Činnost Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a akreditace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha sektorových rad v systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání
Advertisements

Ekonomické informace Jakub Fischer, předseda Ekonomické komise 1 9. zasedání P RVŠ, Karolinum,
„Malá novela“ zákona č. 95/2004 Sb
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Akreditace v DiV Modul č. 5: Akreditace v DiV.
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
Specializační vzdělávání na lékařských fakultách Pavel Dlouhý.
Změny Statutu RVŠ. Pozice studentského náhradníka - současný stav členství – náhradník není členem Rady Čl. I. Členové Rady a) Do Rady může každá vysoká.
1.1. Úvaha MŠMT o předpokladech udržitelnosti soukromé vysoké školy
Novela zákona o vysokých školách RVŠ 2014 Praha,
Informace o implementaci směrnice EP a Rady 2005/36/ES
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
STANDARD STUDIA k výkonu specializovaných činností Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Systém kontrolní činnosti SEI
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Hledisko kvality v přípravě učitelů Závěry z konference 21. – 22. dubna 2009 v Srní pořadatel: Pedagogická fakulta ZČU v Plzni ve spolupráci s Radou vysokých.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Novela VŠ zákona - jednání komisí RVŠ a MŠMT Pavel Popela, Marek Hodulík KpSaR a LK RVŠ 9. zasedání P RVŠ, 17. ledna 2013.
Rada VŠ - poznámky Josef Stráský
1 Valná hromada Asociace vyšších odborných škol, AVOŠ Praha, 14. duben 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Terciárne vzdelávanie 8. listopadu 2004 KVE Prednáška č. 6.
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
Ing. Marek Šmíd, MBA Institut pro veřejnou správu Praha
1 Novela zákona o vysokých školách zákon č. 137/2016 Sb., Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, Praha 1 tel.:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
1 Centralizovaný rozvojový program 2017 a Institucionální program Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha.
Přechod na nový systém akreditací JIŘÍ SMRČKA TAJEMNÍK AKREDITAČNÍ KOMISE.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
1 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha 1- Malá.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Praha, duben 2016.
Zákon 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony Změny v oblasti uveřejňování.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
ZPRÁVA PŘEDSEDKYNĚ O ČINNOSTI AVOš ZA Rok 2016
Seminář pro žadatele Výzva 02_16_041 VOŠ
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Asociace ředitelů gymnázií ČR
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Systém zajišťování kvality na UK
Fond rozvoje sdružení CESNET
Zajištění kvality studijních programů
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
Porada s pracovníky školství obcí s rozšířenou působností
Příprava studijního programu
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Institucionální akreditace
Seminář První zkušenosti s předkládáním a hodnocením žádostí o institucionální akreditaci Kvalita podkladových materiálů pro hodnocení žádostí o institucionální.
Zhodnocení prvních zkušeností, doporučení pro vysoké školy a hodnotitele Stanislav Labík Seminář: První zkušenosti s předkládáním a hodnocením žádostí.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Seminář První zkušenosti s předkládáním a hodnocením žádostí o institucionální akreditaci Kvalita podkladových materiálů pro hodnocení žádostí o institucionální.
Transkript prezentace:

Činnost Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a akreditace Stanislav Labík

Období „přechodu“ na nový systém REALIZOVANÉ KROKY jmenování předsedy, místopředsedů a členů Rady NAÚ a členů Přezkumné komise příprava a schválení nařízení vlády: o oblastech vzdělávání ve vysokém školství o standardech pro akreditace ve vysokém školství příprava technického a administrativního zázemí pro činnost NAÚ schválení statutu NAÚ vládou (17. 10. 2016) výzva na podávání návrhů do seznamu hodnotitelů ZBÝVÁ REALIZOVAT vytvoření seznamu hodnotitelů pro ustanovování hodnotících komisí stanovení doporučených postupů a metod hodností

Seznam hodnotitelů bude členěn do 37 oddílů (podle oblastí vzdělávání) v každé oblasti maximálně 50 osob (u učitelství, filologie a ekonomie 80 osob) v současnosti se dokončuje příjem návrhů doposud jsme dostali cca 1800 formulářů v nich bylo asi 3100 návrhů na pro jednotlivé oblasti po vyřazení duplikovaných návrhů zbývá 2250 návrhů

Podmínky pro zařazení do seznamu Rada NAÚ vybere z návrhů osoby, které splní podmínky zejména s ohledem na: Zkušenosti v oblasti pedagogické, tvůrčí činnosti, hodnocení a akreditace, vedoucí a řídicí práce Pokrytí oblasti z hlediska odborných disciplín v ní obsažených. Naplnění dostatečného počtu hodnotitelů z hlediska zastoupení jednotlivých sfér. Dostatečné zastoupení hodnotitelů z různých institucí pro možnost ustavování hodnoticích komisí se zřetelem na vyloučení podjatosti jejich členů.

Seznam hodnotitelů – oblasti Analýza po oblastech 05._Ekonomicke_obory 240 30._Ucitelstvi 202 … 34._Veterinarni_lekarstvi 13 29._Tezba_surovin 12

Seznam hodnotitelů – školy Analýza po VŠ UK Praha 191 ČZU Praha 148 MU Brno 127 ZČU Plzeň 125 UPa Olomouc 124 VUT Brno 99 ČVUT Praha 95 …

Nedokončená akreditační řízení nedokončená řízení se dokončí podle nového znění zákona MŠMT předalo na začátku září NAÚ všechna nedokončená řízení: zahájená na základě žádosti (o udělení, prodloužení, rozšíření akreditace) zahájená z moci úřední (o přijetí omezení akreditace) NAÚ u jednotlivých řízení rozhodne o dalším postupu MŠMT zůstávají nedokončená řízení o udělení / odejmutí státního souhlasu

Platné akreditace rozhodné datum pro automatické prodloužení akreditace o tři roky je 31. 8. 2016 – nebude se vydávat správní rozhodnutí v platnosti zůstávají přijaté sankce (omezení akreditace) NAÚ nebude moci rozhodnout ve věci akreditace / prodloužení / rozšíření / studijního programu o studijní obor NAÚ bude moci nadále rozhodovat o sankcích i u studijních programů a oborů akreditovaných podle předchozí úpravy informace o podstatných změnách ve studijních programech: zasílají se NAÚ (vyplývá to ze zákona)

Nové žádosti o akreditaci možno předložit žádost kdykoli, doporučujeme ale vyčkat, že bude NAÚ připraven na vyřizování žádostí (tj. schválené metodiky, vytvořené seznamy hodnotitelů) prozatím nejsou žádné formuláře či metodiky ale alespoň část bude v lednu 2017 preferuje se předložení žádosti elektronicky (tj. datovou schránkou); případná listinná forma musí být doplněna o CD s totožnými dokumenty datová schránka NAÚ: k9z3e3y do budoucna se předpokládá vytvoření elektronické aplikace pro předkládání žádostí informace budou zveřejňovány na webu NAÚ www.nauvs.cz

Další podstatné činnosti NAÚ Stanoviska ke státnímu souhlasu Stanoviska k určení typu vysoké školy Hodnocení činnosti vysokých škol - na žádost MŠMT nebo na základě podnětu Posuzování záležitosti týkající se vysokého školství - na žádost ministra školství Posuzování zabezpečení programu zahraničních VŠ - na žádost MŠMT Provádění kontroly dodržování právních předpisů při uskutečňování akreditovaných činností

Koncepční problémy k diskusi Jak omezit nárůst počtu studijních programů při rušení oborů? (jsou přípustné specializace?) Jak akreditovat „dvouoborové“ studium? (týká se především programů na pedagogických, filozofických a přírodovědeckých fakultách)

Odhad náročnosti práce NAÚ AK posuzovala průměrně 1500 žádostí o akreditace studijních programů ročně předpokládá se kulminace žádostí (zejména o institucionální akreditaci) v letech 2017 a 2018 náročnost je podmíněna strategií VŠ při přechodu na nové studijní programy náročnost některých činností se zatím nedá odhadnout (např. počet žadatelů zahraničních VŠ, ke kterým bude NAÚ vydávat stanovisko) rok 2017 bude náročný na vytváření systému práce a správní praxe

Příprava na nový systém akreditací 1. Zavedení systému vnitřního zabezpečování kvality - kompatibilita se zákonem a akreditačními standardy 2. Přiřazení programu (oboru) k oblasti vzdělávání - vodítko: základní tematické okruhy SZZk - kombinovaný program – přiřazení k více oblastem 3. Přiřazení profilu programu - profesně zaměřený x akademický - jen u bakalářských a magisterských programů

Příprava na nový systém akreditací 4. Analýza programů z hlediska regulovaných povolání - souhlasné stanovisko uznávacího orgánu je nezbytnou podmínkou pro akreditaci programu - seznam regulovaných povolání a uznávacích orgánů: http://uok.msmt.cz 5. Příprava na zrušení dvoustupňového systému - zrušení dosavadních studijních programů a oborů - komplikace: po určitou dobu budou koexistovat dva rozdílné systémy

Akreditace studijních programů postup obdobný jako v současnosti liší se: - nelze akreditovat ani reakreditovat studijní obor - u studijních programů připravujících k výkonu regulovaného povolání musí být souhlas uznávacího orgánu - v případě neúspěšné žádosti nová žádost možná až po 2 letech - informace o studijních programech je nutné zveřejňovat na internetu

Institucionální akreditace lze požádat o akreditaci 1 a více oblastí v 1 či více typu programů po udělení akreditace lze akreditaci rozšířit o další oblast nebo o typ programů programy mimo oblasti a typy akreditované v rámci institucionální akreditace lze uskutečňovat na základě programové akreditace na „vnitřní akreditace“ vyplývající z institucionální akreditace by se měla vztahovat obdobná pravidla jako na akreditace studijních programů

Akreditace oborů habilitačního a profesorského řízení nepodléhá institucionální akreditaci lze požádat o akreditaci zároveň se žádostí o institucionální akreditaci nebo samostatně postup obdobný jako v současnosti

Společná akreditace programu s jinou právnickou osobou postup podle § 81 zůstává obdobný – jinou právnickou osobu je nutné samostatně akreditovat i v případě institucionální akreditace výjimkou je spolupráce s ústavy AV ČR, která je na základě institucionální akreditace možná bez další akreditace (musí být součástí institucionální akreditace)

Děkuji Vám za pozornost