Kvantitativní výzkum: proces a návrh výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Výzkum trhu (VT) Aneb úvod do problematiky. Úvod Začněme od konce aneb požadavky ke zkoušce Sylabus, literatura Výuka, počet kreditů
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Empirická část práce a její struktura
Kvalitativní výzkum.
ISS Úvodní informace o kurzu Sekundární analýza Management sociálních dat a datové archivy Jindřich Krejčí.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
PPíšeme vědecký článek. Jaký článek – domácí úkol o dvou brožurách o jaderné fyzice a zkušenostech z jejich použití (ověření použitelnosti, expertní posouzení)
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Spotřebitelský výzkum
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Koncipování empirického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Skupinové interview (Focus group)
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Struktura bakalářské práce Seminář2013. Bakalářská práce jako - dokumentovaný výsledek studia oboru na VŠ součást SZZK (její obhajoba)
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Mixed methods design (MMD)
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Kvantitativní výzkum: proces a návrh výzkumu 16. 10. 2015

Studium dokumentů (obsahová analýza) Veřejné, oficiální dokumenty Výroční zprávy, reporty, grafy Poznámky (memos), komunikační kanály v organizaci Obrázky, záznamy zvuku, video, fotografie… Výhoda oficiálních dokumentů (Denobe, 2003): systematická archivace

Studium dokumentů (obsahová analýza) Kombinovaná metoda, častěji kvantitativní analýza dat Text-driven Method-driven Problem-driven analysis (Beck, Manuel, 2008) Příklad: Noa Aharony: Library and Information Science research areas: A content analysis of articles from the top 10

Dotazníky Kvantitativní metoda - velké množství respondentů, jsou relativně nenáročné na čas i finance reprezentativní obrázek o celé výzkumné populaci, možnost výsledky porovnat  nemusí odpovídat reálnému chování, vysoká míra standardizace dotazníků nám také brání jít více do hloubky. Jak na to? Nejprve je potřeba ujasnit si výzkumný problém. Správně jej naformulovat, rozložit na molekuly (respektive na řadu zjistitelných proměnných), případně i formulovat hypotézy. Také je potřeba pečlivě zvážit výběr vzorku a metodu sběru dat (online vs. papírové dotazníky). Než začnete vyťukávat na klávesnici otázky do dotazníku, seznamte se s pravidly a úskalími formulace otázek. Sesbírejte data. Pečlivě data zanalyzujte.

Pozorování Zúčastněné x nezúčastněné Standardizované x nestandardizovamé Zjevné x skryté Ve skutečnosti celá řada metod Hluboké porozumění zkoumanému problému Velké nároky na výzkumníka

Delphi metoda Odhadování budoucího vývoje Kombinace kvali a kvanti přístupu Několik kol Anonymní odpovědi

Speciální případy výzkumů Longitidunální studie Kohortová studie Část obyvatelstva, která prožila v tomtéž časovém úseku tytéž významné životní nebo společenské události (Sociologický slovník, Jandourek 2001) Panelové studie Klasické marketingové výzkumy Výzkum na mikroúrovni V sociálních vědách i marketingu od 30.-40. let Paul Felix Lazarsfeld

Speciální případy výzkumů Omnibus Marketingový výzkum Dotazníkové šetření – varianta panelu Efektivita: multi-client koncept

Návrh výzkumu CO? JAK? PROČ? O čem je navrhovaný výzkum? (výzkumné téma) Co se pokoušíme vyzkoumat? (výzkumný problém) Jak dospějeme k cíli? (metody) Co z toho plyne a proč je to významné? („so what test“) Často první dokument prezentovaný širšímu publiku – projekt často schvalují lidé, kteří o práci s výzkumníkem nemluvili

Model výzkumu Pre-empirická fáze Empirická fáze Oblast výzkumu Výzkumné téma Výzkumné otázky (Výzkumné hypotézy) Pre-empirická fáze Design výzkumu Sběr dat Analýza dat Odpověď na otázky Empirická fáze

HIERARCHIE KONCEPTŮ Výzkumná oblast Výzkumné téma Obecné výzkumné otázky Specifické výzkumné otázky Otázky při sběru dat

Zdroj: Reichel, 2009, s. 50

Nezapomeňte na teorii! (Někdo už to zkoumal před vámi) Dekompozice tématu Rozložení na dílčí, zpřesňující problémy (dílčí výzkumné otázky) Lepší zvládnutelnost Mohou být zkoumány samostatně Nemělo by jich být moc Rozvést hlavní dílčí problémy Nezapomeňte na teorii! (Někdo už to zkoumal před vámi)

Definice klíčových pojmů Tzv. operační/operativní definice (jen kvantitativní výzkum!) Neříká, co proměnná je, ale jak se pozná Koncept je vyjádřen popisem operací, kterými bude měřen I operační definice by měla být zakotvena v teorii

Hledání proměnných Často nemůžeme zkoumat samu vlastnost, ale jen její empiricky evidentní projevy Závislé a nezávislé proměnné Rozlišitelné (každá proměnná nabývá aspoň dvou možných hodnot) Při hledání proměnných dochází k redukci reality na tyto proměnné a redukci pozorovaných vztahů mezi nimi

Redukce v kvantitativním výzkumu 4 redukce reality v kvantitativním výzkumu: redukce populace na vzorek redukce počtu pozorovaných proměnných redukce vztahů mezi proměnnými redukce časového kontinua na 1 bod Kvalitativní výzkum: k tak velké redukci reality nedochází  vyšší validita

Výzkumné oblasti a témata: příklad Výzkumná oblast: ČTENÁŘSTVÍ U MLADISTVÝCH Výzkumná témata: INTENZITA ČTENÍ U MLADISTVÝCH FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ČTENÁŘSTVÍ U MLADISTVÝCH ČTENÁŘSKÉ NÁVYKY A MLADISTVÍ KULTURA DNEŠNÍCH MLADISTVÝCH A VÝZNAM ČTENÁŘSTVÍ Obecné výzkumné otázky: JAKÝ JE VZTAH MEZI FAKTORY RODINNÉHO PROSTŘEDÍ A INTENZITOU ČTENÁŘSTVÍ? JAKÝ JE VZTAH MEZI FAKTORY ŠKOLNÍCH ZKUŠENOSTÍ A INTENZITOU ČTENÁŘSTVÍ?

Výzkumné oblasti a témata: příklad Obecná výzkumná otázka: JAKÝ JE VZTAH MEZI FAKTORY RODINNÉHO PROSTŘEDÍ A INTENZITOU ČTENÁŘSTVÍ? Specifické výzkumné otázky: JAKÝ JE VZTAH MEZI RODINNÝMI PŘÍJMY A INTENZITOU ČTENÁŘSTVÍ? JAKÝ JE VZTAH MEZI VZDĚLÁNÍM RODIČŮ A INTENZITOU ČTENÁŘSTVÍ? …

Práce s literaturou Jaké byly předchozí výzkumy na podobné téma? Přehled před výzkumem (typicky kvantitativní výzkum) Přehled v průběhu výzkumu (typicky zakotvená teorie) Jaké byly předchozí výzkumy na podobné téma? Jaké jsou relevantní teorie? Jaké metody jsou vhodné pro zkoumání problematiky? 2 možné přístupy k práci s literaturou:

Psaní návrhu výzkumu Obecná struktura: Název a titulní stránka Abstrakt (výzkumná oblast, výzkumné téma) Výzkumné otázky (obecné specifické) Konceptuální rámec (teorie, hypotézy) Přehled literatury Použité metody Význam studie Omezení a vymezení Etické otázky Použitá literatura Přílohy

Kdo/co může být předmětem výzkumu? Uživatelé knihoven (výzkumy spokojenosti) Studenti Masarykovy univerzity (výzkumy informačního chování) Knihovníci VŠ knihoven (popisné výzkumy) Knihovny (benchmarking) Webové stránky (testování použitelnosti) Periodika ve specifickém oboru (bibliometrie) Sociálně vyloučení členové společnosti…