INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP 15. 6. 2012 Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad Sázavou
jako nástroj rozvoje individuálních potřeb žáků Střední škola technická Žďár nad Sázavou Společný první ročník jako nástroj rozvoje individuálních potřeb žáků Střední škola technická Žďár nad Sázavou je držitelem certifikátu kvality dle ČSN EN ISO 9001
Historie systému společného prvního ročníku Rok 2003 - projekt Modulární vzdělávání v učebních a studijních oborech SOU Jedná se o první projekt zaměřený na tzv. společný první ročník. Řešil: prostupnost mezi obory problematiku žáků předčasně opouštějících systém vzdělávání možnost vyučení ve dvouletém učebním oboru stejného odborného zaměření úsporu finančních prostředků při výuce tzv. máločetných oborů
Schéma projektu Modulární vzdělávání
Realizace projektu v tehdejší době nebyla v plném rozsahu možná, i když získal podporu Kraje Vysočina. Byly zpracovány učební dokumenty a učební texty. Původní návrh obsahoval ještě možnost získání výučního listu pro žáky ve studijních oborech na konci 3. ročníku. V dnešní době by tato možnost odstranila problémy celé řadě neúspěšných maturantů. Zkušenosti z tvorby učebních dokumentů byly využity od roku 2004 při přípravě a realizaci projektu Kraje Vysočina Adaptabilní školy – počáteční vzdělávání. Společný první ročník se stal součástí školních vzdělávacích programů SŠT Žďár nad Sázavou.
Adaptabilní školy – počáteční vzdělávání Rok 2005 - projekt Adaptabilní školy – počáteční vzdělávání Myšlenku společného prvního ročníku bylo možné realizovat až v roce 2005 v projektu Kraje Vysočina Adaptabilní školy – počáteční vzdělávání. Zpracování projektu předcházel rozsáhlý průzkum mezi žáky, rodiči, pedagogy a firmami, který potvrdil správnost myšlenky univerzálnější přípravy žáků v technických oborech. Zkušenosti získané při výuce společného oborového základu byly v plném rozsahu využity při tvorbě školních vzdělávacích programů.
Schéma výuky podle projektu Adaptabilní školy
Schéma výuky podle školních vzdělávacích programů
POPIS SYSTÉMU SPOLEČNÉHO PRVNÍHO ROČNÍKU Základní princip: Učivo v prvním ročníku je koncipováno tak, aby ve všech oborech vzdělávání mělo stejný obsah odpovídající požadavkům jednotlivých oborů. Žák podává přihlášku do zvoleného oboru a škola jeho volbu plně respektuje. Odborné učivo zahrnuje čtyři základní moduly zaměřené na: • ruční zpracování kovů, zámečnické a montážní práce • ruční zpracování dřeva a plastů • strojní obrábění • elektromontážní práce
POPIS SYSTÉMU SPOLEČNÉHO PRVNÍHO ROČNÍKU Podmínkou realizace je společný základ odborných vědomostí a dovedností jednotlivých oborů vzdělání. Vzdělávací nabídka SŠT Žďár nad Sázavou zahrnuje na sebe navazující studijní a učební obory: technik modelářských zařízení modelář mechanik strojů a zařízení strojní mechanik, nástrojař mechanik seřizovač obráběč kovů mechanik elektrotechnik elektrikář
POPIS SYSTÉMU SPOLEČNÉHO PRVNÍHO ROČNÍKU Které problémy systém řeší? nevyhovující volbu oboru vzdělání – žák má možnost poznat základy jednotlivých profesí a v případě zájmu změnit obor prostupnost vzdělávací nabídky prostupnost mezi studijními a učebními obory v 1. ročníku možnost přestupu ze studijního do učebního oboru ve 2. až 4. ročníku v případech, kdy žák učivo nezvládá usnadňuje získání středního vzdělání s maturitní zkouškou pro absolventy učebních oborů – přijetí do 2. ročníku bez rozdílových zkoušek, do 3. ročníku s rozdílovými zkouškami pouze ze tří předmětů – český jazyk, dějepis, matematika
POPIS SYSTÉMU SPOLEČNÉHO PRVNÍHO ROČNÍKU Které problémy systém řeší? výuka v 1. ročníku je pro žáky zajímavější a více je baví umožňuje výuku tzv. máločetných oborů snižuje finanční náklady na výuku Které problémy systém přináší? náročnější požadavky na organizaci práce větší požadavky na učitele odborných předmětů a odborného výcviku obtížnější probírání zameškaného učiva u žáků s vyšší absencí větší problémy při přijímání žáků do vyššího ročníku z jiných škol
POPIS SYSTÉMU SPOLEČNÉHO PRVNÍHO ROČNÍKU Jaké má škola zkušenosti z realizace? systém je zajímavý pro žáky, kteří ještě nejsou rozhodnuti o volbě budoucí profesní orientace společný první ročník oddaluje o rok definitivní rozhodnutí o volbě oboru vzdělání prostupnost mezi obory umožňuje žákům zvolit vzdělávací dráhu podle zájmu a schopností žáci poznají základy strojírenských, metalurgických a elektrotechnických profesí, získají širší přehled o technice bezproblémová možnost přestupů mezi obory odstranila problémy s nevyhovující volbou oboru
POPIS SYSTÉMU SPOLEČNÉHO PRVNÍHO ROČNÍKU Jaké má škola zkušenosti z realizace? odborná výuka v 1. ročníku žáky zajímá více než v minulosti, prospěch v odborných předmětech je lepší než ve všeobecně vzdělávacích systém umožňuje výuku i v tzv. máločetných oborech, o které je na trhu práce zájem snižují se finanční náklady na výuku společný 1. ročník usnadňuje přípravu nového školního roku při přijímacím řízení s možností uchazeče podat více přihlášek systém umožňuje naplňovat individuální potřeby jednotlivých žáků a rozvíjet jejich osobnosti
ÚDAJE Z PRŮZKUMU NÁZORŮ ŽÁKŮ 2. ROČNÍKU
ÚDAJE Z PRŮZKUMU NÁZORŮ ŽÁKŮ 2. ROČNÍKU
ÚDAJE Z PRŮZKUMU NÁZORŮ ŽÁKŮ 2. ROČNÍKU
ÚDAJE Z PRŮZKUMU NÁZORŮ ŽÁKŮ 2. ROČNÍKU A JEJICH RODIČŮ
ÚDAJE Z PRŮZKUMU NÁZORŮ ŽÁKŮ 2. ROČNÍKU A JEJICH RODIČŮ
ÚDAJE Z PRŮZKUMU NÁZORŮ ŽÁKŮ 2. ROČNÍKU A JEJICH RODIČŮ
Děkuji vám za pozornost