Vězení jako totální instituce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
SOCIOLOGIE BYROKRACIE A ORGANIZACE
Vymezení a pojetí sociální práce
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Základy veřejné správy
sociální psychologie Škola:
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Veřejná správa – úvod.
TERÉNNÍ SOCIÁLNÍ PRÁCE A SPECIFICKÉ NÁROKY NA PRACOVNÍKY
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Marketingové prostředí
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Model transkulturní péče
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Základní pojmy kriminologie a penologie
Sociologie ?.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
3. téma: Kultura
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Výkon trestu odnětí svobody a problematika resocializace a reintegrace
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
INSTITUCIONALIZACE JAKO PŘEKÁŽKA SOCIÁLNÍ INKLUZE OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM SOŇA VÁVROVÁ Ústav pedagogických věd Fakulty humanitních studií Univerzity.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Klára Pinerová Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Ústav hospodářských a sociálních dějin Ministerstvo obrany ČR.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Práva a povinnosti mezi manželi
Informace ze sociální oblasti
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vězení jako totální instituce
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název vzdělávacího materiálu
Sociologie pro SPP/SPR
Terénní programy.
Sociální skupiny a role
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Pedagogika jako vědecká disciplína
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Základní pojmy kriminologie a penologie
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Sociální šetření a legislativa
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Pedagogika a psychologie
4. základní teoretické přístupy v sociologii
Dobrovolnické programy
Vybrané kapitoly ze sociologie 6
Transkript prezentace:

Vězení jako totální instituce Kriminologie a penologie SPR508, Mgr. et Mgr. Lenka Kříčková 13.3.2017

Instituce – definice Sociologie i sociální antropologie mluví o v zásadě každém obecně praktikovaném a v dané kultuře předávaném způsobu jednání jako o instituci. [Velký sociologický slovník, 1996: 435]

Instituce – definice II Keller za sociální instituci považuje každý obecně praktikovaný způsob jednání sloužící naplnění určité reálné nebo fiktivní potřeby nebo také jako uvědomovaný a na základě minulého jednání ustálený (standardizovaný) způsob řešení problému, jehož uplatňování členové společnosti od sebe vzájemně očekávají [Keller, 1991: 59]

Instituce – definice III Janďourek definuje instituci jako způsob, jak se věci dělají, jako způsob řešení problémů. [Jandourek, 2003: 87]

Instituce – definice IV Instituce je podle P. M. Blaua řešením problému přetrvávání populace v čase. [Blau, 2008: 273]

Instituce – definice V Instituce je podle Malinowskeho shoda na řadě tradičních hodnot, pro něž se lidské bytosti sdružují, zaujímají vztahy k sobě navzájem a ke společné fyzické části svého okolí (umělého i přirozeného). [Malinowski, 1968: 44]

Instituce – definice VI Z hlediska sociální psychologie představují instituce podobně jako v kulturní antropologii především komplex vzorově určených, vzájemně se doplňujících normativních očekávání vymezujících příslušné chování osob plnících určité role. [Velký sociologický slovník, 1996: 435]

Struktura instituce Problém Způsob řešení problému Personál Aktivity Normy Hmotné zařízení Personál Vzájemná očekávání Funkce [Keller 1991, Musil 2013, Malinowski 1968]

Totální instituce Goffman = všezahrnující Jejich členové se na jejich činnosti nepodílejí jen jedním úsekem svého jednání, ale žijí v nich v plném rozsahu, mají v nich svůj domov, pracují v nich nebo jsou v nich objektem působení, tráví v nich svůj volný čas Totální začlenění, umrtvení osobnosti + reakce chovanců [Velký sociologický slovník, 1996: 1306, Nedbálková 2006: 19]

Znaky totální instituce Místo a autorita Kolektivita Den Plán Zaměstnanci X chovanci Vzájemnost informací Bariéry fyzické a časové [Goffman 1961]

Specifika totální instituce Přejímají veškerou zodpovědnost nad svými cho­vanci po celý čas jejich pobytu Neexistuje zde svobodný smluvně uzavřený kontrakt vymezující vztah mezi odvedenou prací a získanou odměnou. Všechny aktivity, včetně pracovních, mohou být v různé míře vynucovány. Neexistuje zde instituce rodinného života a domácnosti Chovanec nemá možnost získávat žádné informace týkající se rozhodování o jeho vlastních osudech Právem každého příslušníka aparátu instituce je disciplinovat každého chovance [Keller 2001]

Typy totálních institucí 1. Instituce ustavené za účelem péče o ty, o nichž se soudí, že o sebe sami pečovat nedokáží 2. Zařízení pro osoby, které o sebe pečovat nedokáží, a navíc mohou být z různých důvodů pro společnost nebezpečné 3. Instituce zřízené kvůli ochraně společnosti před nebezpečnými osobami 4. Zařízení pro realizaci určitých technických záležitostí souvi­ sejících s provozem společnosti 5. Zařízení, jež mají umožnit svým obyvatelům stáhnout se ze světa [Keller 2001]

Organizace Konkrétní vtělení instituce Jsou tvořeny lidmi, kteří určitou činnost institucionalizovaným způsobem vykonávají [Velký sociologický slovník, 1996: 435]

Totální instituce - Foucault změna režimu v přístupu k řízení a ochraně společnosti a jejich zájmů (mučení – věznění) Mor a lepra Panopticon (Bentham)

Totální instituce – Nedbálková Případová etnografická studie v ženské věznici Podlesí „Spoutaná rozkoš“ Zaměření na vytváření a reprodukci genderu vztahy sexualitu vězeňské subkultury Případová studie „Řád veřejných toalet“

Zdroje BLAU, P. M. 2008. Exchange and power in social life. New Brunswick: Transaction books. FOUCAULT, M. 2000. Dohlížet a trestat. Praha: Dauphin GOFFMAN, E. 1961. Asylums: essays on the social situation of mental patients and other inmates. Anchor Books. JANDOUREK, J. 2003. Úvod do sociologie. Praha: Portál. KELLER, J. 1991. Úvod do sociologie. Praha: SLON. KELLER, J. 2001. Sociologie byrokracie a organizace. Praha: SLON. MALINOWSKI, B. 1968. Vědecká teorie kultury. Brno: Krajské kulturní středisko. MUSIL, L. 2013. Výzvy postmoderní institucionalizace pro vzdělávání v sociální práci. Brno: MU. (rukopis) NEDBÁLKOVÁ, K. 2006. Spoutaná rozkoš. Praha: SLON. NEDBÁLKOVÁ, K. 2009. Řád veřejných toalet. Biograf (49): 50 odst. Dostupné na adrese: http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=v4901 Velký sociologický slovník. 1996. Praha: Karolinum.

Děkuji za pozornost

Seminář

Zadání úkolu na příště Úkol: Shlédněte film: Doing time doing Vipassana – Pořad „Pološero“ díl „Za katrem“ Vytvořte otázky s krátkým komentářem, které je třeba zohledňovat při práci s vězni.