AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Jana Křehlíková.  epický útvar na konkrétním či historickém základu  epický prozaický žánr lidové slovesnosti  příběh, v němž se prolíná realita.
Advertisements

ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Děti a pohádky Maturitní práce Agnes Knap.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
SVĚTOVÉ LIDOVÉ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_27.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Bratři Grimmové VY_32_INOVACE_XVI-B-03. Bratři Grimmové Jacob Wilhelm O Narodil se 1785 O Zemřel 1863 O Narodil se 1786 O Zemřel 1859.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Poznáš pohádky? Vyprávěj svými slovy!
Pohádka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5_karel_jaromir_erben Název:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Sběratelé pohádek a pohádky z celého světa
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
BOŽENA NĚMCOVÁ.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Vznik česky psané literatury
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Pohádky, pohádkové postavy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_29.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lenka.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Anotace: učivo je určeno žákům 6. ročníku
Zpracovala: Mgr. Jana Ottová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Polytechnika v dětské literatuře
Pohádky pro děti Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Počátky slovesného umění
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_Český jazyk
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_LITERATURA PRO DĚTI_LIDOVÁ POHÁDKA ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3130

ANOTACE: Prezentace vede k vymezení pojmu lidová pohádka a k seznámení s některými autory a jejich díly. JAZYK: Čeština OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Umí charakterizovat prózu s dívčí hrdinkou a uvede příklady. KLÍČOVÁ SLOVA: Typy pohádek, K.J.Erben, B.Němcová, F.Bartoš, J.Š.Baar. J.Horák, O.Sirovátka, E.Petiška, F.Hrubín. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace DRUH INTERAKTIVITY: Výklad CÍLOVÁ SKUPINA: Žák STUPEŇ A TYP VZDĚLÁNÍ: Základní vzdělávání – první stupeň TYPICKÁ VĚKOVÁ SKUPINA 9 - 12 let

Pohádky byly vytvořeny kvůli spravedlnosti v době, kdy otcové rodin pracovali na polích pod dozorem drábů. Proto si lidé začali vymýšlet "pohádky", které vždy končily šťastně a dodávaly jim naději, že vše dopadne dobře. Pohádka zaujímá v dětské literatuře dominantní postavení. Nejlépe odpovídá mentalitě, potřebám a zájmům čtenářů mladšího školního věku.

Lidovou pohádkou rozumíme přesný záznam autentického lidového vyprávění pořízený sběratelem. Původně představovaly jeden ze základních prozaických útvarů ústní lidové slovesnosti. Obracely se zpravidla k dospělým posluchačům. Byly vyprávěny v lidových vrstvách pro rozptýlení, jejich obsahem jsou příběhy z hlediska běžného pojetí neobyčejné (fantastické, zázračné nebo z všedního života).

Typy pohádek: kouzelné bojují proti nespravedlnosti, zlu, prosazují vítězství dobra Zlatovláska, Princ Bajaja variantou kouzelné pohádky je tzv. pohádka démonická - má blízko k regionální démonické pověsti, vystupují v ní především nadpřirozené bytosti (hejkal, vodník, skřítek…)

zvířecí - jsou pokládány za nejstarší typ zvířata vystupují jako pomocníci člověka a dělají kouzla Král tchoř, Pták Ohnivák a liška Ryška ke zvířecí pohádce můžeme přiřadit další 2 typy: pěstounská (didaktická) - měla výchovný charakter O Budulínkovi, O Smolíčkovi, O Červené karkulce kumulativní - v ní se celé pasáže opakují s přidáním dalšího článku až k finálnímu řešení Jak stařeček měnil až vyměnil, O koblížkovi, O kohoutkovi a slepičce, O veliké řepě  

novelistické (realistické) vycházejí z reality, odráží se v nich život prostých lidí, i jejich řešení vychází ze života kouzla v něm nehrají hlavní roli, prostý hrdina dochází úspěchu vlastními silami a důvtipem Chytrá horákyně, Šelma sedlák… k tomuto typu patří také pohádky anekdotické, žertovné (např. O hloupém Honzovi)  

Zvláštní skupinu tvoří pohádky: Mytologické vystupují zde postavy z národních hrdinských pověstí Legendární pracují s motivy z biblických textů v českém folkloru nejsou příliš zastoupeny 

Lidová pohádka sehrála u nás během 19 Lidová pohádka sehrála u nás během 19. století rozhodující úlohu při utváření umělecky hodnotné literatury pro děti a mládež, především zásluhou sběratelské činnosti a pohádkové tvorby B. Němcové a K. J. Erbena.

Na jejich dílo pak pohádkovými soubory navázali v průběhu 19 Na jejich dílo pak pohádkovými soubory navázali v průběhu 19. a počátkem 20. století čeští a moravští slovesní tvůrci M. Mikšíček, B. M. Kulda, František Bartoš, Adolf Wenig, V. Říha-Tille, J. F. Hruška aj.

Klasické dědictví lidové pohádky oživili ve svých zdařilých literárních adaptacích v době mezi dvěma světovými válkami zvláště V. Říha, V. Martínek, J. Š. Kubín a J. Š. Baar. Za nacistické okupace pokračovali v linii této pohádkové tvorby např. J. Horák, V. Martínek, J. Spilka a L. Dvořáček.

V poválečném období a v současnosti obnovují tradice též renomovaní folkloristé O. Sirovátka, J. Jech a F. Larecký, hlavně v převyprávěních lidových látek regionálních.

Orientální svět a pohádka Pohádky tisíce a jedné noci patří asi k nejznámějším dílům světové literatury Nejstarší rukopisy pocházejí ze 14. a 15. stol. Velké kvality dosahuje výbor Františka Hrubína, Pohádky z Tisíce a jedné noci. Praha: Albatros, 1979. Některé z příběhů převyprávěl Eduard Petiška: Příběhy tisíce a jedné noci. Praha: Mladá fronta, 1971.  

Pohádka v 18. stol. zůstávala stranou autorské přízně Pohádka v 18. stol. zůstávala stranou autorské přízně. Zájem o ni vyvolal romantismus, charakteristický příklonem k lidovosti:   Jacob Grimm a Wilhelm Grimm se věnovali sbírání, a vydávání lidových pohádek. soustředili se zvláště na pohádky kouzelné, méně na zvířecí. Vlk a sedm kůzlátek, Sedm havranů, Jeníček a Mařenka aj. Balady a pohádky Pohádky pro děti a celou rodinu (1812 – 1815)

Zájem o pohádku kulminuje po celé Evropě v polovině 19. století Zájem o pohádku kulminuje po celé Evropě v polovině 19. století. Alexandr Nikolajevič Afanasjev vydává obsáhlý soubor Ruské lidové pohádky (1855 – 1866) z něho čerpali další autoři - ve 20. stol. Irina Karnauchova Krása nesmírná: ruské lidové pohádky. Joseph Jacobs (1854 – 1916) vydal koncem 19. stol. sbírky anglických a dalších ostrovních pohádek: Keltské pohádky, Keltské pověsti a pohádky, O krásné Hadrničce a kouzelném Husopasovi.

Použité zdroje: vlastní fotografie Erben, K.J.: Zlatovláska Pleva J.V.: BudulínekHelena Chlumecký, A.: Pohádky o hloupém Honzovi Erben, K.J.: Pohádky Němcová,B.: Němcová maličkým Erben, K.J, Němcová,B.: Pohádky Bartoš, F.: Kytice Kolektiv: České pohádky Baar, J.Š.: Chodské písně a pohádky Horák, J.: Český Honza Sirovátka, O.: Čarovná stolička Sirovátka, O.: Moravské národní pohádky a pověsti Hrubín ,F.: Pohádky z tisíce a jedné noci Petiška, E.: Příběhy tisíce a jedné noci Grimmovi, J. a W.: Pohádky bratří Grimmů Karnauchova, I.: Krása nesmírná [cit. 2013-03-17].