.
Rodinné právo Občanská nauka 1. M.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

obecné antropologické zpracování GENDER, ŽENSKÁ PRÁVA obecné antropologické zpracování Nikola Hrubá PřF MU Ústav antropologie

GENDER, ŽENSKÁ PRÁVA gender ženská práva v historii současné problémy

Význam slova gender z řečtiny = rod [džendr i gender] sociální kategorie zahrnující sociální a společensky podmíněné kulturní rozdíly, očekávání, předsudky a specifika v postavení mužů a žen Gender studies - sledují a interpretují rozdíly z hlediska mužů a žen v různých sociokulturních kontextech „Gender ukazuje, že určení rolí, chování a norem vztahujících se k ženám a mužům je v různých společnostech, v různých obdobích či různých sociálních skupinách rozdílné. Jejich závaznost či determinace není tedy přirozeným, neměnným stavem, ale dočasným stupněm vývoje sociálních vztahů mezi muži a ženami“

HISTORIE do neolitu žena zcela výsadní společenské postavení jakožto žena-matka, zakladatelka rodu nejváženější a nejstarší žena v čele sociální jednotky nálezy četných předmětů dosvědčujících velký význam pravěkých žen ve společnosti úpadek spojován s rozvojem zemědělství-neolitickou revolucí (sociální změny, muž hlavním obstaravatelem potravy)

STAROVĚK patriarchální společnost podřízené postavení ženy ve většině civilizací výjimky v podobě žen, které dosáhly rovnocenného postavení EGYPT-žena s mužem v každodenním životě naprosto rovnocenná!

STŘEDOVĚK - Evropa ranný (500-1050) pozdní (1250-1500) žena znevýhodňována v dědických a právních záležitostech, nemohla spravovat majetek a odloučit se od manžela zákon z roku 501: Jestliže se žena oddělí od svého právoplatného muže, má být utopená v močále pozdní (1250-1500) nadále mužské poručnictví u soudu a ve finančních záležitostech ženy-obchodnice měly největší možnosti trhovkyně má stejná práva jako její muž, pouze nesmí majetek nebo dědictví prodat – Bavorská městská právní kniha matky mohly vykonávat poručnictví nad svými dětmi pouze v případě, že zemřelý manžel nestanovil v závěti jiného poručníka

Renesance (14.-18.stol.) změna společenského smýšlení - změna ve vnímání ženy ženy ztvárňovány umělci zakládají své spolky a samy tvoří – ženy vyšší společnosti Artemisia Gentileschi

18. stol. první zájem žen o otázku rovnoprávnosti: Olympe de Gouges 1791- Deklarace práv ženy a občanky protest proti Deklaraci lidských práv - zcela opomíjela ženy a jejich práva Jean Jacques Rousseau: „ Ženy přetrvávají ve věčném dětství, nejsou schopny vidět za hranice uzavřeného světa domácnosti a veřejného života se účastní pouze prostřednictvím muže“ „Výchova ženy je odlišná od výchovy muže, protože je určena tomu, aby měla děti, vytvářela rodinnou pohodu a starala se o manželovo štěstí; protože má být také krásná a zdravá, důležitá je u ní výchova tělesná a mravní; je svému muži podřízena, myslí jeho myšlenkami a mluví jeho slovy“

19. stol. Mary Wollstonecraft – Obhajoba ženských práv John Stuart Mill – Poddanství žen Richard a Emmeline Pankhurst National Society for Women's Suffrage Connecticut-právo sepsat závěť Curych-univerzita přijímá jako první ženy Anglie-právo rozhodovat o majetku vneseném do manželstí Čechy-první dívčí střední škola v Rakousku-Uhersku

20. stol. volební právo pro ženy dosaženo ve většině evropských zemí a USA (v Československu a USA roku 1920, ve Švýcarsku 1971)

diskriminace na trhu práce (?) výzkumy ekonomů dokládají, že pokud žena a muž pracují na shodné pozici, ve shodném typu podniku rozdíly jsou zanedbatelné jelikož se však muži a ženy koncentrují v rozdílných sektorech národního hospodářství, rozdíly jsou již značné a v neprospěch žen GENDEROVÁ TEORIE: k nerovnosti v odměňování dochází právě v důsledku určení odlišných společenských rolí ženy a muže, které významně ovlivňuje a předurčuje jejich chování také v ostatních společenských oblastech násilí na ženách

Zdroje ENNENOVÁ, Edith (1994): Ženy ve středověku. Praha: Argo. 338 s. ISBN 80-7203-369-7 Feminismus: Stručná historie feminismu [online]. 2003, [cit. 2009-03-21]. Dostupné z: <http://www.feminismus.cz/historie.shtml> KARSTEN, Hartmut (2006): Ženy-muži: Genderové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál. 184 s. ISBN 80-7367-145-X KUČEROVÁ, Dita (2007): Postavení žen v kontextu univerzality lidských práv. Brno: Masarykova univerzita. Diplomová práce. 166 s. MALINA, Jaroslav et al (2008): Antropologický slovník: aneb co by mohl o člověku vědět každý člověk. Brno: Cerm. 3684 s. ISBN 978-80-7204-560-0 OAKLEYOVÁ, Ann (2000): Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. 171 s. ISBN 80-7178-403-6 PLHÁKOVÁ, Iva (2008): The early struggle for women’s rights in pre-industrial America (1800-1848). Brno: Masarykova univerzita. Bakalářská práce. 68 s. Dostupné z: <http://is.muni.cz/th/190057/pedf_b/> ŠIKLOVÁ, Jiřina: Gender studies a feminismus na univerzitách ve světě a v České republice in Open Society Fund Praha (1999): Společnost žen a mužů z aspektu gender. 171 s. ŠIMÁČEK, Roman (2007): Postavení ženy ve společnosti. Brno: Masarykova univerzita. Diplomová práce. 89 s. Dostupné z: < https://is.muni.cz/auth/th/55678/pedf_m/> VODÁKOVÁ, Alena et al (2003): Rod ženský: Kdo jsme, odkud jsme přišly, kam jdeme? Praha: Sociologické nakladatelství (Slon). 356 s. ISBN 80-86429-18-0

Děkuji za pozornost