Úvod do umění renesance v Itálii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Advertisements

RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance Kristýna Strouhalová.
RENESANCE.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Umění renesance v Itálii (úvod)
Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Únor 2012 Ročník 7. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Křesťanství a středověká.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_84 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění.
Prof. Miloslav Klíma Úvod do. …Poznání umělecké nejvyšší je poznání lidské. Pravím to jakožto člověk, který abstraktnou vědou se zabývá, docela upřímně,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_12:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: 20. století ve vážné.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
RENESANCE Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_8_Renesance Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Název školy: Základní škola Městec Králové
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
Reliéf podle Arcimbolda
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Kultura středověku.
Gotika Název školy: Základní škola Karla Klíče Autor: Alena Pavolková
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
ARTE POVERA Tematická oblast
Romantismus.
Poznáváme – evropské a světové prostředí
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Umění renesance v Itálii (úvod)
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Malířské experimenty Leonarda da Vinci
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
RENESANCE. RENESANCE * v Itálii ve 14. st., odtud se postupně šířila do dalších evropských zemí hlásila se k antickému umění - název slohu znamená.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FEIDIÁS SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
ŠABLONA III/2 Baroko u nás
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Úvod do umění renesance v Itálii
Gotická architektura VY_32_INOVACE_46_928
Umění renesance v Itálii (úvod)
Baroko Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _8.ročník_01
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
RENESANCE re nascio (lat.) = znovuzrození
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Svitavské památky – sochařství
Renesance a humanismus
Renesance Mgr. Hana Šenková.
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Renesance.
Transkript prezentace:

Úvod do umění renesance v Itálii

Terminologie Renesance, it. rinascimento: znovuzrození umění, návrat k antickým vzorům po barbarské gotice (Giorgio Vasari) Trecento, quattrocento, cinquecento: italské umění 14., 15. a 16. století Protorenesance: cca 1150-1400, nejdůležitější nové malířské umění kolem r. 1300 – Giotto a jeho současníci Raná renesance: 1401-1495, hlavním centrem Florencie Vrcholná renesance: 1495-1520, hlavními centry Florencie, Řím a Benátky, totéž platí i v další fázi konec v.r.: 1520 († Rafael), nebo 1527 (vyplenění Říma) Pozdní renesance a manýrismus: 1520-1600 kolem r. 1600 začátek barokního umění v Římě a v Bologni

První umělecká díla renesance ve Florencii soutěž na reliéfy pro dveře baptisteria, 1401 (Filippo Bru-nelleschi, Lorenzo Ghiberti) socha sv. Jiří pro kostel Orsanmichele, cca 1416, Donatello /viz obr. vpravo/ Ospedale degli Innocenti, 1419-1424, F. Brunelleschi stará sakristie v kostele San Lorenzo, 1418-1428, týž freska Nejsvětější Trojice v kos-tele Santa Maria Novella, 1425-1428, Masaccio fresky v kapli Brancacciů v kos-tele Santa Maria del Carmine, 1426-1427, Masaccio

Masaccio, Nejsvětější Trojice, 1425-1428 Florencie, Santa Maria Novella Pozn.: První malířské dílo, u nějž je dů-sledně užito euklidovské perspektivy.

Hlavní znaky renesance dle Jakoba Burckhardta Die Kultur der Renaissance in Italien, 1860 (podmíněno domnělou souvislostí mezi renesančním humanismem a hodnotami liberalismu 19. století) Sekularizace komentář: ale nikoli návrat k antickému pohanství, stále převládají křesťanské náměty; „moralizovaná antika“, využití alegorií v křesťanském duchu Individualismus limitovaný stavovskou společností 15. a 16. stol. důležité: úsilí o vyšší statut výtvarných umělců Realismus „objevení světa a člověka“ (J. Michelet), ale spíše „umění ideálního zpřítomnění“ (A. Gehlen) v an-tickém smyslu, než přímé realistické pozorování

Recepce antické literatury Mimetické relace k antické literární produkci. Lúkiános, De calumnia, odtud popis námětu u L. B. Albertiho O malbě. Albertiho popis věrně reprodukoval S. Botticelli. Sandro Botticelli, Pomluva Apellova, 1494-1495

Obraz jako ekvivalent básnického díla „Ut pictura poesis“ (Horatius) Giorgione, Koncert, 1508-1509

Literatura o italské renesanci (v češtině) Jacob Burckhardt, Kultura renaissanční doby v Italii. Praha 1912. Heinrich Wölfflin, Klassické umění. Úvod do italské renaissance. Praha 1912. Max Dvořák, Italské umění od renesance k baroku. Praha 1946. Pierre Francastel, Figura a místo. Vizuální řád v italském malířství 15. století. Praha 1984. Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. Praha 1996. Nikolaj Savický, Renesance jako změna kódu. O komuni-kaci slovem a obrazem v italském rinascimentu. Praha 1998. André Chastel, Vyplenění Říma. Od manýrismu k proti-reformaci. Brno 2003.