Rozpočtový proces 10. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná část rozpočtového práva III
Advertisements

ROZPOČTOVÁ SKLADBA Rozpočet obce představuje
Rozpočtové hospodaření obcí
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 26. listopadu 2013.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 16. března 2015.
Místní rozpočtové jednotky
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočty územních samosprávných celků
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Vládní neziskové organizace
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Ekonomické aspekty veřejné správy
Finanční a rozpočtové právo
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
OSTATNÍ STÁTNÍ ORGANIZACE. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1176 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
VYBRANÉ POSTUPY ÚČTOVÁNÍ ÚSC (2)
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
D OMOUŠIC E Vypracoval: Jiří Stehlík; UČO Z ÁKLADNÍ INFORMACE : kraj (NUTS 3): Ústecký okres (LAU 1): Louny katastrální výměra: 15,27 km² počet.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet obce.
Obecná část daňového práva procesního I
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočet obce Černovice
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část daňového práva procesního I
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtový proces 16. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Rozpočtová a fiskální politika
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Rozpočtový proces 10. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Rozpočtový proces Příprava rozpočtu Rozpočtová skladba Schválení rozpočtu Rozpočtové hospodaření Rozpočtová opatření Rozpočtová rezerva Státní pokladna Státní finanční aktiva Státní finanční pasiva Kontrola plnění veřejných rozpočtů Závěrečný účet

1. Rozpočtový proces rozpočtové právo procesní postup při přípravě veřejných rozpočtů, schvalování veřejných rozpočtů, hospodaření podle veřejných rozpočtů, kontrole hospodaření podle veřejných rozpočtů a uzavření hospodaření veřejných rozpočtů

2. Příprava rozpočtu vychází se ze střednědobých výhledů u všech veřejných rozpočtů (č. 23/2017 Sb.) návrh státního rozpočtu rozpočtový systém návrh místního rozpočtu

3. Rozpočtová skladba jednotné třídění příjmů a výdajů vyhláška č. 323/2002 Sb. hlediska třídění příjmů a výdajů odpovědnostní druhové odvětvové konsolidační zdrojové doplňkové programové účelové strukturní transferové

a) Odpovědnostní třídění jednotky třídění kapitoly jen státní rozpočet správci kapitol ministerstva a ústřední správní úřady organizační složky, které mají zvláštní rozpočtovou kapitolu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu pro rozpočtové účely zvláštní kapitoly Státní dluh Operace státních finančních aktiv Všeobecná pokladní správa

příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv b) Druhové třídění Výdaje na nákupy na pořízení hodnoty náhrady transfery výdajový druh příjmový druh jednotky třídění třídy seskupení položek podseskupení položek položky Příjmy příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv transfery

b) Druhové třídění příjmů Daně z příjmů, zisku a kapitálových výnosů Daně ze zboží a služeb v tuzemsku Daně a poplatky z vybraných činností a služeb Daně a cla za zboží a služby ze zahraničí Majetkové daně Povinné pojistné Ostatní daňové příjmy Třída I – Daňové příjmy Příjmy z vlastní činnosti a odvody přebytků organizací s přímým vztahem Přijaté sankční platby a vratky transferů Příjmy z prodeje nekapitálového majetku a ostatní nedaňové příjmy Přijaté splátky půjčených prostředků Příjmy sdílené s nadnárodním orgánem Třída II – Nedaňové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého majetku a ostatní kapitálové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého finančního majetku Třída III – Kapitálové příjmy Neinvestiční přijaté transfery Investiční přijaté transfery Třída IV – Přijaté transfery

b) Druhové třídění výdajů Platy a podobné a související výdaje Neinvestiční nákupy a související výdaje Neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům Neinvestiční transfery veřejnoprávním subjektům a mezi peněžními fondy téhož subjektu a platby daní Neinvestiční transfery obyvatelstvu Neinvestiční transfery a související platby do zahraničí Neinvestiční půjčené prostředky Neinvestiční převody Národnímu fondu Ostatní neinvestiční výdaje Třída V – Běžné výdaje Investiční nákupy a související výdaje Nákup akcií a majetkových podílů a vklady do fundací a ústavů Investiční transfery Investiční půjčené prostředky Investiční převody Národnímu fondu Ostatní kapitálové výdaje Třída VI – Kapitálové výdaje

c) Odvětvové třídění třídění výdajů třídění příjmů jednotky třídění podle druhu činnosti, na kterou se výdaje vynakládají, nebo zaměření právního subjektu, kterému jsou poskytovány třídění příjmů podle druhu činnosti, ze které příjmy plynou či zaměření subjektu, který finanční prostředky poukazuje nebo odevzdává jednotky třídění skupina oddíl pododdíl paragraf

c) Odvětvové třídění Skupina 1 – Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství Průmysl, stavebnictví, obchod a služby Doprava Vodní hospodářství Spoje Všeobecné hospodářské záležitosti a ostatní ekonomické funkce Skupina 2 – Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství Vzdělávání a školské služby Kultura, církve a sdělovací prostředky Tělovýchova a zájmová činnost Zdravotnictví Bydlení, komunální služby a územní rozvoj Ochrana životního prostředí Ostatní výzkum a vývoj Ostatní činnosti související se službami pro obyvatelstvo Skupina 3 – Služby pro obyvatelstvo

c) Odvětvové třídění Dávky a podpory v sociálním zabezpečení Politika zaměstnanosti Sociální služby a společné činnosti v sociálním zabezpečení a politice zaměstnanosti Skupina 4 – Sociální věci a politika zaměstnanosti Obrana Civilní připravenost na krizové stavy Bezpečnost a veřejný pořádek Právní ochrana Požární ochrana a integrovaný záchranný systém Skupina 5 – Bezpečnost státu a právní ochrana Státní moc, státní správa, územní samospráva a politické strany Jiné veřejné služby a činnost Finanční operace Ostatní činnosti Skupina 6 – Všeobecná veřejná správa a služby

4. Schválení rozpočtu státní rozpočet místní rozpočet ústavní pravidla - čl. 42 Ústavy 1. čtení 2. čtení 3. čtení rozpočtové provizorium místní rozpočet

Rozpočtové provizorium SR Vyhlášení ve Sbírce zákonů Materiální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu 1. ledna Vyhlášení ve Sbírce zákonů Formální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu

5. Rozpočtové hospodaření prostřednictvím tzv. rozpočtových jednotek subjekty rozpočtového práva odlišné od fyzických a ostatních právnických osob, tj. subjekty, které jsou nositeli veřejné správy možné označení i veřejné instituce (23/2017 Sb.) rozpočtové jednotky státní rozpočtové jednotky místní rozpočtové jednotky

Členění rozpočtových jednotek Státní rozpočtové jednotky organizační složky státu státní příspěvkové organizace státní fondy státní veřejné výzkumné instituce státní podniky státní školské právnické osoby ostatní Místní rozpočtové jednotky organizační složky územních samosprávních celků místní příspěvkové organizace místní veřejné výzkumné instituce místní školské právnické osoby ostatní

Některé rozpočtové jednotky Organizační složky státu Státní příspěvkové organizace Organizační složky obcí a krajů Příspěvkové organizace obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů

I. Organizační složky státu vymezení ministerstva správní úřady s celostátní působností ústřední správní úřady správní úřady s celostátní působností s vlastní rozpočtovou kapitolou ostatní správní úřady s celostátní působností místní správní úřady Ústavní soud, soudy a státní zastupitelství Nejvyšší kontrolní úřad Kancelář prezidenta republiky a Kancelář Veřejného ochránce práv Akademie věd České republiky Grantová agentura České republiky na základě § 51 zákona o majetku státu nebo jiného zákona organizační složky zřízené jednotlivými ministerstvy

I. Organizační složky státu nejsou právnickými osobami hospodaří s majetkem státu rozpočet součástí státního rozpočtu mimorozpočtové zdroje prostředky fondů rezervní fond fond kulturních a sociálních potřeb zisk získaný hospodářskou činností peněžité dary a prostředky poskytnuté ze zahraničí prostředky zvláštních účtů k financování obměn a záměn státních hmotných rezerv

Příklad FKSP - dary (1) Z fondu lze poskytovat zaměstnancům věcné nebo peněžní dary za mimořádnou aktivitu ve prospěch zaměstnavatele při poskytnutí osobní pomoci při požáru, živelní události a při jiných mimořádných případech a za aktivitu humanitárního a sociálního charakteru a péči o zaměstnance a jejich rodinné příslušníky, při pracovních výročích 20 a každých dalších 5 let trvání pracovního nebo služebního poměru u zaměstnavatele; do pracovního výročí lze započítat i dobu trvání pracovního poměru u jiných zaměstnavatelů. Do pracovních výročí nelze zahrnout dobu výkonu práce konané na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr, při životních výročích 50 let a každých dalších 5 let věku, při prvním odchodu do starobního nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně.

II. Státní příspěvkové organizace právnické osoby vlastní rozpočet – vyrovnanost mimorozpočtové zdroje prostředky fondů rezervní fond fond reprodukce majetku fond odměn fond kulturních a sociálních potřeb prostředky získané jinou činností peněžité dary peněžní prostředky poskytnuté z rozpočtů územních samosprávných celků a státních fondů

III. Organizační složky obcí a krajů nejsou právnickými osobami rozpočet součástí rozpočtu zřizovatele fondy

IV. Místní příspěvkové organizace příspěvkové organizace obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí nejsou právnickými osobami rozpočet součástí rozpočtu zřizovatele fondy

6. Rozpočtová opatření ve státním rozpočtu v místních rozpočtech přesun prostředků povolené překročení rozpočtu výdajů vázání prostředků další v místních rozpočtech použití nepředvídaných příjmů k úhradě nezajištěných výdajů vázání rozpočtových výdajů

7. Vládní rozpočtová rezerva nejméně ve výši 0,3 % výdajů státního rozpočtu o použití rozhoduje vláda zákon o státním rozpočtu na rok 2017 4 mld. Kč

8. Státní pokladna souhrnné účty státní pokladny účty podřízené státní pokladně příjmové a výdajové účty státního rozpočtu účty státních finančních aktiv účty finančních a celních úřadů, na nichž jsou spravovány daňové příjmy účty příspěvkových organizací účty zdravotních pojišťoven (zákon č. 128/2016 Sb.) další řízení státní pokladny

9. Státní finanční aktiva vymezení peněžní prostředky převedené z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let majetkové účasti státu v obchodních společnostech a cenné papíry, jejichž majitelem je stát pohledávky státu z úvěrů a návratných finančních výpomocí poskytnutých ze státních finančních aktiv jiné pohledávky mimo běžné hospodaření zvláštní účet rezervy pro důchodovou reformu

10. Státní finanční pasiva vymezení dluhy státu odpovídající jmenovitým hodnotám jím vydaných dluhopisů dluhy ze státem přijatých zápůjček a úvěrů dluhy ze státem vystavených směnek dluhy z nesplacené části upsaného kapitálu majetkových účastí evidovaných ve státních finančních aktivech jejich souhrn je státní dluh řízení státního dluhu

11. Kontrola finanční kontrola kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 320/2001 Sb. kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 166/1993 Sb. porušení rozpočtové kázně viz minulá prezentace

12. Závěrečný účet státní závěrečný účet místní závěrečný účet přílohy ústavní základy návrh projednání místní závěrečný účet přezkum hospodaření

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 10. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy