METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/02.0003.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

Alternativní teorie, kritika klasické politické ekonomie
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Socialismus v ekonomii
Média: nástroj vládnoucí třídy
socialismus komunismus feminismus
Člověk a společnost Dějepis Světové války Nové ideologie VY_32_INOVACE_11 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
TEST 1 VY_32_INOVACE_  a. KLIDNÉMU SPOLEČENSKÉMU VÝVOJI  b. PŘEKOTNÉMU VÝVOJI, REVOLUCÍM  c. PROTI JAKÉKOLIV ZMĚNĚ.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Politické ideologie Roman Annenkov, VII. B.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be.
Vývoj v Evropě od Vídeňského kongresu do r. 1848
KOMUNISMUS Michal Hess.
VY_32_INOVACE_51_15 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Socialismus název socialismus je odvozen od slova sociální, vyjadřuje tak požadavek na sociální spravedlnost společné všem proudům socialismu jsou: a)
VY_12_INOVACE_100 Leden 2012Mgr. Regina Kokešová.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Politické strany Jsou dobrovolné organizace občanů, které usilují o získání účasti na státní moci.
TEST 13 POLITOLOGIE Ve které zemi získaly ženy volební právo nejdříve ? A.Norsko B.Rakousko C.ČSR D.Francie.
Politické ideologie a jejich základní proudy
Teorie státu - pokračování
Historické kořeny levicových hnutí a ideologií
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Marxismus a jeho varianty
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
SSSR a J.V.Stalin Vývoj v Rusku po 1. světové válce J. V. Stalin
Socialistické teorie.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Mezinárodní vztahy v předvečer 1. světové války
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Dagmar Zemanová Komunismus
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Průmyslová revoluce.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociální stratifikace
N ÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TÉMA: Na přelomu 19. a 20.
 z řec. „polis“ – obec + „logos“ – věda  angl. „politic science“ – politická věda  společenská věda o politice  Vznik moderní politické vědy se datuje.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Projevy marxismu, komunismu, stalinské represe - Gulagy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Ruské revoluce 1917.
Historické kořeny levicových hnutí a ideologií
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.
Komunismus a fašismus.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Politické ideologie a jejich základní proudy
Ruské revoluce 1917.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/02.0003 Sada metodických listů: KABINET ZSV Název metodického listu: SOCIALISMUS A KOMUNISMUS

Socialismus a komunismus

Socialismus Je politická ideologie usilující o postupnou proměnu společnosti založené na zásadách sociální spravedlnosti, rovnosti příležitostí a reálných svobod. Proměna společnosti musí být slučitelná s demokratickými principy.

Komunismus Je politická ideologie založená na naprosté společenské rovnosti a kolektivním vlastnictví. V komunismu platí heslo „Každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb“. Nastolení naprosté rovnosti má proběhnout prostřednictvím revoluce.

Společenská a ekonomická východiska Socialismus kritika kapitalistického ekonomického systému trh rozděluje bohatství nespravedlivě – nárůst sociálních rozdílů na produkci materiálního bohatství se podílí kapitál i práce – užitek by měli mít všichni lidé nerovnosti by neměly být odstraněny, ale zmírněny Komunismus kritika kapitalistického ekonomického systému trh nezabezpečuje spravedlivé rozdělování materiálního bohatství přeje pouze vlastníkům výrobních prostředků zotročuje člověka v pracovním procesu – odcizuje ho od svobody a seberealizace

Abeceda socialismu Pospolitost – představa, že lidé jsou společenští tvorové spojeni společným lidstvím. Zdůrazňována výchova než přirozenost. Sociální rovnost a spravedlnost – zdůrazněná rovnost nejen šancí, ale především výsledků. Jistá míra sociální rovnosti je zárukou stability. Společenská třída – tradičně vázán na zájmy utlačované a vykořisťované dělnické třídy. Společenské vlastnictví – cíl nebo prostředek k nastolení obecně definované rovnosti.

Abeceda komunismu Historický materialismus – historický vývoj společnosti lze vysvětlit pomocí ekonomických a třídních faktorů. Třídní boj – rozpor ve společnosti pramení ze soukromého vlastnictví, které odděluje třídu vlastníků výrobních prostředků (kapitalistů) a nemajetných vlastníků pracovní síly (proletariátu). Proletářská revoluce – je nevyhnutelná a dojde k ní spontánním povstáním, jehož cílem bude se zmocnit výrobních prostředků. Nadhodnota – (K. Marx) Veškerá hodnota je výsledkem práce vynaložené na výrobu zboží. Úsilí o zisk nutí kapitalisty ždímat z dělníků nadhodnotu tak, že jim platí méně, než činí hodnota jejich práce.

Společné kořeny Antika Platon, Ústava Renesance Thomas More, Utopie (1516) Thomas Campanella, Sluneční stát (1612) Obr. 1

Společná historie – utopičtí socialisté počátek 19. století – formování do politické ideologie Ch. Fourier H. Saint – Simon R. Owen – realizace beztřídní společnosti v praxi v USA vesnice New Harmony

Zakladatelé komunistického hnutí Karel Marx Fridrich Engels Dílo: Kapitál Komunistický manifest 30. léta 19. století – první organizované socialistické hnutí – Svaz spravedlivých (Svaz komunistů, 1847). Obr. 2

Socialistické teorie 19. století Ferdinand Lassal „železný zákon hospodářský“ mzda dělníka je redukována na nutné životní prostředky k zajištění existence a rozmnožování ovlivněn anarchismem a komunismem vliv na vznik sociální demokracie Obr. 3

Vznik sociální demokracie 1875 sjednocení Marxových a Lassalových stoupenců Gothajský program Sociální demokratická strana Německa 1874 – Neudörfl – celorakouská sociální demokracie 1878 – Praha Břevnov, U kaštanu, Českoslovanská sociální demokracie

Rozkol v sociální demokracii na konci 19. století Ortodoxní marxismus Erfurtský program R. Luxemburgová, V. I. Lenin prosazení revolučního násilného postupu Revizionismus E. Bernstain K. Kautský postupný vývoj opřený o parlamentní prostředky – sociální demokracie

Marxismus ve 20. století Komunismus měl mít mezinárodní charakter „proletářský internacionalismus“ základem byla mezinárodní solidarita dělníků – tzv. Internacionály, 1864, 1889, Od r. 1919 – Komunistická internacionála Obr. 4

Vladimir Iljič Uljanov Lenin Revoluce v Rusku 1917 po násilné revoluci je potřeba ustavit diktaturu proletariátu, v níž dojde ke zničení opozice vně i uvnitř strany. Obr. 5

Josif Vissarionovič Džugašvili Stalin proletariát je neuvědomělý, proto by se neměla revoluce uskutečňovat v zemích, kde je rozvinutý průmysl a proletariát na výši Obr. 6

Komunismus a marxismus v Čechách 1921 – založení Komunistické strany ze Sociální demokracie 1929 – KSČ ovládl K. Gottwald 1938 – po Mnichovu odchod do moskevské emigrace 1946 – zisk ve volbách 40,2 % hlasů 1948 – uchopení absolutní moci 1968 – Pražské jaro – střet reformních a konzervativních komunistů 1969 – Normalizace – zakonzervování politické struktury

Prameny David, R.: Politologie, Základy společenských věd, Olomouc Nakladatelství Olomouc 2002 Heywood, A.: Politické ideologie, Plzeň Aleš Čeněk 2008 Heywood, A.: Politologie, Praha Eurolex Bohemia 2004 Pečenka, M., Luňák,P. a kol.: Encyklopedie moderní historie, Praha Libri 1999 Žaloudek,K.: Encyklopedie politiky ,Praha Libri 2004

Prameny - obrázky Obr. 1 Platon, google.com/recko-rim.ic.cz Obr. 2 Karel Marx, google.com/psychology.wikia.com Obr. 3 Ferdinand Lassal, google.com/de.academic.ru Obr. 4 Komunistické nebe, google.com/abchistory.cz Obr. 5 Lenin, google.com/predslavice.cz Obr. 6 Stalin, google.com/biografiasyvidas.com