Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ /1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Hody, hody doprovody TRADICE. Ve kterém ročním období jsou Velikonoce. 2 Léto Zima Podzim Jaro.
Historie Vánoce pochází z 18. století. Vánoce mají kořeny v křesťanských oslavách zimního slunovratu. Literární prameny prokazují, že křesťané spojovali.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
NÁZEV ŠKOLYěh BRÁNA, základní škola a mateřská škola Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTURozvoj čtení a.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VELIKONOCE Jan Kendík Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická a Vyšší odborná škola, Liberec 1, Masarykova 3, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Velikonoce v lidové slovesnosti.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_14_ZIMA TÉMA: ZIMA ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
VELIKONOCE Mgr. Michal Oblouk.
Znáš kraj, ve kterém žiješ? VY_32_Inovace_15KR-7
Velikonoce Mgr. Blanka Andrýsková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA NEDOMICE, okres Mělník
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
V_ _ _ _ _ _ _ _E SVÁTKY JARA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
TRÁVICÍ SOUSTAVA – ZUBY (opakování)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZDRAVÁ VÝŽIVA PREZENTACE SLOUŽÍ K VÝKLADU NOVÉ LÁTKY.
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Mgr. Radana Marelová
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Předmět: prvouka Ročník: 2. Tematický celek: Čas 1.část
Velikonoce-prezentace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Poměr v základním tvaru.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_04_VELIKONOCE Mgr. Petra Kukuczková
ORIENTACE V ČASE VY_32_INOVACE_1C_08 Číslo projektu: CZ /1. 5
Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: říjen 2012
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám.
Vánoce
Magnetické vlastnosti látek
AUTOR: Mgr. Erika Hovorková
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_13
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Poměr v základním tvaru.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Rok v jeho proměnách a slavnostech
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Rok - Listopad VY_32_INOVACE_4A_11
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ. 1. 07/1 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ.1.07/1.1.05/04.0031 „Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole“ Mgr. Marie Šimková VOZ6_03 VELIKONOCE

Víš, který rok by to mohl být? Velikonoce jsou nejvýznamnějším křesťanským svátkem, protože připomínají zmrtvýchvstání Ježíše Krista, ke kterému podle víry křesťana došlo třetího dne po ukřižování. Dnes už víme i přibližný rok, kdy k této události došlo: ?. Víš, který rok by to mohl být? Bylo to v roce 30 a nebo 33 našeho letopočtu. Pokud ne, najdi informaci na internetu.

Velikonoční týden Sazometná středa. Lidé se v tento den nesmí škaredit a mračit, jinak to budou dělat každou středu po celý rok. Středa dostala svoje jméno podle činnosti, která se v tu dobu dělávala- vymetaly se komíny. Zelený čtvrtek. Název je odvozen od zeleného mešního roucha, který nosili ten den faráři. Ve čtvrtek bychom měli jíst samou zelenou stravu, jako například zelí, špenát a podobně. Člověk prý potom bude silný a zdravý. V tento den uslyšíme naposled kostelní zvony. Pokud při jejich zvuku zacinkáte mincemi, potom jich v následujícím roce budeme mít hodně. Na Veliký pátek se můžeme ochránit před nemocemi, když brzo ráno skočíme do potoka. Protože nezvoní zvony, mají děti řehtat řehtačkami.

Nedělní Boží Hod Velikonoční je pro křesťany vyvrcholením svátků Nedělní Boží Hod Velikonoční je pro křesťany vyvrcholením svátků. Kněží světili posvátné pokrmy, např. beránky, mazance, chleba, víno a vejce. Děvčata už byla připravená na pondělní výprask a chlapci si naposledy přeříkávali koledu na pondělí. Velikonoční pondělí je den, kdy kluci šlehají dívky pomlázkou z vrbového proutí. Dělá se to prý proto, aby ženy byly příští rok silné, zdravé a krásné. Odměnou za výprask jim v minulosti byla malovaná vajíčka, dnes spíše sladkosti. V některých oblastech jsou děvčata polévána studenou vodou.

Datum Velikonoc I když všeobecně více slavíme spíše Vánoce, pro křesťany jsou mnohem důležitější Velikonoce. Na rozdíl od Vánoc ovšem Velikonoce nemají jedno statické datum, ale obvykle se pohybují v rozmezí od 4. 4. do 8. 5. Gregoriánského kalendáře. Proč tomu tak je? Trvalo dlouho, než se datum Velikonoc ustálilo. V prvním století našeho letopočtu se Velikonoce slavily různě. Lidé se hádali, zda Velikonoce budou slavit v den ukřižování Ježíše Krista anebo až v den, kdy vstal z mrtvých. Pořádek v oslavách Velikonoc udělal až papež Constantin I., který v roce 325 svolal první Nikajský koncil, na němž dostali Velikonoce své datum.

Velikonoce se slavíme každým rokem trochu jindy, protože tento svátek připadá na neděli po prvním jarním úplňku. Radovat se tedy můžeme v březnu či dubnu. Velikonoční oslavy jsou tedy také jakýmsi přivítáním jara.

Vzpomeneš si, která to byla? Na minulé stránce byla znázorněna dvě zvířátka, která jsou pro nás symbolem velikonoc. Vzpomeneš si, která to byla?

Za Velikonoční symbol je považován beránek, který v židovské tradici představoval Boží stádo, které vede Hospodin. V dnešní době můžeme vidět především pečené sladké beránky. Dalším symbolem je kříž, jelikož Kristus byl odsouzen k smrti ukřižováním. Zapomenout bychom neměli ani na nejčastěji se objevovaný motiv Velikonoc- vajíčko. Jedná se symbol nového života, plodnosti a vzkříšení. Lidé je podle tradice malují.

Přijdeš na to, co označují všechna tato slova? Velikonoční zvyky Korbáč, koleda, mrskačka, mrskut, sekačka, pomihod, žíla, šlehačka, metla, švihačka Přijdeš na to, co označují všechna tato slova? Jedná se o předmět, bez kterého žádný správný kluk na Velikonoční pondělí nevyrazí ven. Správně, je to pomlázka. Podle dřívějších zvyklostí ji musel umět uplést každý malý kluk. Muži se v pletení pomlázky předháněli. Pomlázka se tradičně plete z 3,8, 9 anebo 16 prutů. Ty pomlázky, které jsou někdy dlouhé i 4 metry mohou být upleteny nakonec až z 60 proutků. Velikonoční zvyky říkaly, aby se pomlázka pletla na Bílou sobotu. Žádná pomlázka se také neobešla bez mašlí. Obr. 1.

Zkus spojit barvu pentličky se správným významem. Mašle na pomlázce Mašle na pomlázce se také řadí mezi starodávné velikonoční zvyky, jejichž prostřednictvím mohly dát dívky najevo mládencům, zda mají u nich nějakou naději. Když ráno šel mládenec na koledu, měl prázdný karabáč, ten nejlepší koledník v pravé poledne karabáč plný červených pentlí. Barvy mašlí totiž napovídaly, co si o něm dívky myslí. Zkus spojit barvu pentličky se správným významem. zelená naděje na něco víc modrá odmítnutí žlutá láska, náklonnost červená sympatie, obliba

Proč se o Velikonocích vlastně dávají vajíčka? Velikonoční vajíčka Proč se o Velikonocích vlastně dávají vajíčka? Říká se, že stejně jako vyšlehání dívek má představovat zdraví a krásu, tak vajíčka jsou symbolem života. Takže představují dlouhý a zdravý život. Jenomže, kdo ví. V průběhu postního období se vajíčka jíst nesmí, takže je možné, že se lidé takto vajíčky dokrmovali. PROČ? Vajíčka jsou významným zdrojem bílkovin, a tak to mohl být i efektivní prostředek pro rychlý přísun potřebných bílkovin, kterých v době postu a v zimě bylo poskrovnu. Ať už tomu bylo jakkoli, dívky vajíčka různě zdobila a svému oblíbenci darovaly vždycky to nejhezčí.

Anotace: Prezentace slouží jako textový a obrazový materiál k výuce kapitoly Velikonoce. Je doplněna o interaktivní prvky umožňující zejména zopakování a zapamatování učiva. Obr.1. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-04-12]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Twelve-rod_pomlazka.jpg Ostatní obrázky Klipart.