Horatius Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poznej, kdo to řekl.
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
TUŠÍTE, NA KTERÉ VĚCI SE BŮH NEBUDE PTÁT: TUŠÍTE, NA KTERÉ VĚCI SE BŮH NEBUDE PTÁT:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_4 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
TUŠÍTE, NA KTERÉ VĚCI SE BŮH NEBUDE PTÁT: TUŠÍTE, NA KTERÉ VĚCI SE BŮH NEBUDE PTÁT: 4... Bůh se Vás nezeptá kolik jste vydělal peněz, ale jakým způsobem?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_8 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Světem běžím 1. Světem běžím dál jen s Tebou, věčný Pane můj, na cestu mi svítí slovo Tvé. Pokrm můj, můj nápoj je vždy konat vůli Tvou, zbraní mou je.
Victor Hugo ( ).
Úsměv je levnější než elektřina a dává více světla.
KRÁLŮ KRÁLI, JÁ TĚ CHVÁLÍM, SRDCE MÉ TI DÁVÁ DÍK, PŘED TEBOU SE VŠECHNO SKLÁNÍ V POKOJI A RADOSTI. MRAČNA SMUTKU V TOBĚ MIZÍ, RADOST TVÁ MĚ NAPLNÍ. KRÁLŮ.
KDYŽ TĚ CHVÁLÍM, KDYŽ SE ZTIŠÍM, JÁ VÍM, TY SÁM JSI BŮH,
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
CHVÁLÍM DEN, KDY JSI PŘIŠEL K NÁM, PORAZIL SMRT, ZACHRÁNIL JSI NÁS, V RADOSTI TEĎ ŽIJEM V TOBĚ DÁL. PRÁZDNÝ KŘÍŽ A PRÁZDNÝ HROB, ŽIVOT VĚČNÝ PRO NÁS BYL.
NÁDHERNÝ 1. VE TVÉM SRDCI JE SOUCIT A SLITOVÁNÍ,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Mgr. Jaroslav Křápek. Tato prezentace si klade za cíl přiblížit na několika příbězích, a to především na skladbě Narkissos a Échó, rozsáhlé a velkolepé.
1. Jsem bouří žití znaven, ty při mně stůj: přístavem buď mi, hradem sám, Pane, můj. Když loďka žití mého už marně hledá cíl, ty pomoz rukou svojí, v přístav.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Epikureismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
70 př. K. – 19 př. K.
1. Vezmi, Pane, život můj, | k své jej službě zasvěcuj
1. Mně dostalo se slitování, | ač lásky nehoden jsem byl; | po divu tom jsem v pyšném přání, | z hrdosti nikdy netoužil. | Teď šťasten jsem a div ten ctím.
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Básník JAN NERUDA (1834 – 1891) „Moudré je říct si každého dne: Kéž si uchovám lásku k životu.“
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Život Tvorba Malý princ Rozbor Ukázka Otázky Shrnutí.
JAK SI UŽÍVAT? Jak žít, ať z toho něco mám? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? 7x VÍC.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Catullus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník středních.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Přemyslovci – knížata Jaromír a Oldřich
Řečtí historikové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Aischylos Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
Úroky - samostatná práce
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
A. Sova – Květy intimních nálad
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
TUŠÍTE, NA KTERÉ VĚCI SE BŮH NEBUDE PTÁT:.
Helénistické období řecké literatury
Název vzdělávacího materiálu
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Název vzdělávacího materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Konfucianismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
Transkript prezentace:

Horatius Tematická oblast Antika Datum vytvoření 11. 6. 2013 Ročník První ročník gymnázia Stručný obsah Horatius a jeho tvorba Způsob využití Výklad učiva o Horatiovi doplněný ukázkami z díla a otázkami, po kterých hned následuje řešení. Autor Mgr. Martina Svízelová Kód VY_32_INOVACE_16_CSVI16 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Bývalý otrok, který dostal od svého pána svobodu. Horatius Kdo je to propuštěnec? Quintus Horatius Flaccus 65-8 př. n. l. Jeho otec, bohatý propuštěnec, jej dal v Římě na studia a pak jej poslal do Athén. Po neúspěšné vojenské kariéře působil v Římě jako úředník. Dostal se do vysoké společnosti a po zbytek života byl hmotně zajištěn. Básník měl úzké vztahy s císařem Augustem. Bývalý otrok, který dostal od svého pána svobodu.

Známý Horatiův výrok CARPE DIEM! UŽIJ DNE!

Vergilius je nejvýznamnější římský básník zlatého období. Dílo Kdo je to Vergilius? Vergilius, který byl jeho přítelem, ho představil Maecenatovi, jenž podporoval umění. Horatius patří do zlatého období římské literatury. Horatiova tvorba upřednostňuje rozum a zkušenosti před city. Psal satiru, přírodní, reflexivní a vlasteneckou lyriku a také filozofickou poezii. Jeho poezie byla přijímána publikem chladně, stěžuje si na to i sám Horatius. Vergilius je nejvýznamnější římský básník zlatého období.

Epody neboli Jamby 17 básnických skladeb Nalezneme zde básně útočné, erotické i občanské a další.

Ukázka - Co v těchto textech autor kritizuje Ukázka - Co v těchto textech autor kritizuje? Jak nazýváme text, kde se setkáváme s Odlehčenou kritikou? Kdyby se někdo teď ptal, kam mířím, řekl bych: ,,Hlupci, zatímco chrání se chyb, se do chyb opačných řítí.“ Zženštilec s tunikou na zem se prochází, jiný zas chodí s necudně vykasanou až k slabinám. Ruffilus švihák šíří pastilek vůni, jiný zas páchne jako kozel. Střední cesta nám chybí. […] Kterýsi věhlasný muž, když vycházel z hampejzu, zvolal moudrý a vznešený Cato: ,,Buď sláva tvé ušlechtilosti! Neboť když naběhnou žíly tou hanebnou smyslnou vášní, sem mají mladíci chodit a nesvádět manželky cizí!“ Vracím se, odkud jsem vyšel: že nikdo jak lakomec, není spokojen sám a chválí spíš ty, co jdou opačnou cestou. Sžírá se, jestliže dojí víc koza, jež sousedům patří, s četnějším zástupem chudších, než sám je, se neporovnává, a jen jedny i druhé se všemožně překonat pachtí. […] Takto se stává, že můžem jen zřídka člověka nalézt, který by přiznal, že šťastně tu žil a s prožitou dobou spokojen, jak sytý host by odcházel z života svého. Text 1 Text 2

Řešení Text 1: Autor kritizuje věčně nespokojené lidi, kteří neustále závidí svému okolí. Text 2: Horatius vytýká krajnosti v chování a oblékání. A vyzývá ke zlaté střední cestě a umírněnosti. Staví se proti vztahům s vdanými ženami. Kritiku společnosti s humorem podanou nazýváme satira.

Satiry 3 knihy Vysmívá se lidské hlouposti, vypravuje zábavné příběhy, hájí se proti literárním protivníkům, na způsobu stravování ukazuje, jak ctnostně žít.

Ukázka - Ódy O jaký druh poezie se jedná v textu 1 Ukázka - Ódy O jaký druh poezie se jedná v textu 1? Co myslí básník pomníkem v textu 2? Dokud měla jsi v lásce mne a tvou šíji jak sníh nesvíral v náruči soupeř mladší a šťastnější, větší blaho než král perský jsem prožíval. Pomník, stvořený mnou, předčí i pevný bronz, předčí pradávný tvar královských pyramid, ani ničivý déšť, ani zlý severák, ani prchavý čas, proudy dnů bez konce nikdy nebudou sto vniveč ho obrátit. Text 1 Text 2

Řešení Text 1: Milostná poezie. Text 2: Pomníkem je myšleno básníkovo dílo, které přetrvá i po jeho smrti.

Ódy 4 knihy lyrických básní Tyto básně nevznikaly z autorova bezprostředního prožitku, ale spíše rozumovou úvahou. Obsah je různorodý: přátelství, láska, životní moudrost, oslavování bohů, události z vlastního života.

Listy 2 knihy Autor ve veršovaných dopisech radí přátelům. Významný je list O umění básnickém, kde se autor zamýšlí nad poezií. Silám svým úměrnou látku si berte, kdo tvoříte dílo mimoto dumejte dlouho, co bedra jsou schopná vám unést, čemu se vzpírají as. V řazení slov vždy vkusný a rozvážný, nech ať si autor slíbené básně zvolí hned to, hned zamítne ono.

Zdroje Horatius:http://commons.wikimedia.org/wiki/File: Quintus_Horatius_Flaccus.jpg?uselang=cs CONTE, G. B. Dějiny římské literatury. 1. vyd. Praha: KLP, 2003. ISBN 80-85917-87-4. HORATIUS. Vavřín a Réva. 1. vyd. Praha: Odeon, 1972.