Nobelova cena za fyziku 2016

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vedení elektrického proudu v látkách
Advertisements

Polovodiče typu N a P Si Si Si Si Si Si Si Si Si
MAGNETICKÉ VLASTNOSTI LÁTEK
Polovodičové počítače
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb
Vedení el. proudu v různých prostředích
POLOVODIČE.
4.4 Elektronová struktura
Vedení elektrického proudu v polovodičích 2
Základy mechaniky tekutin a turbulence
POLOVODIČE Polovodiče jsou pevné látky, které jsou určitých okolností vodiči a za jiných okolností izolanty. Z hlediska využití v praxi jsou nejdůležitějšími.
VLASTNÍ POLOVODIČE.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Historie polovodičových součástek I.
Je-li materiál polovodič, vede proud?
Budoucnost mikroelektroniky „ve hvězdách“ ….... spintronika jednou z možných cest.
Elektrický proud v látkách
Si, Ge, C, Se, Te, PbS, hemoglobin, chlorofyl
Vedení elektrického proudu v látkách
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
* Pohyb volných elektricky nabitých částic nebo těles. * Vodič – látka obsahující volné elektricky nabité částice. * Izolant – látka, která má zanedbatelný.
magnetické pole druh silového pole vzniká kolem: vodiče s proudem
Elektrotechnika Automatizační technika
Vodivost látek.
Anotace Prezentace, která se zabývá vedením el. proudu v plynech. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají čím je způsobeno vedení.
Svět techniky a já Kateřina Večerková.
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Elektromagnetická indukce
Elektromagnetická indukce
Fyzika kondenzovaného stavu
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Fyzika nízkých teplot - Supravodivost
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
Základy Elektrotechniky
Fyzika kondenzovaného stavu
odpor vodiče, supravodivost
Zpracoval: Michal Kuča
Magnetické vlastnosti látek. – Elektrony mohou vytvářet magnetické pole třemi způsoby: Volné: jako pohybující se náboje, tedy proud. Vázané: díky svému.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 05.
Je možné cestovat v čase?
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
ELEKTRONIKA Vodivost polovodiče. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluStacionární magnetické.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_05 Název materiáluFotoelektrický.
TECHNOLOGIE POLOVODIČŮ VYTVOŘENÍ PŘECHODU PN. SLITINOVÁ TECHNOLOGIE PODSTATA TECHNOLOGIE ZÁKLADNÍ POLOVODIČ S POŽADOVANOU VODIVOSTÍ SE SPOLEČNĚ S MATERIÁLEM,
Vedení elektrického proudu v polovodičích. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 7. Elektrický proud v pevných látkách - odpor, výkon Název sady:
Gymnázium Jakuba Škody v Přerově Milan Suchánek Kristýna Kučová 3.A.
ELEKTROTECHNIKA Elektronová teorie. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ELEKTROTECHNOLOGIE VODIČE - ÚVOD. VŠEOBECNÁ CHARAKTERISTIKA VODIČE – ELEKTRICKY VODIVÉ MATERIÁLY pro jejichž technické využití je rozhodující jejich VELKÁ.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_11 Název materiáluAtomy s.
Odborný výcvik 2. ročník – prezentace 1
FYZIKÁLNÍ PODSTATA ELEKTRICKÉ VODIVOSTI
Prezentace – výklad učiva
Fyzika kondenzovaného stavu
SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
OPAKOVÁNÍ VEDENÍ PROUDU: - v kovech - v kapalinách - v plynech - ve vlastních a příměsových polovodičích.
Elektromagnetická indukce
Fotoelektrický jev Viktor Šťastný, 4. B.
POLOVODIČE Polovodiče jsou pevné látky, které jsou určitých okolností vodiči a za jiných okolností izolanty. Z hlediska využití v praxi jsou nejdůležitějšími.
POLOVODIČE SVĚT ELEKTRONIKY.
Fyzika 2.D 17.hodina 01:06:36.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Náboj a elektrické pole
FYZIKA 2.B 4. hodina.
Musíme… a nebo „Musíme“?
VLASTNÍ POLOVODIČE.
Transkript prezentace:

Nobelova cena za fyziku 2016 PODIVNÉ STAVY HMOTY Nobelova cena za fyziku 2016 Pavel Stránský www.pavelstransky.cz Science to Go! Městská knihovna Praha 22. listopad 2016

Objev roku 2016: přímá detekce gravitačních vln ohlášeno 11. února 2016, po uzavření nominací na Nobelovu cenu Nobelova cena za fyziku se často udílí mnoho let po objevu, až poté, co skutečně změní fyzikální pohled na svět

topologických fázových přechodů David J. Thouless J. Michael Kosterlitz ...za teoretický objev topologických fázových přechodů a topologických fází hmoty. F. Duncan M. Haldane

Fázové přechody I tlak plazma teplota kondenzát led voda plyn

Fázové přechody II Při klasickém fázovém přechodu se mění symetrie systému. magnetizace teplota feromagnetická fáze paramagnetická fáze Tc Curieova teplota (pro železo Tc = 768 oC) (parametr uspořádání) (řídící parametr)

Topolog je člověk, který nerozezná donut od svého kávového hrníčku. Topologie zajímají nás vlastnosti věcí bez ohledu na jejich geometrický tvar věci můžeme libovolně natahovat, kroutit a deformovat, ale nemáme lepidlo ani nůžky topologické invarianty – například počet děr hrnek donut Topolog je člověk, který nerozezná donut od svého kávového hrníčku.

Topologie pražského metra

Topologický defekt vír „antivír“ K vytvoření jednotlivého víru či „antivíru“ musíme přerovnat celou mříž. - tenká vrstva materiálu Vytvoření páru je mnohem jednodušší:

Topologický fázový přechod prostorové objekty jsou příliš složité , Kosterlitz a Thouless proto studují plošné vrstvy materiálů a objevují zajímavé komplikované chování topologické defekty jsou mnohem silnější v plošných objektech těsný pár vírů samostatný vír

Klasický Hallův jev + - Hallovo napětí ~ proud x magnetická indukce e- - silně závisí na vlastnostech materiálu

Kvantový Hallův jev - velmi nízké teploty Hallův odpor podélný odpor nezávisí na vlastnostech materiálu, na množství nečistot... Nobelova cena 1998 (Laughlin, Störmer, Tsui)

(topologický invariant je zde tzv. Chernovo číslo) Kvantový Hallův jev elektrická vodivost 0 „děr“ 1 „díra“ 2 „díry“ 3 „díry“ (topologický invariant je zde tzv. Chernovo číslo)

Topologický izolant (kvantový spinový Hallův jev) 1980: předpověděl Duncan Haldane izolant uvnitř materiálu, vodič na povrchu k vytvoření povrchové supravodivé vrstvy není potřeba magnetického pole elektrický proud je veden ve speciálních „dopravních pruzích“ slitiny Bi2Se3 a Bi2Te3 (použití v přenosných ledničkách) spin nahoru spin nahoru

Grafen (stanen) - topologický izolant až do 100 oC

Aplikace výpočetní technika: speciální typy polovodičů (topologické supravodiče, Weylovy polokovy) a pamětí topologické kvantové počítání konstrukce kvantových simulátorů (jednoduché soustavy, které umožňují řešení jinak obtížně řešitelných problémů mikrosvěta) studium exotických „kvazičástic“ v materiálech (axiony, Majoranovy částice)

F. Duncan M. Haldane (vysvětluje teorii kvantového Hallova jevu za nepřítomnosti magnetického pole, který vede k topologickým izolátorům) AS: Co jste udělal bezprostředně poté, když vám zavolali, že získáváte Nobelovu cenu? DH: Dal jsem si kávu. Jsem trochu Brit a trochu flegmatik, co se týče těchto věcí, takže jsem neomdlel, ani nic jiného. AS: Myslíte si, že něco značí, že všichni tři letošní laureáti NC se narodili a chodili do školy ve Spojeném království, ale pak odešli do Spojených států? DH: Myslím si, že v pozdních sedmdesátých letech se v Británii začalo upozaďovat financování základního výzkumu, a namísto toho se zdůrazňoval užitečný výzkum. Je to velmi špatná věc, když vládní agentury začnou říkat „K čemu je to dobré?“ To bychom nikdy říkat neměli. Spousta velkých objevů opravdu užitečných věcí nevznikla tak, že by si někdo sedl a rozhodl se: „A teď objevím něco užitečného.“ Vznikla proto, že někdo objevil něco zajímavého a později se ukázalo, že to je také nesmírně užitečné. https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/2016/