Sedimenty v odpadových předpisech

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VLASTNOSTI A HODNOCENÍ ODPADŮ A VÝROBKŮ Z ODPADŮ
a dalších složek životního prostředí Kvalita vody a dalších složek životního prostředí Ing. Miroslav Perný.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Právní úprava ochrany vod
Aktivity v zájmu zvyšování bezpečnosti půdy Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský Hroznová 2, Brno Veronika Večeřová www.ukzuz.cz.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu
Souhrnná provozní evidence a poplatková agenda
Stav a vývoj legislativy v oblasti odpadů v České republice Vladimír Mana.
Aktuální novelizace zákona o odpadech Štěpán Jakl odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Zákon č. 334/1992 Sb. o ochraně zemědělského půdního fondu
Ing. Jan Kaňka Český báňský úřad
Komunální odpadní vody a kaly
KATALOG ZAŘÍZENÍ Babylon Liberec 22. října 2014 Ing
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Současná pravidla regulace hazardu na území obcí a připravované změny od roku 2016 Odbor 34 – Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Ostrava 9. 4.
Odpadové hospodářství a jeho výhled v České republice
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
TECHNOLOGIE A NÁSTROJE OCHRANY PROSTŘEDÍ
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Informace o vyhlášce č. 460/2005 Sb., kterou se mění vyhláška č. 231/2004 Sb., kterou se stanoví podrobný obsah bezpečnostního listu k nebezpečné chemické.
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Právní předpisy a změny v právních předpisech z pohledu odpadového hospodářství Eva Kubová Odbor odpadů MŽP.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Mgr. Emílie Nedvědová odbor ochrany vod Právní předpisy v oblasti ochrany podzemních vod před znečištěním.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Celní správa České republiky ZMĚNY V PROVÁDĚCÍCH PŘEDPISECH – CELNÍ HODNOTA (Stručný přehled k IA a DA k UCC)
Porada stavebních úřadů Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje.
Energetické využívání odpadů Odpady 2013 a jak dál? Štěpán Jakl odbor odpadů.
Strana 1 INTEGROVANÉ VERSUS SLOŽKOVÉ POVOLOVÁNÍ Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of Environmental.
Aktuální legislativní požadavky na využití odpadů a dalších materiálů při sanaci vytěžených prostor Ing. Daniel Bubák, Ph.D. G E T s.r.o. JARNÍ SETKÁNÍ.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Zneškodňování odpadních vod v malých obcích
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Průmyslové kompostování: dostupné technologie a jejich vlastnosti
Hygienické požadavky na dětskou skupinu
Novelizace zákona o IRZ Ing. Mgr. Eduard Hlavatý XVII
Informace z CENIA Jiří Valta ČIŽP.
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Novela zákona o místních poplatcích
Odbor životního prostředí MHMP
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Ochrana vody, půdy a lesa
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Kanalizační Přípojky F-M
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Porada ochrany přírody – Brno,
Znění k Zákon má k tomuto datu 54 novel
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Aktuální informace z odpadového hospodářství
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Právní problematika břehových porostů
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Právní aspekty domovních a malých ČOV
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Transkript prezentace:

Sedimenty v odpadových předpisech Podmínky pro použití kalů z ČOV na zemědělské půdě Mgr. et Mgr. Štěpán Jakl

Novela zákona o odpadech Důvod novelizace Infringementové řízení kvůli nedostatečné transpozici rámcové směrnice o odpadech. ČR řadu výtek vysvětlila, v ostatních případech byla přislíbena náprava. Zákon o odpadech novelizován zákonem č. 223/2015 Sb. s účinností od 1. října 2015. V návaznosti novelizována řada prováděcích předpisů včetně vyhlášky č. 294/2005 Sb., která upravuje mimo jiné podmínky pro využívání odpadů na povrchu terénu.

Vyloučení z působnosti odpadní vody Doposud vyloučeny zcela. Návrh: Zákon se vztahuje na nakládání se všemi odpady, s výjimkou odpadních vod, pokud jde o nakládání dle povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo podzemních nebo jejich odvádění kanalizací, Po MPŘ odpadních vod v rozsahu, v jakém se na ně vztahují jiné právní předpisy Zákon o odpadech se tak vztahuje pouze na případy, kdy jsou odpadní vody z jímek vypouštěny mimo ČOV a nedojde nebo se nepodaří prokázat ohrožení povrchových nebo podzemních vod.

Vyloučení z působnosti pro sedimenty Z § 2 vypadlo vyloučení sedimentů z působnosti h) vytěžených sedimentů z vodních nádrží a koryt vodních toků, u kterých vlastník prokázal, že vyhovují limitům znečištění pro jejich využití k zavážení podzemních prostor a k úpravám povrchu terénu, stanoveným v příloze č. 9 k tomuto zákonu, a sedimentů z vodních nádrží a koryt vodních toků používaných na zemědělském půdním fondu podle zvláštních právních předpisů, (včetně přílohy č. 9) Zůstalo pouze vyloučení v souladu s rámcovou směrnicí Zákon se vztahuje na nakládání se všemi odpady, s výjimkou sedimentů přemísťovaných v rámci povrchových vod za účelem správy vod a vodních cest, předcházení povodním, zmírnění účinku povodní a období sucha nebo rekultivace půdy, je-li prokázáno, že nevykazují žádnou z nebezpečných vlastností uvedených v příloze přímo použitelného předpisu Evropské unie o nebezpečných vlastnostech odpadů.“

Vyloučení z působnosti pro sedimenty Druhé vyloučení má omezenou použitelnost Problémem je prokazování nebezpečných vlastností. Fakticky je takové vyloučení zbytečné. Nově je nezbytné zabývat se otázkou, zda sediment naplnil definici odpadu Zbavuje se, má úmysl nebo povinnost zbavit se. Pokud sedimenty sám účelně využiji nezbavuji se a nenaplním definici odpadu. Nesmím ohrozit životní prostředí, protože bych mohl mít povinnost zbavit se. Doporučuji stanovit ukazatele podle 294/2005 Sb.

Sedimenty nastavení v zákoně Paragraf 37t zmírňuje podmínky odpadového režimu pro sedimenty: Využití na ZPF Možnost využití v souladu s § 14 odst. 2. Musí být v souladu se zákonem o hnojivech a o ZPF. Nevede se odpadová evidence ani ohlašování. Jako stavební materiál nebo na povrchu terénu Úprava vyhlášky č. 294/2005 Sb. S ohledem na přílohu č. 9. Povinnost vést odpadovou evidenci a ohlašovat.

Změna vyhlášky č. 294/2005 Sb. Vyhláška č. 387/2016 Sb. účinnost od 1. ledna 2017 Důvody novelizace vyhlášky Reakce na povinnost využívat sedimenty na povrchu terénu v odpadovém režim. Aktuální nebo přetrvávající problémy. - Úprava definic - stabilizace a využívání na povrchu terénu. - Limity pro obsah škodlivin při překročení DOC. - Nakládání se odpady vystupujícími z úpravy SKO.

Změna vyhlášky č. 294/2005 Sb. Definice sedimentem – materiál vytěžený z vodních nádrží, vodních ploch a koryt vodních toků vzniklý převážně erozí půdy, s výjimkou materiálu, který byl těžen jako říční materiál. využíváním odpadů na povrchu terénu – rekultivace povrchu terénu, vyrovnávání terénních nerovností a jiné úpravy terénu, vytváření uzavíracích vrstev skládky, rekultivace uzavřených skládek, rekultivace odkališť, zavážení vytěžených lomů; využíváním odpadů na povrchu terénu není aplikace na zemědělskou půdu. Vzorkování odpadů Program vzorkování musí vycházet s normy ČSN 14899.

Změna vyhlášky č. 294/2005 Sb. Využívání na povrchu terénu Zákaz výstupů z úpravy SKO a NO (NO po úpravě pouze po odstranění nebezpečných složek) Zrušení výjimky pro využívání neupravených SDO, ze kterých lze odebrat vzorky - výjimka slouží pouze k obcházení zákazu. SDO pouze v podobě recyklátu ze stavebního a demoličního odpadu a vybourané betonové bloky. Záměr MŽP - rozlišení limitů v sušině podle místa. V nejcitlivějších místech sušina, výluh i ekotoxicita. Jinak výluh (jako na SIO) a ekotoxicita (sušina pouze do 1m) – v tuto chvíli odmítnuto, změna pouze sedimentů (podle př. č. 9 zákona). Záměrem bylo také přizpůsobit test ekotoxicity současnému poznání a zjednodušit jej. Pouze bakterie, perloočka, řasa, salát. Vhodnější jak z hlediska výpovědi tak etičtější. Bude nastaveno jako možnost – tabulka 10.4 přílohy č. 10.

Podmínky pro využití sedimentů na povrchu terénu Obsah škodlivin v sušině nastaven rozdílně od ostatních odpadů v tabulce 10.3. Pokud jsou tato kritéria splněna nemusí se na rozdíl od ostatních odpadů posuzovat ekotoxicitu, vychází z původní přílohy č. 9 zákona o odpadech. Možnost překročení u tří ukazatelů, v takovém případě se je třeba posoudit ekotoxicitu. V případě překročení více ukazatelů nesmí překročit pozaďové hodnoty. Ve všech případech možnost zvolit si mezi stávajícím a novým způsobem posuzování ekotoxicity. Sedimenty je možné vzorkovat před vytěžením.

Související změna vyhlášky č. 383/2001 Sb. Sedimenty mohou být shromažďovány pouze na pozemcích koryta vodního toku nebo vodní nádrže nebo vodní plochy, nebo na bezprostředně sousedících, po dobu nejvýše 1 roku. Nevztahují se na ně však jiné požadavky na shromažďování. Sedimenty nemusí být skladovány na volném terénu za podmínek ukládání odpadu na skládku. Při přejímce sedimentů do zařízení provozovaného jejich původcem nemusí být provedeny všechny úkony podle přílohy č. 2. (například kontrola atd.)

Změny v používání kalů na ZPF Změny v zákoně o odpadech Novelou zákona č. 223/2015 Sb. opraveny nepřesnosti v § 32 a 33. Definice kalu se upravuje tak, aby se v této části jednalo o kaly organického původu. Dosavadní znění bodu 3, kam spadalo cokoliv jiného, neplnilo účel, kterým je jednoznačné určení kalu, který může být používán na zemědělské půdě. Původní smysl § 33 bylo přímé předání od provozovatele ČOV zemědělci, praxe se však výrazně rozvolnila. Návrh umožňuje předání kalu jiné osobě, která provede úpravu. Od osoby, která provede úpravu možno předat pouze zemědělci nebo do skladu, který bude plnit podmínky stanovené vyhláškou. Kal nesmí být předáván mezi více sklady.

Nová vyhláška o používání upravených kalů na ZPF Nová vyhláška č. 437/2016 Sb., která od 1. ledna 2017 zcela nahradila dosavadní vyhlášku č. 382/2001 Sb. Zařízení na použití upravených kalů – zařízení podle § 14 odst. 2 zákona o odpadech, které zahrnuje všechny díly půdních bloků, na kterých používá kaly jeden zemědělec, a všechna místa, kde dočasně ukládá upravené kaly. Uložení od výstupu z technologie úpravy do 12 měsíců v ČOV a do 8 měsíců u zemědělce – bez souhlasu. Skladování v povoleném zařízení 3 roky, vyplývá z obecné úpravy skladování v zákoně. Nastaveny jednoznačné podmínky pro skladování a dočasné uložení kalů tak, aby nedošlo k úniku kalů a výluhů z kalů.

Nová vyhláška o používání upravených kalů na ZPF Podmínky pro skladování/dočasné uložení Musí být popsáno v programu použití Omezený obsah sušiny – 4 % nádoby, kontejnery, obaly, jímky, nádrže - jiné způsoby (hromady) 18 %, zároveň omezení výšky na 3m Schválení místa havarijním plánem pouze při nakládání se závadnou látkou ve větším rozsahu. Musí být zabezpečeno proti vstupu cizích osob (závory, zámek, balíky slámy) Vzdálenost od obytné zástavby 300 m, s mimo zástavby, která je součástí areálu, kde je kal uložen nebo skladován a 100m pro stávající sklady statkových hnojiv.

Nová vyhláška o používání upravených kalů na ZPF Podmínky pro skladování/dočasné uložení Místo musí být zabezpečeno proti přítoku srážkových a jiných vod a úniku kalů a výluhů. Kaly musí být vždy uloženy odděleně podle technologií úpravy kalů, z nichž pocházejí. Pokud doba uložení nebo skladování přesáhne 8 měsíců povinnost provést nové mikrobiologické rozbory, pokud nevyjdou, musí být kaly vráceny do technologie úpravy.

Nová vyhláška o používání upravených kalů na ZPF Podmínky při aplikaci kalů Po dobu 30 dnů mohou být kaly uloženy na půdním bloku, kde budou použity. (nezapočítává se do doby podle předchozího bodu). Pro toto uložení jsou rovněž nastaveny podmínky. 18 % sušiny, 50 m od povrchových vod, 300 metrů od obydlí, případně havarijní plán, sklon do 5° Schválení místa havarijním plánem pouze při nakládání se závadnou látkou ve větším rozsahu. Do 48 hodin od rozprostření musí být kaly zapraveny. Nastaveno přechodné ustanovení pro všechny výše uvedené povinnosti do konce dubna 2017 (postup podle 382/2001 Sb.)

Nová vyhláška o používání upravených kalů na ZPF Mikrobiologická kriteria Nastavena nová kriteria, pro která byly převzaty limity dle nařízení o VŽP. Do konce roku 2019 je možné používat kaly odpovídající stávající kategorii I nebo II. Pouze se mění požadavek na počet odebíraných vzorků. Nastavení požadavků na prokazování účinnosti technologie úpravy. Deset vzorků na vstupu i výstupu během třiceti dnů. Přechodné období opět do konce roku 2019, do té doby se technologie, které doposud produkovaly upravené kaly, považují za ověřené. Technologie, které doposud produkovaly kaly kategorie I se považují za již ověřené bez přechodného období.

Nová vyhláška o používání upravených kalů na ZPF Touto vyhláškou byla rovněž novelizována vyhláška č. 383/2001 Sb. Nastaveny podmínky pro ohlašování zařízení na použití kalů na ZPF. Zároveň bylo stanoveno přechodné období pro ohlášení tohoto zařízení a to do konce listopadu 2017. Jako adresa zařízení se uvede místo, kde dochází k dočasnému uložení kalů nebo pokud zemědělec dočasně neukládá uvede se provozovna, která používání kalů zajišťuje. Následně kraje přidělí zemědělci identifikační číslo zařízení. Vydáno sdělení pro způsob ohlášení produkce a nakládání s odpady za rok 2016. V kolonce pro zadání IČZ mělo být uvedeno „ZPF2016“ a ohlášeno mělo být ORP, podle sídla provozovny, která používání kalů zajišťuje.