Video z mého města Mgr. Pavlína Hrabětová
Základní informace Předmět: Anglický jazyk, Konverzace v Aj Ročník: 7.(- 9.) Učivo: moje město Cíl: Žáci natočí krátké video o svém městě. Klíčová slova: město, video, film, průvodce, angličtina, projekt Aplikace: Pinnacle (nebo jiný software na střih videa), Google disk (na sdílení informací, fotografií a dokumentů) Pomůcky: fotoaparát, videokamera(nejlépe 2x), tablety, stativy, zelené filmařské plátno (Green Screen), alespoň 2 stowattové žárovky na osvětlení, kvalitní notebook na stříhání videa Přínos pro žáky: využití moderních technologií, zvýšení motivace, trénink mluveného projevu v Aj, možnost sebereflexe, práce v týmu, práce s informacemi
Úvodní blok Můžeme použít video natočené žáky v předchozích letech jako motivaci. Například zde: S žáky probereme, co bude cílem projektové práce a jaký bude postup. Brainstorming metodou 4 rohy (v rozích třídy papíry s otázkami, žáci kolují v menších skupinkách, píší odpovědi): Co byste do filmu určitě dali? Čím mohou osobně přispět členové týmu? (znalosti, dovednosti, koníčky, kontakty ...) Co nejzajímavějšího o Chocni víš? Kde můžeme získat informace?
Hon za informacemi Na základě diskuze z předchozího bloku naplánujeme, jak získáme potřebné informace. Můžeme například vyslat žáky v týmech na tato místa: knihovna turistické informační centrum muzeum Úkolem týmů bude shromáždit materiály k tématům, na kterých se předem žáci dohodli (fotografie, skeny, výpisky, audionahrávky...). Můžeme mít například tým "nádraží", tým "pověsti o Chocni", tým "sportovci", tým "příroda"... Na práci vymezíme čas, připomeneme pravidla chování, do institucí předem zavoláme. Pokud můžeme, domluvíme doprovod dospělého (rodič, asistent, další kolega). Pomůcky: fotoaparát, tablet, psací potřeby, blok Informace sdílíme přes Google disk se členy skupiny.
Tvorba scénáře Plán práce: Diskuze nad materiály v týmech. Výběr podstatných informací k tématu. Přepis ve formě scénáře do Aj - stručně, krátce, výstižně. Učitel funguje pouze jako poradce, konzultant. Domácí úkoly: Pořídit kvalitní fotografie místa, sdílet přes Google disk. Naučit se scénář zpaměti - učitel k dispozici online jako konzultant. Připravit rekvizity ke svému výstupu, pokud potřebujete. Nemít na sobě nic zeleného na natáčení!!!
Natáčení Třídu předem připravíme na natáčení: napneme klíčovací (zelené) plátno na stěnu připravíme osvětlení připravíme kameru (kamery) připravíme prostory pro žáky, kteří nenatáčí Natáčíme po skupinách tak, jak jsou žáci připraveni k výstupu. (Konečné pořadí výstupů upravíme ve střižně.) Kameru může obsluhovat učitel nebo některý z žáků. Je dobré mít "klapku" a "režiséra" (má přehled o scénáři, řídí natáčení...). Po natočení žáci pracují na kvízových otázkách /úkolech ke své části nebo pokračují v jiné práci na Aj (ideální je mít k dispozici tablety nebo počítačovou učebnu).
Střih videa Střih videa můžeme zadat schopným žákům (úvodní video stříhali žáci zcela sami) nebo stříhá učitel. Používáme software Pinnacle (ale lze pracovat i s jiným softwarem, který umožňuje klíčování - vkládání fotografií do pozadí). Film ozvláštníme volně dostupnou hudbou. Můžeme zapracovat i obrázky žáků (jako pozadí - kulisy) - zadáno k vypracování ve výtvarné výchově.
Využití videa Hotové video lze využít mnoha způsoby: práce se zahraničními partnery (eTwinning) + pracovní list ověřující porozumění propagace města a školy soutěž "Videopohlednice z mého města" - nutno dodržet zadané parametry
Ukázky našich prací Video 1 zde: Pracovní list online zde: