KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Advertisements

Základní kombinatorické principy
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Kombinatorika a klasická pravděpodobnost
VARIACE Mgr. Hana Križanová
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
PERMUTACE a VARIACE 2.1 Permutace 2.2 Variace bez opakování
„EU peníze středním školám“
KOMBINACE S OPAKOVÁNÍM
KOMBINACE Mgr. Hana Križanová
Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
PERMUTACE a VARIACE 2.1 Permutace 2.2 Variace bez opakování
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
VARIACE definice Definici a podmínky její platnosti si procvičíme na příkladech:
„EU peníze středním školám“
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATI KA1_10 Tematická.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
VY_32_INOVACE_21-06 Pravděpodobnost 6 Zásobník úloh Opakovací lekce.
Binomická distribuce Při zjišťování p je nutné znát:  a) celkový počet možných jednoduchých jevů  b) počet jednoduchých jevů který spadá do jevu/třídy.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Autor: Jana Buršová.  Permutace s opakováním jsou skupiny o n prvcích vybíraných z n prvků, v nichž se mohou prvky opakovat.
MATEMATIKA Variace.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
KOMBINATORIKA Permutace Variace Kombinace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
KOMBINATORIKA 2 VARIACE k-té TŘÍDY Z n PRVKŮ S OPAKOVÁNÍM
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Množiny.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Příklad 1 Urči pravděpodobnost získání výhry ve Sportce pro 4 uhodnutá čísla. Řešení: Ve Sportce se losuje 6 výherních čísel ze 49 čísel v osudí. Výherní.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.XXXX.
Název školyHotelová škola Mariánské Lázně Adresa školyKomenského 449/2, Mariánské Lázně Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_G-M2-19.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková Kombinatorické úlohy.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Permutace s opakováním
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Permutace 1. září 2013 VY_42_INOVACE_190203
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
VY_32_INOVACE_61.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Matematika Variace.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž budeme vybírat prvky do skupin Je třeba rozlišit zda záleží nebo nezáleží na pořadí, ve kterém prvky vybereme (podle toho rozlišujeme variace a kombinace) zda se jednotlivé prvky ve skupině můžou nebo nemůžou opakovat (skupiny s opakováním nebo bez opakování) Základní pojmy: faktoriál, permutace, variace, kombinace

PERMUTACE je uspořádaná n-tice z daných n prvků Počet permutací bez opakování Symbol n! čteme n faktoriál 0!=1 Příklad: Kolik permutací bez opakování můžeme sestrojit z čísel 1,2,3. (1,2,3); (1,3,2); (2,1,3); (2,3,1); (3,1,2); (3,2,1) P(3) = 3! = 3.2.1.= 6

PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM je uspořádání n prvků do skupin, v nichž se každý prvek opakuje právě ki krát Příklad: Kolik přesmyček lze vytvořit použitím všech písmen slova matematika? n = 6 k =10 m =2x; a = 3x; t = 2x; e = 1x; i = 1x; k = 1x;

Variace Variace bez opakování je skupina k prvků v určitém pořadí vybraná z n prvků Variace bez opakování Předpokládáme, že všechny prvky souboru jsou různé a každý se může ve variaci vyskytovat jen jednou Příklad: kolik trojciferných čísel lze sestavit z čísel 1,2,3,4,5, jestliže se cifry neopakují n=5; k = 3.

Příklad: Kolik čtyřciferných kladných čísel s různými číslicemi lze sestavit z číslic 0,1,2,5,6,7,8. Číslo nemůže začínat nulou, proto musíme všechny případy začínající nulou odečíst.

VARIACE S OPAKOVÁNÍM k-té třídy z n prvků je k prvková uspořádaná skupina prvků vybraných z n prvkové množiny, v níž se každý prvek může opakovat až k-krát. . Příklad: Kolik různých vrhů lze provést a) dvěma kostkami, b) třemi kostkami? 2-členné variace s opakováním; n =6, k =2 3 členné variace s opakováním ze šesti prvků

Kombinace bez opakování k-té třídy z n prvků je k prvková podmnožina základní množiny, v níž nezáleží na pořadí prvků. Prvky se neopakují. Příklad: Kolika způsoby je možno ze 6 kandidátů zvolit tři do výboru (nezávisí na pořadí). n=6, k=3.

Příklad. Ve studijní skupině je 18 studentů a 16 studentek Příklad. Ve studijní skupině je 18 studentů a 16 studentek. Kolika způsoby je možno vybrat 7 osob, z toho 4 studenty a 3 studentky. Nezáleží na pořadí. n = 18, Studenti Studentky

KOMBINACE S OPAKOVÁNÍM k-té třídy z n prvků je každá k-prvková skupina prvků vybraných z n prvků základní množiny, v níž se každý prvek může opakovat až k krát a v níž nezáleží na pořadí prvků. Příklad. V prodejně mají tři druhy pečiva. Kolika způsoby může zákazník vybrat 5 kusů. n=3, k=5 nezávisí na pořadí, prvky se mohou opakovat

Vlastnosti kombinačních čísel