Doc.PhDr. Jaroslav Mužík,DrSc. Didaktika dospělých Doc.PhDr. Jaroslav Mužík,DrSc. muzik.jaroslav@ujak.cz www.jaroslavmuzik.cz
Didaktika Andragogická didaktika
Pech (1937) „Didaktika je teorie vyučování, zabývá se metodami vzdělávání rozumového“ Velínský (1927) za podstatu didaktiky považuje: „Navozování transformací existujících tendencí v nové… pedagogika musí vyšetřovat, na jakou strukturu individuální, jakými metodami a za jakých okolností bylo způsobeno, že příslušné transformace bylo dosaženo…“ Uvedený autor zdůrazňuje pojetí didaktiky jako mravního ponaučení. (J. A. Komenský)
Krajnc (1979) Dvě hlavní priority zdrojů poznání andragogické didaktitiky. První je zkoumání objektu vzdělávání, tj. dospělého člověka a jeho učení. Druhým je přístup ke vzdělávání dospělého člověka (v rozdílnosti od dětí a mládeže). Skalková (1999) Didaktiku chápe jako jednotu teorie a praxe vzdělávání… „úkolem didaktiky není poskytovat praxi prosté rady co dělat a návody“
ANDRAGOGICKÁ DIDAKTIKA Andragogická didaktika je teorií vyučování a učení, resp. jejich synergického působení na vzdělávajícího se dospělého člověka. Zkoumá primárně didaktický proces, jeho cíle, obsah, formu, metody, vyučovací technologie a jeho logistické zajištění.
INSTRUMENTY ANDRAGOGICKÉ DIDAKTIKY Didaktické myšlení (instrumenty) Vzdělávací programy Vzdělávací projekty Cíle vzdělávání Výběr obsahu Vzdělávací moduly Volba forem a metod Vyučovací technologie Posuzování efektivity vzdělávání Logistika výuky
PRVKY DIDAKTICKÉHO PROCESU – PRODUKT VD Cíl Obsah – učivo Forma (čas) Metoda Výukové technologie Logistika vzdělávání cílová skupina