PŮDNÍ UHLIČITANY Důležitá část minerální složky půdy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STRUKTURA A VLASTNOSTI KAPALIN II.
Advertisements

Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
Geologie a pedologie - cvičení č. 1
Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
Katedra pedologie a ochrany půd
Mechanické vlastnosti kapalin Co už víme o kapalinách
Pedosféra VLASTNOSTI PŮD A ZNAKY PŮDNÍHO PROFILU
PEVNÉHO TĚLESA A KAPALINY
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdy jsou všude kolem nás.
Jak se přenáší tlak v kapalině?
Planeta Země – Pedosféra
Půdní typy v ČR.
Interakce konstrukcí s podložím
Mechanické vlastnosti plynů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mechanika kapalin a plynů
* Sopky v České republice * Typy a druhy vrás * Zvětrávání
Půda Svět práce, 6. ročník VY_32_INOVACE_322, 17. sada, SP ANOTACE
Proudění vzduchu v atmosférické mezní vrstvě Vyhodnocování vlastností proudění s využitím počítače a moderních technologií.
Kapaliny.
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
Pedosféra.
Obrázek převzat z (prosinec 2006)
Půda skupina č. 5 Macháčková, Pavlíková, Galočíková, Konečná, Stoklasová.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
Půdní typ Půdní typ je přírodní útvar, jehož vnitřní i vnější uspořádání je výsledkem působení půdotvorných činitelů na matečnou horninu.
Půda skupina č. 2 Chřibková, Brandýsová, Štrohalmová, Kuková, Korphová.
Půda skupina č. 1 Berek Matěj, Humplík Lukáš, Sýkora Štěpán, Kupková Pavlína.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
PŮDOZNALSTVÍ.
Vzorkování podzemní vody a půdního vzduchu
Půdy, pedologie, pedogeografie
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
 malé síly mezi molekulami + velké vzdálenosti,  neustálý a neuspořádaný pohyb částic,  tekuté,  rozpínavé,  stlačitelné,  nemají stálý tvar, nemají.
Půdní reakce Půdní reakce patří k nejvýznamnějším charakteristikám půdy !!! Vyjádření  v hodnotách aktivity (koncentrace) hydroxoniových (H 3 O + ) iontů.
Mechanické vlastnosti plynů. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Ivana Nováková NÁZEV: Využití znalosti hydrostatického tlaku TÉMATICKÝ.
Sorpční vlastnosti půdy Schopnost poutat různé látky z disperzního prostředí Polydisperzní soustava je směs částeček různého tvaru a velikosti s příměsí.
Organická hmota v půdě Rozdělení půdní organické hmoty (podle stupně přeměny) Humusotvorný materiál Meziprodukty rozkladu a syntézy (nespecifické látky)
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Organická hmota v půdě Soubor všech odumřelých organických látek rostlinného i živočišného původu Odumřelá organická hmota v různém stupni rozkladu a resyntézy,
Myšlení ve fyzické geografii A.Hynek, Geografický ústav PřF MU, březen 2004.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Rozpustné soli v půdách
Stanovení půdní reakce, výměnné acidity
Pokusy – neživá příroda
Rozpustné soli v půdách
(podle stupně přeměny)
Salinita (zasolení) půdy
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
Kvalita humusu Rozdělení půdní organické hmoty Humusotvorný materiál
Stanovení obsahu uhličitanů
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Vzdělávací akce s názvem
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Vlastnosti kapalných látek
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Atmosférický tlak a jeho měření.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Abiotický faktor půda.
Půdy.
Transkript prezentace:

PŮDNÍ UHLIČITANY Důležitá část minerální složky půdy jejich přítomnost silně ovlivňuje půdní vlastnosti pufr struktura půdy (koagulace, peptizace) vliv na pH půdy zaručuje nasycenost sorpčního komplexu Ca humáty jsou příznivou složkou půdního humusu Zdroje PRIMÁRNÍ – zastoupeny ve spodní části půdního profilu a směrem k povrchu ubývají SEKUNDÁRNÍ – obsaženy v orničním horizontu a ubývají směrem do hloubky, do spodní vrstvy může být přemístěn ve formě Ca(HCO3)2 a následnou krystalizací NOVOTVARY- vznikají přemístěním a kumulací CaCO3 PSEUDOMYCELIA, ŽILKY, CICVÁRY

STANOVENÍ UHLIČATANŮ Využívá se vznikajícího CO2 Měří se změna tlaku vyvolaná produkcí CO2 - BAROMETRICKY Měří se objem vytvořeného – VOLUMETRICKÉ stanovení – jankův vápnoměr ORIENTAČNÍ STANOVENÍ

POSTUP STANOVENÍ Orientační stanovení obsahu karbonátů na hodinovém skle Do vyvíjecí nádoby navážíme zeminu Zvednutím zásobní láhve doplníme kapalinu v trubicích na 0 - trojcestný kohout (je svisle) spojuje eudiometrické trubice s atmosférou Doplnit v zásobníku hladinu HCl po rysku Trojcestný kohout otočit o 180o. Uzavřít vyvíjecí nádobku Trojcestný kohout otčit o 90o – propojení vyvíjecí nádoby a eudiometrické trubice Vylévat HCl na zeminu a opatrně míchat Povolením tlačky srovnat obě hladiny v trubici na stejnou úroveň Odečtení % karbonátů (případné násobení a dělení výsledků) Hodnocení viz.skripta str. 62