Syndrom ADHD v dětství a dospívání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9 MOST MEZI ŠKOLKOU A ŠKOLOU.
Program PĚT P. Pět P je… Sociálně preventivní volnočasový program Sociálně preventivní volnočasový program Zaměřuje se na: Zaměřuje se na: Přátelství.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Kurz: Asistentka v předškolní péči … reflexe aneb jak bylo a co bude Zdravotnické zařízení MČ Praha 4, Kotorská 1590/40, Praha 4, IČO:
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Komunikace mezi generacemi
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Jak psát výstupní hodnocení E-learningový kurz, 5 lekcí Co má výstupní hodnocení obsahovat podle zákona, pravidla hodnocení, čeho se vyvarovat, posouzení.
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Příčiny SPU.
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Orientece v prostoru Romana Straussová Využití struktury u dětí s PAS.
Specifické vývojové poruchy učení
Je vaše dítě nezvedené nebo nemocné?
Logopedická třída MOTÝLCI
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Specifické poruchy školních dovedností
ADHD Diagnóza nebo handicap?
Didaktická část diplomové práce
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
LMD, ADD, ADHD.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Centrum služeb a podpory Zlín o.p.s. HORIZONT ZLÍN
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Poruchy pozornosti ADD/ADHD.
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI:
Moderní metody diagnostiky a korekce dětí s poruchou pozornosti spojené s hyperaktivitou (Attention Deficit Hyperactivity Disorders - ADHD) prof. Ludmila.
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Pokročilé metody speciální pedagogiky
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Rodičovství biologické a pěstounské
ADHD Diagnóza nebo handicap?
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Specifika a požadavky těchto skupin
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Syndrom ADHD v dětství a dospívání Psy 260, 4.4. 2015 Martina Kotková

Dobrý den, máme syna Tomáše (10 let). Teď chodí do 4 Dobrý den, máme syna Tomáše (10 let). Teď chodí do 4.B Základní školy Na Malém vrchu. Tomík má problémy s vrstevníky už od předškolního věku. Ale teď ve škole je to mnohem horší. Ve třídě je 28 dětí a Tomík mezi nimi nemá skoro žádné kamarády. jediným jeho kamarádem je Marek. Ostatní na něj jen žalují a dělají si z něj hromosvod. Učitelky ho neustále napomínají, řeší třeba celou hodinu s ostatními žáky před synem jeho chování. On už na všechno odpovídá, že mu je to jedno, že stejně jiný nebude. A není divu, vždyť neslyší jediné pozitivní slovo. Stále je narušitelem třídy. Za trest ho neberou na výlety, do kina nebo divadla apod. Spolupracujeme s psychiatričkou, která jediná dokázala synovi pomoci. Dostal lék Ritalin a musím říci, že se jeho chování hodně zlepšilo. Roky před tím jsme vyzkoušeli snad všechno, ale nikdo nám nepomohl. Ve škole dokonce zavolali sociálku, která ho odvezla do diagnostického ústavu. Po měsíci ho předali do výchovného ústavu, s tím, že tam patří. Po 14 dnech nám bylo řečeno, že tam nepatří a byl poslán na psychiatrii. Tam je 2 měsíce a konečně to má nějaký výsledek. Byla mu zrušena ústavní výchova a mohl se vrátit domů.

1) Kolik bylo Tomášovi let? 2) Jak se jmenuje škola, kam Tomáš chodí? 3) Do jaké třídy Tomáš chodí? 4) Jak se jmenuje Tomášův psychiatr? 5) Jak dlouho byl Tomáš ve výchovném ústavu? 6) Kdo inicioval Tomášův pobyt v diagnostickém ústavu? 7) Kolik dětí bylo ve třídě?

Kolik bylo Tomášovi let? 10 2) Jak se jmenuje škola, kam Tomáš chodí? Základní škola Na Malém vrchu 3) Do jaké třídy Tomáš chodí? 4.B 4) Jak se jmenuje Tomášův psychiatr? nijak, chodil k psychiatričce 5) Jak dlouho byl Tomáš ve výchovném ústavu? 14 dní 6) Kdo inicioval Tomášův pobyt v diagnostickém ústavu? „sociálka“ 7) Kolik dětí bylo ve třídě? 28

Jaké je to mít ADHD? vše správně = 1 1-2 chyba = 2 3 chyby = 3 5 a více chyb = 5 Jaké to pro vás bylo? Byli jste ve stresu? Nevěděli jste, co dřív dělat?

Diagnóza ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder – porucha pozornosti s hyperaktivitou) Symptomy ADD (Attention Deficit Disorder) – prostá porucha pozornosti Jedná se o neurovývojovou poruchu Syptomy ADHD poprvé popsány již v roce 1901 Georgem Stillem. Během 20. Století různá terminologie: Syndromy duševních poruch mozku (brain disorders) Lehká dětská encefalopatie Minimální mozková dysfunkce (minimal brain damage) a lehká mozková dysfunkce (LMD) Syndrom ADHD nebo hyperkinetické poruchy (MKN – F90) → Posun od popisu příčiny po popis symptomů, tj. příznaků.

Problémy s diagnózou ADHD patří mezi nejprobádanější duševní a emociální poruchy, přesto je nejednotnost v tom, jak jednotliví odborníci ADHD vnímají – z toho plyne i rozdílnost přístupů. ADHD jako „oblíbená diagnóza“

Projevy ADHD Nepozornost Nadměrná aktivita Impulzivita Příznaky: Alespoň 6 měsíců Doma i ve škole Již před 7. rokem https://www.youtube.com/watch?v=1GIx-JYdLZs Neadekvátní věku

Projevy ADHD: Nepozornost Nedokáže dávat pozor na detaily, dělá chyby z nepozornosti Má potíže udržet nepřetržitě pozornost Vypadá, že neposlouchá, i když se mluví přímo na něj Nedodrží, co se mu zadá, není schopno dokončit úkol, odkládá úkoly Je snadno vyrušeno vnějšími podněty Je zapomnětlivé Ztrácí věci

Projevy ADHD: Nadměrná aktivita Často si pohrává s rukama, nohama, vrtí se Vyskakuje, když má delší dobu sedět Pobíhá dokola nebo šplhá po věcech (u adolescentů a dospělých spíše jako pocit neklidu) Má potíže hrát si potichu Jakoby neustále „na pochodu“

Projevy ADHD: Impulzivita Vyhrkne odpověď, ještě než byla dokončena otázka Vykřikuje nevhodné komentáře dříve než si uvědomí, co říká Bez kontroly ukazuje svoje emoce Je pro něj těžké čekat, než na něj přijde řada Přerušuje ostatní a skáče jim do řeči

Etiologie ADHD Dědičnost Rizikové těhotenství (návykové látky, úraz, vyšší hladina stresu) Rizikový porod (předčasný, nízká porodní váha, novorozenecká žloutenka) Nedostatečná výchova bez hranic Neurologické důvody (neurotransmitery) Častěji u chlapců, 2-12 % v populaci

Osoby s ADHD mají o cca 10 % menší prefrontální lalok, což je část mozku zodpovědná za exekutivní funkce jako plánování, řešení problémů, zaměřování pozornosti a kontrolu vlastního chování. http://www.healthguideinfo.com/causes-of-add-adhd/p117868/ https://www.youtube.com/watch?v=RMaCE5RT54c

Hyperaktivita a další diagnózy: Mimořádné nadání a ADHD – tyto děti ve škole mohou často „dorovnávat“ potíže způsobené ADHD intelektovými schopnostmi. I přesto to pro ně a s nimi může být složité. Překrývání s SPU – je časté (podobné dílčí specifické obtíže) a má velký vliv na učební dovednosti Nízké či „hraniční“ nadání – tyto děti to mají ve škole velmi složité. I přestože někdy ZŠ zvládají obtížně, nelze přestup na školu speciální, i když by přinesl úlevu. Základy učiva!!! Neurotické založení - tyto děti to mají ve škole velmi složité. Vady řeči – další velký vliv na komunikaci!

Zkuste ve skupinkách vymyslet, co doporučit/jak pracovat s: Co s tím? Zkuste ve skupinkách vymyslet, co doporučit/jak pracovat s: Učiteli Rodiči Dítěti

Doporučení učitelům Nebrat si chování dítěte osobně Výběr základního učiva a to procvičovat a opakovat Vycházet ze zkušenosti dítěte a využívat praktické věci Zapojovat různé smysly, pohyb Nácvik a pravidelné využívání různých relaxačních cvičení Využívat pomůcky: tabulky, přehledy, mnemotechnické pomůcky Sjednotit výchovné přístupy v rámci školy! Individuální hledání cest k učení a toho, co pomáhá (motivační systém) Vhodné místo ve třídě, přehledné prostředí třídy Střídání činností, umožnění změny pracovní polohy Rozfázování aktivity – vést k tomu i dítě Upoutávání pozornosti dítěte – změna intenzity a zabarvení hlasu; pracovat s dítětem ve chvíli, kdy se nejvíc soustředí; na drobný neklid nereagovat Zakrýt ostatní úkoly, když je jich velké množství – může usnadnit orientaci Vhodně dítě zaměstnat, aktivní trávení volného času (v hodině i o přestávkách)

Doporučení rodičům Hranice!!! Láskyplné přijetí Zpětná vazba na chování („Nelíbí se mi, když někomu ubližuješ.“ vs. „Jsi zlý.“) Pozitivní motivace funguje lépe. Dost dobrý rodič Právo být naštvaný → ventilace emocí, prostor pro sebe Sdílení s dalšími rodiči – podpůrné skupiny Praktické rady (viz učitelé) Strava: pozor na Éčka a energeťáky Časté chyby: Přetěžování („Má přeci spoustu energie ...“) Omlouvání diagnózou („On za to nemůže, má přeci ADHD.“)

A co s dítětem? Sebevědomí „Některé věci mi jdou hůř, ale nejsem proto horší než ostatní“, „Zvládnu to.“ Všímat si a zvědomovat pocity Medikace ? Trénink pozornosti Přirozené důsledky chování Mít někoho, komu to může říci Vědět, co pomáhá Aktivity, které dítě baví

Děkuji za pozornost Prezentace zpracována na základě materiálu: Masopustová, Z. (2013). Podpora rozvoje dítěte s ADHD ve školním a předškolním věku. Brno: CRSP.