Členění životního cyklu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
Advertisements

Členění životního cyklu
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Adolescence doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE. C O JE TO VÝVOJ ? 1. Vývoj jako řada zákonitých změn 2. Evoluce a involuce 3. Diferenciace a integrace 4. Vývoj jako iniciativa.
Ontogeneze člověka se vztahem k pohybovým aktivitám Marie Blahutková.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Volba budoucího povolání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Dostupné z Metodického portálu
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Vypracovaly: Anna Štěpánková Šárka Vetchá Iva Londinová Kateřina Ševčíková Barbora Blísová Lucie Svobodová Martina Svobodová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Vývojov člověka – základní přehled
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní list k procvičení znalostí o jednoduchých strojích Autor
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
Postnatální období–předškolní věk
Didaktické zásady Literatura:
Didaktika sportovních činností
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
9. Heterogenní a homogenní skupiny
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŽÁBY, ŽABKY A ŽABIČKY.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
13. Růst lidské populace, demografie
OVOCE A BARVY …procvič postřeh.
Životní cyklus.
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
Vybraná seminární témata jako doplňkové studijní texty
Psychodynamický přístup
Psychologie pro učitele 4.přednáška
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Interaktivní hra s různými obrazci a jejich skládání
Odkrývání obrázků – poznej místa
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
Člověk jako bytost bio psycho sociální
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Diagnostika, poradenství HTF 2013
Globalizace Milena Tichá
Transkript prezentace:

Členění životního cyklu (různé pohledy z hlediska vývojové psychologie) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Členění životního cyklu Členěním životního cyklu jedince se zabývá mnoho českých i zahraničních psychologů, např.: V. Příhoda S. Freud E. H. Erikson J. Piaget

Václav Příhoda * 7. 9. 1889 v Sánech u Poděbrad zemřel 18. 11. 1979 v Praze český filozof, pedagog a psycholog zabýval se pedagogikou a vývojovou psychologií roku 1966 mu byla udělena medaile J. A. Komenského za celoživotní práci dílo: Úvod do pedagogické psychologie (1956) Ontogeneze lidské psychiky I – IV

Členění podle Příhody Tato periodizace pochází z 50. let 20. stol. Rozvoj autenatální (před narozením): 0. – 3. měsíc – zárodečně embryologický r. 4. – 7. m. – fetální 8. – 9. m. – prenatální První dětství – nemluvně: 1. natální (0 – 10 dnů) 2. novorozenecké (10 – 60 d.) 3. kojenecké (2 – 12 m.) - batole: mladší (1 – 2 roky) starší (2 – 3 roky)

Druhé dětství – předškolní (3 – 6 let) – prepubescence (6 – 11 let) Pubescence – 11 – 15 let Hebetické období – postpubescence (15 – 20 let) – mecitma (20 – 30 let) Životní stabilizace – 30 – 45 let Počátek involuce – 45 – 60 let Senescence – 60 – 75 let Kmetství – 75 – 90 let Patriarchium – 90 a více let

Sigmund Freud http://cs.wikipedia.org/wiki/Sigmund_Freud

* 6. 5. 1856 v Příboru zemřel 23. 9. 1939 v Londýně česko–rakouský lékař, psychiatr a neurolog autor teorie psychoanalýzy zabýval se výklady snů, lidskou sexualitou, teorií libida aj. Dílo: Studie o hysterii (1895) Výklad snů (1900) Psychoanalytické chorobopisy Mimo princip slasti (1920) Masová psychologie a analýza já (1921)

Členění podle Freuda afektivní prožívání, vývoj pudového života, dynamické stránky života, zákonitý přesun erotogenních zón: I. Orální stadium (0. – 1. r.) – sání (nasycení) – orálně agresivní (růst zubů a kousání) II. Anální stadium (2. – 3. r.) - v tomto období výchova k tělesné čistotě – anus je centrem odměn i frustračních prožitků

III. Falické stadium (4. – 7. r.) zvědavost, sourozenci, sex. aktivita rodičů, masturbace – nesnadné stadium – pokud ho dítě překoná, otevře se mu normální psychický vývoj, jinak je toto stadium základem pro vznik neuróz dítě si v rodinném prostředí osvojuje základní normy období kooperativních her (rozdělení rolí, jasné představy o pohlaví) incestní fantazie – intenzivní zájem o rodiče stejného pohlaví (identifikace s tímto rodičem je cesta k poznání sebe sama; základ pro vytváření trvalých vztahů v dospělosti)

IV. Latentní stadium (6. – 12. r.) relativní stabilita zaměření na osvojování kulturních hodnot, poznatků a diferencovaných soc. rolí organizováno a posilováno superego ví, že je správné skrýt svoji sexualitu V. Genitální stadium (12. – 15. r.) navazování kontaktů mimo rodinu sexuální přání již nejsou incestní

Erik Homburger Erikson * 15. 6. 1902 ve Frankfurtu nad Mohanem zemřel 12. 5. 1994 v Harwicku (USA) americký psychiatr a psychoanalytik (německého původu) pokládán za stoupence neofreudismu pokus o rozpracování psychoanalytické periodizace kromě biologických faktorů si všímá i společenských, kulturních a historických podmínek vývoje dětí na rozdíl od Freuda prodloužil vývojový pohled na celý život, vývoj nekončí v období dospívání (epigenetický diagram)

Členění podle Eriksona vývoj osobnosti je vázán na biologické, kulturní, společenské a historické faktory ovlivňující vývoj dítěte na každém stupni vývoje musí jedinec vyřešit základní psychologický rozpor – po jeho vyřešení získává ctnost a pokračuje v rozvoji osobnosti

0 - 1 rok; díky péči matky získává dítě základní pocit důvěry v životě, ctností získanou v tomto období je naděje 1 - 3 roky; rozpor mezi pocitem autonomie a studu v závislosti na požadavcích okolí 3 - 6 let (předškolní věk); konflikt mezi vlastní iniciativou a pocity viny, vývoj svědomí 6 - 12 let; konflikt mezi snaživostí v práci a pocitem méněcennosti; „vstup do života“; ctností je kompetence

12 - 19 let (věk dospívání); hledání vlastní identity v konfliktu s nejistotou ohledně vlastní role mezi lidmi; ctností je věrnost 19 - 25 let (mladá dospělost); jedinec je připraven splynout s druhou osobou, objevuje hranice své intimity; ctností je láska 25 - 50 let (dospělost); pocit generavity (touha tvořit) se dostává do konfliktu s pocitem osobní stagnace; ctností je schopnost pečovat o někoho nebo něco 8. od 50 let (pozdní dospělost, stáří); pocit osobní integrity (vyrovnanosti), která se projeví přijetím vlastního života, je v konfliktu s pocitem zoufalství a strachu ze smrti; ctností je moudrost

Jean Piaget http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean_Piaget

* 9. 8. 1896 zemřel 16. 9. 1980 švýcarský filozof, přírodní vědec a vývojový psycholog teorie kognitivního vývoje gestalt – znalosti získané v jednom stádiu studia zkušeností vedou prudce k novému (vyššímu) stádiu pochopení jeho teorie kognitivního vývoje stále ovlivňuje různé oblasti vědy

Členění dle Piageta 4 stadia kognitivního vývoje: Sensorimotorické stadium: od narození do 2 let života - děti poznávají svět pomocí pohybů a smyslů a získávají vědomí stálosti objektů Předoperační stadium: od 2 do 7 let - používání jazyka, egocentrické myšlení 3. Stadium konkrétních operací: od 7 do 12 let - dokáže logicky přemýšlet o konkrétních událostech, pochopit stálost počtu, množství a hmotnosti 4. Stadium formálních operací: 12 let a více - dokáže logicky myslet o abstraktních pojmech

Prameny VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0. http://cs.wikipedia.org/wiki/Sigmund_Freud http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean_Piaget