Císařský Řím 31 př.n.l. – 476 n.l. Uč. str. 117.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglie je největší a nejlidnatější země Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.
Advertisements

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_16_Absolutismus v Anglii.
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: kultura, školství, náboženství Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 6/2012.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: boj, právo, vláda Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 5/2012 Anotace: podpora.
Soudy a soudní řízení VY_32_INOVACE_03-56 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
DŮSLEDKY 1. SVĚTOVÉ VÁLKY: o V průběhu 4 let : zahynulo 10 milionů vojáků, 20 milionů zraněno o trvalá invalidita: 10-ky tisíc vojáků o ekonomika a hospodářství.
31 př. n. l. – 476 n. l. Principát Octavius Augustus – titul princeps = první muž v říši způsob vlády – principát zvolen lidovým shromážděním nebo jmenován.
Spolupráce Policie ČR s Orgánem sociálně právní ochrany dítěte při řešení problematiky domácího násilí Krajské ředitelství Policie ČR Jihomoravského.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV:Počátky stavovského státu TÉMATICKÝ CELEK:Křesťanství.
Přední východ uč Persie a okolí Persie Přední východ = dnešní Turecko, východní pobřeží Středozemního moře až k Rudému moři pravlast Peršanů.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Č í n a Velmoc 22. století. Č í n a Velmoc 22. století.
Co se dnes naučíme? Budeme se orientovat v počátcích českých dějin
Digitální učební materiál
Co víš o tom, jak to vypadalo na našem území ve středověku?
Marca Aurelia Téma: Řím za Marca Aurelia Téma: Řím za 1
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
Česká republika Obyvatelstvo
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
počátek našeho letopočtu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Antické Řecko – doba železná
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Raná řecká tyranida, Sparta
3. st. Krize říma za principátu opakování – krize republiky, triumviráty, císařství.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
OSVOBOZENÍ ČSR Autor: Lenka Mulačová
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
ŘÍMSKÉ CÍSAŘSTVÍ.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Rusko v 17. století Označení materiálu:
Nikol Schinková 2.A Karel IV..
Mezopotámie kolébka civilizace
Římská republika.
Římská republika uč. str.105.
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
Vláda prvních Habsburků
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
MĚSTSKÉ STÁTY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Čína Uč
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Clunyjská reforma.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Třicetiletá válka
České země po třicetileté válce
Transkript prezentace:

Císařský Řím 31 př.n.l. – 476 n.l. Uč. str. 117

Principát Augustus se nechal zvolit jako princeps = první muž v říši, aby neopakoval Caesarovy chyby doživotně zvolen do všech úřadů = neomezená moc navenek republika – zasedá senát, lidové shromáždění ve skutečnosti Řím císařstvím postupně úředníci jmenováni císařem, ne voleni moc udržuje armáda zákon o urážce majestátu – pronásledování odpůrců

Augustova samovláda 31 př.n.l. – 14 n.l. snaha o udržen míru – tzv. římský mír = pax Romana rozmach stavební činnosti podpora umění – básnictví Maecenas = podpora umění = dnes mecenáš morální úpadek společnosti, rozklad rodiny dopředu určil nástupce – adoptivního syna Tiberia

Augustovi nástupci Tiberius – šetřil, řídil stát dopisy z ostrova Capri Caligula – adoptivní vnuk Tiberia, nejprve oblíben, časem se začal chovat krutě, zavražděn vlastními strážci Claudius – strýc Caliguly, historik, za císaře ho prohlásili Caligulovi strážci – císař – úředník, budování silnic, vodovodů apod. připojení jižní Británie, zavražděn manželkou Agrippinou, na trůn její syn Nero – nevlastní syn Claudia, zpočátku oblíben, chléb a hry, likvidace odpůrců i vlastní rodiny, donucen k sebevraždě

Hospodářství venkov prospíval velkostatkáři pronajímali část půdy kolónům, způsob hospodaření kolonát kolonát výhodnější než otroctví – kolóni měli zájem na větších výnosech

Adoptivní císaři – 2. století panovníci si ještě za života vybírá nástupce schopní a rozumní panovníci vrchol slávy a moci Říma Traianus 97 – 117 – největší rozloha Říma limes Romanus – obranná linie (zejména proti Germánům) Hadrianus – obranný Hadrianův val na severu Británie, stáhl některé legie – říše byla příliš velká https://www.google.cz/search?q=hadrianuv+val&espv=2&biw=1920&bih=989&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjgorGBmILNAhWJuBQKHZZEDooQ_AUIBigB#imgrc=_ Marcus Aurelius – boje s Germány

Impérium za Traiana uč. str. 121

Kartografie Praha: Pravěk, starověk, dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 29

Marcus Aurelius 161 – 180 vzdělaný a moudrý, filizof čelil útokům Parthů na východě, Germánům na Dunaji finanční krize, hladomor prodal vlastní majetek na plat vojáků osobně v čele armády v bojích proti Germánům, až na Slovensko (Trenčínská skála) – markomanské války http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Marcus_Aurelius_Glyptothek_Munich.jpg

Nejstarší písemná památka na území bývalého Československa římský nápis vytesaný do vápencové skály pod dnešním trenčínským hradem nechal ho vytesat v legát Marcus Valerius Maximianus v roce 179 přezimoval tu spolu s vojáky nápis oslavuje vítězství Římanů nad Germány VICTORIAE vítězství AVGVSTORV(m) císařům EXERCITUS QVI LAV věnovalo GARICIONE SEDIT MIL(ites) 855 vojáků L(egionis) II DCCCLV II. legie z vojska, které sídlilo v Laugariciu

Sloup Marka Aurelia na Piazza Colonna v Římě napsal Hovory k sobě pronásledoval křesťany – ohrožení zájmů říše epidemie moru – císař sám na něj zemřel http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kolumna_Aureliusza.jpg

3. století – krize útoky Germánů potřeba velké armády – zvyšování daní – úpadek řemesel i obchodu, nedostatek peněz časté střídání císařů

Počátky křesťanství pol. 1. stol. v římské provincii Judeji vzniklo monoteistické náboženství prvním hlasatelem Ježíš morální požadavky na věřící - Desatero Božích přikázání řecké a římské bohy si bylo možno naklonit věcnými dary, měli lidské vlastnosti křesťanský Bůh jako laskavý rodič, hlásání všeobjímající lásky k bližnímu před Bohem jsou si všichni rovni = přitažlivé pro nižší vrstvy společnosti – mohlo způsobit společenské a hospodářské problémy židé a křesťané – monoteistická náboženství křesťané odmítali uctívat císaře jako boha, byly považováni za „problematické“ jako židé

284 n.l. Dioclecianus = schopný, neurozený velitel Dominát ke konci principátu neustálé střídání panovníků nejistota na hranicích 284 n.l. Dioclecianus = schopný, neurozený velitel neomezená vláda k nastolení pořádku = dominát = z latinského dominus = pán maximální ceny maximální platy daňové reformy, kvalitní zlaté a stříbrné mince synové kolónů a vojáků musí pokračovat v tradici rozlehlá říše – spolucísař – rozdělení na západní a východní část (zde Dioclecianus) pronásledování křesťanů

Constantinus 306 nástupce Diocleciana přenesl sídlo na Bospor – osada Byzantia – Nový Řím – Konstantinopol (1453 turecký Istanbul) – Cařihrad dědičnost postavení kolónů a řemeslníků 313 milánský edikt – povolení křesťanství 380 křesťanství jediné státem uznávané náboženství