Kmen: Ostnokožci na Zemi již od Prvohor

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OSTNOKOŽCI „mořské hvězdy, kalichy a okurky“
Advertisements

Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
PRVOHORY VY_32_INOVACE_15_23. Prvohory – éra trilobitů před 545 mil. lety – 250 mil. lety Trilobiti nálezy i z našeho území oblast Barrandienu V interaktivní.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_13_Kožní soustava Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Rozmnožování nižších obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření16.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
DVOUKŘÍDLÍ VY_32_INOVACE_20_23. Dvoukřídlí – zařazení do systému: řád: dvoukřídlí třída: hmyz podkmen: vzdušnicovci kmen: členovci.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
ŽAHAVCI CHARAKTERISTIKA -vodní živočichové -žijí převážně v mořích -žahavé bunky SLADKOVODNÍ: NEZMAR HNĚDÝ.
Ploštěnci – Plathelminthes 1
Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_30_Pascalův zákon a hydraulika.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Kmen: členovci II. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Jednobuněční živočichové
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Hlavonožci (třída měkkýšů).
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Krytosemenné rostliny
MĚKKÝŠI - MLŽI žijí ve sladké i slané vodě
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kmen: Ostnokožci jen mořští od prvohor různý tvar těla
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
zpracovaný v rámci projektu
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Obojživelníci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem obojživelníků. Materiál je.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
OSTNOKOŽCI 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210231
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: Moderní škola
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Těžiště a stabilita těles
VŘECKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_06_23.
Ústrojí hmatu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Nebuněčné organismy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál.
Opěrná soustava - kostra
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Země a život, vývoj života
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
PTÁCI (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
Rozmnožování organismů
VY_52_INOVACE_57_Vodní mnohobuněčné organizmy- učební text
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Krytosemenné rostliny
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Transkript prezentace:

Kmen: Ostnokožci na Zemi již od Prvohor Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu. na Zemi již od Prvohor

Základní pojmy paprsčitá souměrnost

Kmen: Ostnokožci výskyt na dně moří velmi stará skupina živočichů většinou paprsčitě souměrné tělo(mimo Sumýšů) pohyb pomocí panožek nebo ramen na povrchu vápenaté destičky nebo ostny obrázek 1

Kmen: Ostnokožci ježovka jedlá ježovka dlouhoostná hvězdice růžová 1, 2 ježovka dlouhoostná hvězdice růžová hadice obecná lilijice středomořská 1, 2 sumýš jedlý „mořská okurka“

oddělené pohlaví pohyb: - pomocí panožek - pomocí ramen

soustava vodních cév – ambulakrální systém (dýchání, vylučování, cévy a k pohybu)

na povrch těla vylučují vápenité destičky nebo ostny (vnější kostra) => Ostnokožci 5 tříd: 1. Ježovky 2. Hvězdice 3. Sumýši 4. Hadice 5. Lilijice

ad 1) Ježovky pohyb pomocí ostnů, panožek a ústního ústrojí – „Aristotelova lucerna“ (žvýkací a kousací orgán) vápenaté destičky se spojily v schránku

stavba těla ježovky: Pedicelárie: k obraně a čištění těla

tuhá schránka – na vrcholu vyvrhovací otvor

Ježovka obecná

Ježovka dlouhoostná

ad 2) Hvězdice pohyb pomocí panožek – „Ambulakrální systém“ (naplňuje panožky vodou) dokáže se převrátit ze zad otevírá silou mlže, korýši, rybky - dravci

Hvězdice hrabavá - zahrabává se do podkladu - má vychlípitelný žaludek – potravu si natráví mimo tělo a vysaje

Hvězdice rod Luida

Hvězdice Linckova Hvězdice vzácná

Hvězdice z Bali

ad 3) Sumýši plazí se po mořském dně (1 m / 10 minut) velká schopnost regenerace - v nebezpečí může vyvrhnout své útroby, pak jim dorostou nemají paprsčitou souměrnost Sumýš obecný

Sumýš královský

Sumýš běloostný

ad 4) Hadice pohyb pomocí ohebných, tenkých ramen, která svinují velká schopnost regenerace – ramena se lehko odlomí – z každého kousku nový jedinec Autonomie: jeden jedinec na útesu se samovolně rozdělí – nová kolonie

ad 5) Lilijice tělo podobné květu rostliny pohyblivá a ohebná ramena přisedlé – pomalu se pohybují

Lilijice žlutá

Lilijice červená

Lilijice

Lilijice vykonává potřebu

Rozmnožování: 1. pohlavní: oddělené pohlaví – až 2 miliony vajíček – larva – dospělec zvláštnosti: kalifornský sumýš – vývoj probíhá v tělní dutině samice, mláďat ji opouští řitním otvorem 2. nepohlavní: hadice - autonomie

Zápis do sešitu Kmen: Ostnokožci výskyt moře většinou paprsčitě souměrné tělo pohyb pomocí panožek nebo ramen na povrchu vápenaté destičky nebo ostny ježovka jedlá hvězdice růžová hadice obecná lilijice středomořská sumýš jedlý

OPAKOVÁNÍ Kmen: Ostnokožci výskyt moře většinou paprsčitě souměrné tělo pohyb pomocí panožek nebo ramen na povrchu vápenaté destičky nebo ostny ježovka jedlá hvězdice růžová hadice obecná lilijice středomořská sumýš jedlý

Otázky a úkoly Jakým způsobem se ostnokožci pohybují? Co znamená pojem paprsčitě souměrné tělo? Kterému ostnokožci říkáme mořská okurka?

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 104 s. ISBN 80-7235-068-4. [2013-01-16] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2013-01-16] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. obr. 1 – ježovka http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Riccio_Melone_a_Capo_Caccia_adventurediving.it.jpg/531px-Riccio_Melone_a_Capo_Caccia_adventurediving.it.jpg