Vybrané problémy vodoprávní praxe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Zákon roku 2013 Tomáš Babáček, Ambruz & Dark Deloitte Legal Nejlepší (a nejhorší) legislativní počin pro podnikatelské prostředí v ČR.
KANALIZACE A VODOVOD V OBCI SIBŘINA KANALIZAČNÍ PŘÍPOJKY
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Judikatura SDEU a její reflexe v českém právním řádu
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Pokyn DR SR – vznik tzv. „klasické“ stálé provozovny na Slovensku
Judikatura SDEU (Nezákonná) správní praxe
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Novostavba rodinného domu
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Katastr nemovitostí odstoupení od smlouvy
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
Předběžné posouzení potenciálu využití finančních nástrojů v OP PIK
Škoda způsobená provozní činností JUDr
Správa místních poplatků
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Zákon roku 2014 Tomáš Babáček Ambruz & Dark Deloitte Legal Nejlepší (a nejhorší) legislativní počin pro podnikatelské prostředí v ČR.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Vybrané problémy XXX. SETKÁNÍ VODOHOSPODÁŘŮ V KUTNÉ HOŘE 26. května 2015 Zdeněk Horáček vodoprávní praxe II.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
NAKLÁDÁNÍ S OBECNÍM MAJETKEM V DOZOROVÉ,KONTROLNÍ A METODICKÉ PRAXI MINISTERSTVA VNITRA Setkání Sdružení tajemníků Ostrava, 20. května 2011.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Vodohospodářská infrastruktura a veřejné zakázky Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
Jaroslava Nietscheová, prom. práv. Vodní zákon ve vazbě na ochranu před povodněmi a úloha manipulačních řádů vodních děl Praha.
Novela zákona o vodovodech a kanalizacích Ing. Jiří Duda Ing. Vladimír Chaloupka Odbor vodovodů a kanalizací Ministerstvo zemědělství ČR VAKINFO 2012 –
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Pracovně právní vztahy
Seminář MZe pro vodoprávní úřady Skalský Dvůr, 19. –
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Umisťování staveb.
Společnost s ručením omezeným charakteristika
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Kanalizační Přípojky F-M
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Stavební pozemky (teze)
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
GDPR Detective Jste připraveni na novou právní úpravu v oblasti ochrany osobních údajů?
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Mezinárodní pronájem pracovní síly
Právní aspekty domovních a malých ČOV
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Nájemní bydlení Petr Hána.
Transkript prezentace:

Vybrané problémy vodoprávní praxe Zdeněk Horáček XXXII. Setkání vodohospodářů v Kutné Hoře 23. května 2017

Přechod povolení k nakládání s vodami Základní právní úprava § 11 odst. 1 vodního zákona č. 254/2001 Sb.: Práva a povinnosti vyplývající z povolení k nakládání s vodami, které bylo vydáno pro účel spojený s vlastnictvím k pozemkům a nebo stavbám, přecházejí na jejich nabyvatele, pokud tyto pozemky a nebo stavby budou i nadále sloužit účelu uvedenému v povolení. To platí i pro jejich uživatele po dobu užívání těchto pozemků nebo staveb v rozsahu, který odpovídá rozsahu práv uživatele k nim, vyplývajícího ze vzájemného vztahu mezi vlastníkem a tímto uživatelem. Nabyvatelé těchto pozemků a nebo staveb, případně jejich uživatelé, jsou povinni oznámit vodoprávnímu úřadu, že došlo k převodu nebo přechodu pozemku nebo stavby, s nimiž je povolení k nakládání s vodami spojeno, a to do 2 měsíců ode dne jejich převodu nebo přechodu, případně vzniku práv k jejich užívání. § 8 odst. 4 vodního zákona č. 138/1973 Sb.: Pokud vodohospodářský orgán nestanovil jinak, přecházejí práva a povinnosti vyplývající z povolení, které bylo uděleno pro účel spojený s užíváním určitého nemovitého majetku, na dalšího nabyvatele, popřípadě uživatele takového majetku, pokud bude nadále tento majetek sloužit účelu, pro který bylo povolení uděleno. Další nabyvatelé, popřípadě uživatelé jsou povinni oznámit vodohospodářským orgánům, že došlo k převodu nebo přechodu majetku, s nímž bylo spojeno povolení, a to do dvou měsíců ode dne jeho převodu. Celkem 238 právních předpisů XXXII. Setkání vodohospodářů v Kutné Hoře

Přechod povolení k nakládání s vodami Předpoklady přechodu povolení Předpoklady přechodu podle § 11 odst. 1 vodního zákona č. 254/2001 Sb.: Přecházejí pouze povolení k nakládání s vodami „věcného“ charakteru (spojená s VD) Nepřecházejí „osobní“ povolení, např. k chovu ryb za účelem podnikání Držitelem povolení k nakládání s vodami je (soukromoprávní) vlastník vodního díla Povolení přechází z vlastníka vodního díla na nabyvatele (vlastníka) vodního díla Vodní dílo bude i nadále sloužit účelu uvedenému v povolení Prozatímní přechod povolení k nakládání s vodami na uživatele vodního díla Povinnost ohlásit přechod povolení (nesplnění povinnosti ale nemá na přechod vliv) Předpoklady přechodu podle § 8 odst. 4 vodního zákona č. 138/1973 Sb.: + Přechod na uživatele(?) Celkem 238 právních předpisů XXXII. Setkání vodohospodářů v Kutné Hoře

Přechod povolení k nakládání s vodami Praktické problémy a jejich řešení Praktické problémy: Povolení k nakládání s vodami nepřechází při převodu nebo přechodu vodního díla na nabyvatele, pokud je oprávněným z povolení uživatel vodního díla Povolení k nakládání s vodami nepřechází na vlastníka vodního díla ani nezaniká při zániku právního titulu k užívání vodního díla, pokud je oprávněným z povolení uživatel vodního díla Vlastník nemůže požádat o vlastní povolení k nakládání s vodami, pokud je oprávněným z povolení uživatel vodního díla Návrh řešení: → Vlastník vodního díla je oprávněným z nakládání s vodami → Uživatel vodního díla je pouhým zástupcem vlastníka ve vodoprávním řízení → Dohoda mezi vlastníkem vodního díla a uživatelem Celkem 238 právních předpisů XXXII. Setkání vodohospodářů v Kutné Hoře

Vypořádání práv ke stavbě VD na cizím poz. Praktické problémy a jejich řešení Praktické problémy: Nedostatečný právní titul pro stavbu vodního díla na cizím pozemku (VD se stane součástí pozemku) „Smlouva o právu provést stavbu“ (včetně smlouvy o smlouvě budoucí) se neváže k pozemku, nýbrž k osobě Nedostatečné vymezení práv a povinností ve „smlouvě o právu provést stavbu“ (včetně smlouvy o smlouvě budoucí), např. chybějící úplata za užívání pozemku či její výpočet nebo doba trvání práva Návrh řešení: → Právně dostatečná a jasná dohoda mezi vlastníkem pozemku a stavebníkem Celkem 238 právních předpisů XXXII. Setkání vodohospodářů v Kutné Hoře

Areálové vodovody a kanalizace Povinnost překvalifikace Čl. II bod 3 zákona č. 275/2013 Sb.: Pokud přípojky a vnitřní vodovod nebo vnitřní kanalizace rozdělených pozemků nebo staveb mají z technického hlediska charakter provozně souvisejícího vodovodu nebo kanalizace, vlastníci vodovodní nebo kanalizační přípojky a vnitřního vodovodu požádají vodoprávní úřad nejpozději do 31. prosince 2017 o vydání rozhodnutí podle § 3a zákona č. 274/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona na tento vodovod nebo kanalizaci. § 3a zákona o vodovodech a kanalizacích: Pokud přípojky a vnitřní vodovod nebo vnitřní kanalizace rozdělených pozemků nebo staveb mají z hlediska svého členění charakter provozně souvisejícího vodovodu nebo kanalizace, vodoprávní úřad rozhodne o změně v užívání stavby vodovodní nebo kanalizační přípojky a části vnitřního vodovodu nebo vnitřní kanalizace podle tohoto zákona. § 2 odst. 10 zákona o vodovodech a kanalizacích: Provozně souvisejícím vodovodem nebo provozně související kanalizací je vodovod, který je propojen s vodovodem jiného vlastníka nebo kanalizace, která je propojena s kanalizací jiného vlastníka. Celkem 238 právních předpisů XXXII. Setkání vodohospodářů v Kutné Hoře

Nová judikatura ve vodním hospodářství Judikatura k vodnímu zákonu NSS 6 As 129/2016-35: Souhlas vodoprávního úřadu dle § 17 odst. 1 písm. c) zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, má význam pouze pro stavby v záplavovém území mimo jeho aktivní zónu (příp. pro taxativně stanovený výčet staveb, které je možné v aktivní zóně provádět). Stavbu provedenou ve stanovené aktivní zóně záplavového území v rozporu s § 67 odst. 1 citovaného zákona nelze dodatečně povolit. NSS 2 As 123/2016-47: I. Pouze „vlastník“ vodního díla ve smyslu § 126 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, je podle § 59 odst. 3 téhož zákona osobou oprávněnou k navržení manipulačního řádu. Správní orgán, který manipulační řád schvaluje, proto v rámci řízení o jeho schválení musí otázku, kdo je "vlastníkem" vodního díla, postavit najisto. II. Otázky soukromoprávního oprávnění k přístupu k vodnímu dílu není pro účely schválení manipulačního řádu zpravidla třeba řešit, jelikož § 60 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, umožňuje těm, kteří zajišťují provoz nebo provádějí údržbu vodních děl, přístup k vodnímu dílu po předchozím projednání s vlastníky pozemků sousedících s vodním dílem. Pro účely schválení manipulačního řádu je třeba se přístupem k vodnímu dílu zabývat pouze po skutkové stránce a jen do té míry, zda povinnosti stanovené manipulačním řádem lze v době posuzování návrhu fakticky uskutečnit vzhledem k fyzickým a dalším podobným poměrům vodního díla a jeho okolí. Celkem 238 právních předpisů XXXII. Setkání vodohospodářů v Kutné Hoře

Nová judikatura ve vodním hospodářství Judikatura k vodnímu zákonu NSS 2 AS 194/2016-29: Znalecký posudek […] byl zpracován na objednávku […] a obsahuje všechny náležitosti znaleckého posudku, jak je vymezuje § 13 vyhlášky k provedení zákona o znalcích a tlumočnících. Jak to ale plyne z § 127a o. s. ř., aby se k takovému znaleckému posudku přistupovalo stejně, jako by byl vyžádán soudem, potažmo správním orgánem, musí takový posudek obsahovat ještě další náležitost a to doložku o tom, že si je znalec vědom následků vědomě nepravdivého znaleckého posudku. Předmětná doložka se však v posudku […] nenachází. Proto je závěr krajského soudu, že se jedná o znalecký posudek rovnocenný se znaleckým posudkem zpracovaným […], který byl vyžádán postupem podle § 56 správního řádu, nesprávný. Závěrem Nejvyšší správní soud konstatuje, že ani Závěrečnou zprávu hydrogeologického průzkumu zpracovanou […], která je součástí projektové dokumentace k dodatečně povolované stavbě, nelze považovat za znalecký posudek stricto sensu, tedy jako by byl vyžádán správním orgánem podle § 56 správního řádu. Za prvé nebyl vypracován znalcem ve smyslu zákona č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících, a za další nesplňuje ani požadavky podle § 13 vyhlášky k provedení zákona o znalcích a tlumočnících ani § 127a o. s. ř. Osvědčení o odborné způsobilosti nesupluje rozhodnutí o jmenování znalcem ministrem spravedlnosti nebo krajským soudem (§ 3 odst. 1 zákona o znalcích a tlumočnících) a uvedená zpráva neobsahuje ani znaleckou doložku, ani doložku o tom, že si je znalec vědom následků vědomě nepravdivého posudku. Celkem 238 právních předpisů XXXII. Setkání vodohospodářů v Kutné Hoře

Nová judikatura ve vodním hospodářství Zákon o vodovodech a kanalizacích NS 32 Cdo 2705/2014: Zákon č. 274/2001 Sb. na rozdíl od předchozí právní úpravy účinné do 31. 12. 2001, již neumožňuje vznik právního vztahu odběru vody a odvádění odpadních vod veřejnou kanalizací na základě právní skutečnosti (samotného bezesmluvního odběru), nýbrž v ustanovení § 8 odst. 6 ukládá povinnost uzavřít o tom písemnou smlouvu, a odběr a vypouštění vod bez platné smlouvy považuje za neoprávněný odběr [§ 10 odst. 1 písm. b)] a za neoprávněné vypouštění odpadních vod [§ 10 odst. 2 písm. a)]. Plnění, kterého se odběrateli bez smlouvy dostane, nutně představuje bezdůvodné obohacení, které musí vydat. NS 22 Cdo 1769/2016: Ani v situaci, kdy je osoba již připojena na kanalizaci, je tedy odběratelem, se v zásadě nemůže domáhat splnění povinnosti odvádět a čistit odpadní vody, neboť nejdříve musí uzavřít smlouvu o odvádění odpadních vod podle § 8 odst. 6 zákona o vodovodech a kanalizacích či se jejího uzavření domoci. Pokud je však odběratel již připojen na kanalizaci a má zároveň uzavřenu smlouvu o odvádění odpadních vod, pak je provozovatel kanalizace ve shodě se smlouvou o odvádění odpadních vod povinen odvádět odpadní vody, přičemž přerušit nebo omezit odvádění odpadních vod může jen za podmínek stanovených v zákoně o vodovodech a kanalizacích a ve smlouvě o odvádění odpadních vod. Pokud důvody pro přerušení nebo omezení odvádění odpadních vod nejsou dány, jedná se o porušení smluvní povinnosti, na jejímž základě se může odběratel domáhat plnění povinnosti, případně dalších souvisejících nároků. Celkem 238 právních předpisů XXXII. Setkání vodohospodářů v Kutné Hoře

Děkuji za pozornost! JUDr. Zdeněk Horáček, Ph.D. Tel: +420 246 042 812 E-mail: zhoracek@deloitteCE.com

Mobilní aplikace Deloitte CZ Zpravodaje l Studie l Semináře l Novinky l Videa Deloitte Legal označuje právní praxe přidružených společností členských firem Deloitte Touche Tohmatsu Limited, které poskytují právní služby. Z právních a regulatorních důvodů právní služby neposkytují všechny členské firmy. Deloitte označuje jednu či více společností Deloitte Touche Tohmatsu Limited, britské privátní společnosti s ručením omezeným zárukou („DTTL“), jejích členských firem a jejich spřízněných subjektů. Společnost DTTL a každá z jejích členských firem představuje samostatný a nezávislý právní subjekt. Společnost DTTL (rovněž označovaná jako „Deloitte Global“) služby klientům neposkytuje. Podrobné informace o společnosti Deloitte Touche Tohmatsu Limited a jejích členských firmách jsou uvedeny na adrese www.deloitte.com/cz/onas. Společnost Deloitte poskytuje služby v oblasti auditu, poradenství, právního a finančního poradenství, poradenství v oblasti rizik a daní a související služby klientům v celé řadě odvětví veřejného a soukromého sektoru. Díky globálně propojené síti členských firem ve více než 150 zemích a teritoriích má společnost Deloitte světové možnosti a poznatky a poskytuje svým klientům, mezi něž patří čtyři z pěti společností figurujících v žebříčku Fortune Global 500 ®, vysoce kvalitní služby v oblastech, ve kterých klienti řeší své nejkomplexnější podnikatelské výzvy. Chcete-li se dozvědět více o způsobu, jakým zhruba 244 000 odborníků dělá to, co má pro klienty smysl, kontaktujte nás prostřednictvím sociálních sítí Facebook, LinkedIn či Twitter. Společnost Deloitte ve střední Evropě je regionální organizací subjektů sdružených ve společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited, která je členskou firmou sdružení Deloitte Touche Tohmatsu Limited ve střední Evropě. Odborné služby poskytují dceřiné a přidružené podniky společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited, které jsou samostatnými a nezávislými právními subjekty. Dceřiné a přidružené podniky společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited patří ve středoevropském regionu k předním firmám poskytujícím služby prostřednictvím téměř 6 000 zaměstnanců ze 41 pracovišť v 18 zemích. © 2017 Pro více informací kontaktujte Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář.