Daňové právo 19. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Osnova Daně Pojem daňového práva Systém daňového práva Prameny daňového práva Daňová soustava Daňověprávní vztahy Základní konstrukční prvky daně Ostatní konstrukční prvky daně
Daně (v širokém smyslu) Jiná obdobná peněžitá plnění Daně (v úzkém smyslu) daně z příjmů daň z přidané hodnoty spotřební daně daň z nemovitých věcí další Poplatky soudní poplatky správní poplatky místní poplatky poplatky sui generis Jiná obdobná peněžitá plnění cla odvody pojistná příspěvky
1. Daně teoretická definice daně v širším smyslu nenávratné, nedobrovolné, neekvivalentní či ekvivalentní a nesankční peněžité plnění ukládané na základě zákona spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu, které je veřejným příjmem veřejných rozpočtů, a to příjmem neúčelovým či účelovým a zpravidla řádným, pravidelným a plánovaným
1. Daně Daň (v užším smyslu) Poplatek nenávratné nedobrovolné neekvivalentní ekvivalentní nesankční peněžité plnění ukládané na základě zákona spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu veřejný příjem veřejných rozpočtů zpravidla neúčelový zpravidla účelový zpravidla řádný zpravidla pravidelný zpravidla plánovaný
2. Pojem daňového práva daňové právo jako součást finančního práva jako samostatné právní odvětví daňové právo / poplatkové právo / celní právo / berní právo / právo povinných peněžitých plnění / právo daňových příjmů veřejných rozpočtů vymezení v užším smyslu soubor právních norem upravujících příjmy veřejných rozpočtů označené jako daně (formální pojetí) vymezení v širším smyslu soubor právních norem upravujících daňové příjmy veřejných rozpočtů, tj. daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění
3. Systém daňového práva Daňové právo obecná část zvláštní část
3. Systém daňového práva Daňové právo hmotné (konstrukční prvky) procesní (správa daní)
4. Prameny daňového práva ústavní zákony čl. 4 a 11 Listiny základních práv a svobod mezinárodní smlouvy zamezení dvojího zdanění administrativní spolupráce (výměna informací) právní předpisy Evropské unie zákony a zákonná opatření Senátu nařízení vlády vyhlášky (interní normativní instrukce) (judikatura)
Ústavní základy daňového práva Ústava 1920 „daně a veřejné dávky vůbec mohou se ukládati jen na základě zákona“ Ústava 1948 „Daně a veřejné dávky lze ukládat toliko na základě zákona.“ Ústava 1960 neupravovala Ústavní zákon z roku 1968 „daně a poplatky možno ukládat jen na základě zákona“ čl. 11 odst. 5 Listiny „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.“
IV. Zákony Obecný zákon Zvláštní zákony Daňový řád daňové zákony (v užším smyslu) poplatkové zákony a zákony upravující poplatky zákony upravující jiná obdobná peněžitá plnění zákony upravující mezinárodní spolupráci a mezinárodní pomoc kompetenční zákony
5. Daňová soustava základní členění daní členění podle rozpočtového určení jiná členění daní
A. Základní členění daní Daně v širokém slova smyslu Daně v užším slova smyslu přímé důchodové majetkové ostatní nepřímé všeobecné selektivní Poplatky státní soudní správní místní ostatní (sui generis) Jiná obdobná peněžitá plnění cla veřejná pojistná daň z příjmů fyzických osob daň z příjmů právnických osob daň z nemovitých věcí daň z nabytí nemovitých věcí silniční daň daň z hazardních her daň z přidané hodnoty spotřební daně energetické daně pojistné na sociální zabezpečení pojistné na veřejné zdravotní pojištění
B. Členění podle rozpočtového určení Daně výlučné státní státní rozpočet státní fondy místní sdílené
C. Jiná členění podle vzájemné kombinace podle periodicity analytické daně syntetické daně podle periodicity daně pravidelně se opakující daně jednorázové
6. Daňověprávní vztahy peněžní vztahy týkající se soustřeďování daní do veřejných fondů (veřejných rozpočtů) regulované finančním (daňovým) právem prvky subjekty objekt obsah majetkový aspekt
7. Základní konstrukční prvky daně Subjekt Předmět Základ Sazba Výpočet Období Rozpočtové určení (Splatnost)
Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 3/95 napadené znění zákona o spotřebních daních „Pro účely tohoto zákona se rozumí malým nezávislým pivovarem taková právnická osoba nebo fyzická osoba, jejíž roční výstav piva (dále jen "výstav") není větší než 200.000 hl a která splňuje podmínky podle zvláštního předpisu.“ malý nezávislý pivovar – 2 znaky roční výstav piva není větší než 200.000 hl – stanoveno zákonem splňuje podmínky podle zvláštního předpisu – stanoveno vyhláškou
Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 3/95 Rozpor s čl. 79 odst. 3 Ústavy: „Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny.“ První pojmová náležitost (produkce do 200 000 hl) je zákonem rámcově zřetelně vymezena a na tomto základě může ministerstvo vyhláškou specifikovat podrobnosti. Pokud jde o druhý pojmový znak chráněného předmětu, totiž "nezávislost", přenechal zákonodárce jeho vymezení prováděcímu předpisu, tj. nižší právní normě. Ze zákona vyplývá, že chráněné pivovary musí kromě vymezení své produkce splňovat jakési další podmínky, avšak toto "něco dalšího" ponechává se vyhlášce a tím se dostává vymezení základní pojmové náležitosti, která má pro definici chráněných pivovarů konstitutivní význam, mimo vliv zákonodárce. Splnění blíže neoznačených podmínek zvláštního předpisu, které se pak "ex post" stávají konstitutivními znaky zákonem chráněného předmětu, vzbuzuje dojem, že by bylo možné stejně neurčitě formulovat zákonodárcovo zmocnění výkonné moci i v jiných oblastech života společnosti.
Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 3/95 odlišné stanovisko Formulace čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod, podle něhož daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona, umožňuje bližší úpravu druhotnou normou. Dikce § 2 písm. i) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., ve znění zákona č. 260/1994 Sb., podle našeho názoru umožňuje vydání prováděcího předpisu ve smyslu Ústavy . K tomu lze konstatovat, že toto ustanovení zákona vymezuje základní znaky pro poskytnutí daňové úlevy uvedením skupiny subjektů charakterizovaných jako malý nezávislý pivovar s ročním výstavem piva nepřesahujícím 200 000 hl. Tím jsou určeny hlavní zákonné znaky subjektu určité daňové povinnosti. K tomu zákon ještě uvádí, že pivovar této kategorie má splňovat podmínky podle zvláštního předpisu. Zmocnění k vydání prováděcího předpisu je obsaženo v čl. II bodu 5 zák. č. 260/1994 Sb., v němž zákonodárce deleguje normotvornou pravomoc na Ministerstvo zemědělství, které má příslušný právní předpis vydat v dohodě s Ministerstvem financí. Za daného právního stavu zákon splňuje základní podmínky dostatečné určitosti. Prakticky jde nyní pouze o bližší konkretizaci pojmu nezávislosti, který je jako jeden ze znaků v zákoně uveden.
Subjekt daňověprávního vztahu A. Subjekt daně je třeba odlišovat subjekt daňověprávního vztahu subjekt správy daní Subjekt správy daní správce daně daňový subjekt třetí osoba Subjekt daňověprávního vztahu stát (veřejná moc) subjekt daně
A. Subjekt daně je třeba odlišovat subjekt daně poplatník plátce daňový subjekt Daňový subjekt poplatník plátce daně daňový subjekt subjekt daně poplatník plátce
B. Předmět daně příjem věc (živé zvíře, ovladatelná přírodní síla) jednání nebo úkon činnost
C. Základ daně Základ daně valorický specifický
D. Sazba daně Sazba daně jednotná diferencovaná Sazba daně poměrná lineární progresivní klouzavá stupňovitá degresivní pevná Sazba daně jednotná diferencovaná
Lineární sazba
Progresivně stupňovitá sazba Základ daně Daň 0 – 121 200 12 % 121 200 – 218 400 19 % 218 400 – 331 200 25 % 331 200 a více 32 %
Progresivně klouzavá szaba Základ daně Daň Ze základu přesahujícího 0 – 121 200 12 % 121 200 – 218 400 14 544 Kč + 19 % 121 200 Kč 218 400 – 331 200 33 012 Kč + 25 % 218 400 Kč 331 200 a více 61 212 Kč + 32 % 331 200 Kč
E. Výpočet daně základ sazba daň Příklad: Daň z nabytí nemovitých věcí se vypočte jako součin základu daně zaokrouhleného na celé stokoruny nahoru a sazby daně.
F. Období daně období, za které se určuje základ daně = opakující se daně daně bez období = jednorázové daně
G. Rozpočtové určení daně určení veřejného rozpočtu, kam plyne výnos daně Daně výlučné státní státní rozpočet státní fondy místní sdílené
H. Splatnost daně jednorázově ve splátkách zálohově
8. Ostatní konstrukční prvky daně osvobození věcné, osobní daněprosté minimum paušální daň minimální základ daně sleva na dani daňové zvýhodnění minimální výše daně
e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 19. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy