Počátky uherského státu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
Advertisements

Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
VY_32_INOVACE_Lul_I_09 Poslední Přemyslovci I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Neolit  Šablona: III/2  Číslo: 68  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“ 
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Opakujeme dějepis na II. stupni. LUCEMBURKOVÉ - TESTÍK: Název: Opakujeme dějepis na II. stupni Šablona: III/2 Číslo: Autor: Mgr. Soňa Blažková ZŠ Choltice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Čechy po husitské revoluci Název sady: Pozdní středověk.
ŽIVOT KARLA IV. Vypracoval: Jiří Vilášek. K AREL IV. Narodil se v Praze Narozen pod jménem Václav V sedmi letech byl poslán za svým kmotrem.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV:Počátky stavovského státu TÉMATICKÝ CELEK:Křesťanství.
Počátky polského státu Mgr. Jakub NěmecVY_32_INOVACE_D1r0113.
Název školyZákladní škola a mate ř ská škola, Jet ř ichov, okres Náchod AutorŠárka Mat ě jová Datumzá ř í 2012 NázevVY_52_INOVACE_22_P ř emyslovci 2 Ro.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Český stát za vlády Lucemburků
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_08
Co víš o tom, jak to vypadalo na našem území ve středověku?
Marca Aurelia Téma: Řím za Marca Aurelia Téma: Řím za 1
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_09
Velká Morava Petr Procházka
Česká republika Obyvatelstvo
Mgr. Jindřiška Řehořková
Rozpad a zánik říše římské
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
VZINIK ČESKÉHO STÁTU A VLÁDA PRVNÍCH PŘEMYSLOVSKÝCH KNÍŽAT
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
První státní útvary na našem území
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 03
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název vzdělávacího materiálu
NAPOLEONOVO TAŽENÍ DO RUSKA A JEHO PÁD
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Opakujeme dějepis na II. stupni
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
le Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Huslenky V obci se nachází evangelický kotel, který byl nedávno rekonstruován a je postavem i ve skanzenu v Rožnově. Historie obce začíná v roce 1949.
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Téma (název prezentace)
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Slované pravlast Slovanů – mezi řekami Vislou a Dněprem (vyznačená červeně) 6. st. – stěhování Slovanů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Jagellonci Dějepis 7.ročník.
Název a číslo materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOVANÉ na našem území od 6. století dodnes.
VY_ 32_ INOVACE _12_10_stěhování národů
Poslední Přemyslovci Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
VELKÁ MORAVA.
Téma (název prezentace)
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
První státní útvar na našem území, dále jen VM
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
EVROPA 11. STOLETÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Revoluce v evropských zemích 1848
VLÁDA POSLEDNÍCH PŘEMYSLOVCŮ
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_19
Transkript prezentace:

Počátky uherského státu Středověk Počátky uherského státu Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0114

Kočovné kmeny Maďarů Maďaři patřili ke kočovným kmenům, které se pohybovaly na severu Evropy okolo řek Kamy a Visly na území dnešního Ruska. Během stěhování národů se odtrhli od finské větve a sestupovali dále na jih, kde hledali vhodné místo k usazení. Po vyhnání Avarů v 9. století se v oblasti Panonských pánví uvolnil prostor, který Maďarům vyhovoval (dostatek pastvin pro dobytek i koně, vhodná pozice pro útoky do okolních států). Původně se Maďaři živili kořistnickými nájezdy z oblasti dnešního Maďarska do všech směrů. Nejvíce byly postiženy státy Slovanů a státy vzniklé rozpadem Francké říše (maďarské kmeny se dostaly dokonce až do oblasti Burgundska).

Arpádovci V 10. století se Maďaři usadili v oblasti okolo řek Dunaje a Tisy. Přivedl je sem náčelník Arpád, od něhož se později odvozovala dynastie prvních vládců. V této oblasti však narazili na zájmy slovanského státu – Velkomoravské říše. Ta byla oslabena spory o moc, a proto pro Maďary nepředstavovalo velkou potíž říši vyvrátit. Stalo se tak roku 906. Uhrové neměli zálusk na zisk velkého území, a proto Moravu neobsadili, i když k tomu měli příležitost. Bohatě jim stačilo území dnešního Maďarska, odkud pořádali výboje.

Náčelník Arpád 1) Socha náčelníka maďarských kmenů, který přivedl Uhry na území dnešního Maďarska. Socha pochází z Ópusztaszerského národního historického parku.

Usedlý život Uhrů Kořistnické výpravy maďarských kmenů byly postrachem pro evropské státy po celou první polovinu 10. století. Přítrž nezřízenému rabování učinil říšský císař Ota I. s pomocí českého knížete Boleslava I. V roce 955 byli Uhrové na hlavu poraženi na řece Lechu (v dnešním Německu) a byli přinuceni vzdát se výbojného života. Knížetem uherského státu se po porážce stal Gejza (potomek náčelníka Arpáda), který přijal křesťanství, čímž se chtěl přiblížit západním státům Evropy. Přístup Maďarů k novému náboženství byl vlažný, což chtěli změnit misionáři z Čech a ze Svaté říše římské.

Bitva na Lechu 2) Konec uherských výbojů byl zapříčiněn úplnou porážkou maďarských vojsk na řece Lechu v roce 955, kdy se Uhrům postavila české a německé vojsko pod vedením římského císaře Oty I. Zde vyobrazení z kroniky pocházející ze 13. století.

Štěpán I. Svatý Synem Gejzy byl Štěpán I., později nazýván Svatý. Dal si za úkol rozšířit křesťanství mezi všechny Maďary a přiblížit se tak ostatním středověkým státům Evropy. Uherský stát se rozkládal na pomezí vlivu byzantského a římského křesťanství, a proto papež nabídl Štěpánovi královskou korunu, čímž by si zabezpečil vliv katolictví. Štěpán I. byl korunován v roce 1000 a v témž roce bylo založeno arcibiskupství v Ostřihomi, čímž stvrdil přechod pod křídla západního křesťanství.

Svatoštěpánská koruna 3) Svatoštěpánská koruna společně s ostatními korunovačními klenoty. Svatoštěpánská koruna získala svou podobu až ve 12. století.

Štěpán I. Svatý Uherské království se stalo suverénním státem, který nebyl podřízen Svaté říši římské. Vzhledem k tomu, že na západ nemohli Maďaři rozšiřovat svá území, obrátili se svou expanzivní politikou do ostatních světových stran. Na severu získali pod svůj vliv Horní Uhry (dnešní Slovensko), na východě obsadili Sedmihradsko (část dnešního Rumunska) a jižním směrem si podrobili část dnešního Chorvatska, Bosny a Srbska.

4) Pomník Štěpána I. Svatého v Ostřihomi. Štěpán I. Svatý 4) Pomník Štěpána I. Svatého v Ostřihomi.

Život Maďarů Obyčejní lidé těžko přivykali novým životním podmínkám. Stále měli potřebu měnit místo svého pobytu a uchovávali tak tradici kočovného života. Kočující jedinci byli přinuceni se usadit ve 12. století, kdy proběhla v celé Evropě zemědělská revoluce (nové postupy – dlouhodobé zúrodňování půdy; poddanské povinnosti atd.). Uhrové se ze začátku uměli starat pouze o stáda dobytka, což jim bylo přirozeně nejbližší. Řemeslné a zemědělské postupy se postupně naučili od porobených slovanských kmenů.

Otázka závěrem 1) Popiš život uherských kmenů během stěhování národů. 2) Uveď důvody, které ukončily kořistnický způsob života Maďarů. 3) Charakterizuj politiku Štěpána I. Svatého.

Literatura ČORNEJ, Petr; ČORNEJOVÁ, Ivana; PARKAN, František. Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy: Středověk a raný novověk. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 160 s. ISBN 80-7235-152-4. MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny středověku a počátku novověku. Vydání první. Liberec: Dialog, 2002, 179 s. ISBN 80-86218-82-1.

Obrázky 1) SZOLT, Varádi. Wikipedia.cz [online]. [cit. 5.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nte-kir- arpad.jpg 2) AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 5.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ota1_madari.jpg 3) CSVBIBRA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 5.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Crown,_Sword_a nd_Globus_Cruciger_of_Hungary2.jpg 4) HU:USER:VILLY. Wikipedia.cz [online]. [cit. 5.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:St._Stephen,_Esz tergom.jpg