Historický vývoj PŘÍSTUPY K PORUCHÁM CHOVÁNÍ, JEJICH ŘEŠENÍ, POČÁTKY ÚSTAVNÍ PÉČE U NÁS A VE SVĚTĚ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
Individuálně, ale společně a jinak
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Správa sociálního zabezpečení
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Terminologie etopedie
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
VY_32_INOVACE_43A_STÁTNÍ SVÁTKY A VÝZNAMNÉ DNY V ČESKÉM KALENDÁŘI
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
Název projektu: Moderní škola
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Název ETOPEDIE = z řeckého „ethos“ – mrav + paidea – výchova Je jednou z disciplín speciální pedagogiky. Vývoj oboru etopede.
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Správa sociálního zabezpečení
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Děti odsouzených rodičů
Školní poradenské pracoviště
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Hledáme klíč k právům dětí
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ing. Alice Hříbalová - VP
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Návykové látky Alkohol
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Život bez střeva , Praha.
Struktura pedagogiky.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Historický vývoj PŘÍSTUPY K PORUCHÁM CHOVÁNÍ, JEJICH ŘEŠENÍ, POČÁTKY ÚSTAVNÍ PÉČE U NÁS A VE SVĚTĚ

Historický vývoj Jednotlivé historické přístupy společnosti vůči dětem a mládeži s poruchou chování či jinými sociálně patolog.projevy chování se lišily, vždy v závislosti na normě společnosti. Otázka normality (je relativní) souvisí s několika klíčovými faktory: Čas (časové hledisko) - kdy Prostor - kde Situace – konkrétní situace Kultura Náboženství

přístupy Z pohledu různých faktorů normality lze na konkrétní situaci nazírat variabilně. Slowík (2007) píše o současné změně paradigmatu koncepce speciální pedagogiky, uvádí tyto PŘÍSTUPY: Represivní – starověk – zotročování, zneužívání, zabíjení handicapovaných Charitativní – duchovno – ochranitelství (církev – klášterní špitály, hospice…) Humanistický – novověk – komplexní pojetí péče Rehabilitační – přelom 19.-20.stol.- ve smyslu znovu uschopnění Preventivně-integrační – snaha zaměřit se na prevenci vzniku postižení, předcházení riziku narození dítěte s vadou nebo poruchou; řeší se otázka integrace do intaktní společnosti Inkluzivní – současný moderní trend; zdá se však, že dnešní společnost není připravena (resp. nestihla se připravit na radikální a náhlé změny). Představuje společnou výchovu a vzdělávání, kdy jedinci s handicapem jsou jednotně vzděláváni s jedinci intaktními.

SPARTSKÁ VÝCHOVA Kázeň, sebeovládání, jemuž se chlapci učili poměrně drastickými způsoby

ČÍNA KONFUCIUS – nauka o mravnosti – lidé potřebují příklady „Anály jar a podzimů“ – 5. Konfuciova kniha – 3 stádia vývoje lidstva

ANTIKA ŘECKO Xenofon – metoda výchovného vzoru (příklad straších), idea sebeovládání; prosazoval aktivní dosahování cílů jedince Platón – reálný svět je odraz dokonalého světa idejí (morální špatnost záležela v neznalosti dobra). Nejvyšší hodnotou je dobro. Vyžadoval veřejnou výchovu – příprava řádných občanů (ve státních školách od předškolního věku) Aristoteles – žák Platóna; všechny zlomyslnosti a špatnosti mají být trestány zákonem (ohled na děti do 5 let). Zdůrazňoval výchovu tělesnou, mravní a rozumovou (výchova by měly být státní). Zabývá se ctnostmi lidí. ŘÍM Marcus Fabius Quintilianus – vyzdvihoval školní výchovu oproti soukromé škodlivost tělesných trestů, kladl nároky na učitele Marcus Aurelius – prevence zločinnosti Hovory k sobě samému – 9 POUČEK

STŘEDOVĚK Kruté tresty, postižení vyhošťování ze společnosti, věznice

RENESANCE Obrat, důležitost pozitivních vzorů DESIDERIUS ERASMUS ROTTERDAMSKÝ rozhodující je význam výchovy ve vývoji jedince O uhlazenosti dětských mravů – pojednává o poruchách chování Chvála bláznovství – kritika učitelů MICHAILE DE MONTAIGNE – zastánce mírných metod; důraz kladen na sociální učení (učitel by měl žáka vést…) FRANCOIS REBELAIS- Gargantua a Pantagruel - kritizoval výchovu, neboť je od života odtržena JAN AMOS KOMENSKÝ – děti vést ke kázni, trestat jen výjimečně, pozitivní příklad pěkným slovem; ohled na věk a schopnosti dítěte JOHN LOCKE - stoupenec individuální výchovy jedním vychovatelem; výchova gentlemana. Tvrdil, že člověk je „tabula rasa“. JEAN JASQUES ROUSSEAU- proti tělesným trestům, princip přirozených následků Emil, čili o vychování Společenská smlouva JOHANN FRIEDRICH HERBART – přiměřené zaměstnávání, dozor, zákazy, tresty, autorita

VÝZNAMNÍ PSYCHIATŘI WILLIAM HAELY – bostonský psychiatr v oboru zločinnosti mladistvých Rekonstrukce chování v mládí Mladý zločin CYRIL LUDOVIC BURT- britský specialista v oblasti zločinnosti mladistvých Mladistvý zločinec ALFRED ADLER – věnoval se obtížně vychovatelné dorůstající generaci Těžce vychovatelné děti ANTON SEMJONOVIČ MAKARENKO – věnoval se osiřelými děti, které žebraly, kradly – organizoval jejich výchovu LEO KANNER - popsal dětský autismus učebnice – Dětská psychiatrie

ČESKÉ ZEMĚ FRANTIŠEK ČÁDA – realizoval výzkumy, pečoval o úchylné děti a mládež Založil „Sdružení pro výzkum dítěte“ – stalo se základem pro Pedopatologický ústav hlavního města Prahy Zformuloval rysy tehdejší moderní péče o slabomyslné. ANTONÍN HAVEROCH - Pedagogické rozhledy – psal o dětské neposednosti, lhavosti, zločinnosti Spis – Duševní odchylky mládeže školní – výchovné přístupy (z psychiatrického hlediska) JOSEF ZEMAN – založil a redigoval časopis „Úchylná mládež“ - Spoluautor učebních osnov pro handicapované, podílel se na zákonu o pomocných školách

POČÁTKY ÚSTAVNÍ PÉČE VE SVĚTĚ A V ČESKÝCH ZEMÍCH POČÁTEK 19. STOLETÍ 1816 – v Německu – 1. ústav v Evropě – Výchovna či vychovatelna“ 1842 – u nás první vychovatelna – Jednotou pro blaho propuštěných káranců“ 1883 – vychovatelna v Praze- Libni (Vojtěch Náprstek, Fr. Ladislav Reiger) 1884 – vychovatelna na Vinohradech, v Říčanech – 6-10 letí (z nadace manželů Olivových)

POČÁTKY ÚSTAVNÍ PÉČE VE SVĚTĚ A V ČESKÝCH ZEMÍCH - pokračování 2. POLOVINA 19. STOLETÍ – ústavy pro morálně narušenou mládež: OCHRANOVNY - pro osiřelé, opuštěné… POLEPŠOVNY – mládež výchovně zanedbaná, mravně vadná, ale i zločinná Rakousku – Uhersku – zakládání donucovacích pracoven. ZÁKON z r. 1885 V RAKOUSKU UHERSKU – vybudování polepšoven. (Opatovice, Králíky – později přejmenovány na vychovatelny r. 1921) ZÁKON V R. 1931 – polepšovny určeny pro mladistvé odsouzené k trestu vězení; pro narušenou mládež zavedení (od r. 1945): Dětský domov se zvýšenou výchovnou péčí (9-14/15let) Domov mládeže pro převýchovu (15-18 let)

SOUČASNOST Od 30. let 20. století – nový jev – „diktát dětí a mládeže“ – prohluboval se po 2. světové válce. Především pubescenti rozhodují o chodu rodiny – problém – rodiny nemají dostatečné příjmy (na oblečení, potraviny…dle požadavku dětí). Důležité je hledat společné řešení – v hledání jiných hodnot, než jaké nabízí konzumní společnost).

Významné osobnosti JIŘÍ DUNOVSKÝ – ochrana dětí před nebezpečím Dítě a poruchy chování - orientuje se na funkčnost rodiny ZDENĚK MATĚJČEK, JIŘÍ DUNOVSKÝ, ZDENĚK DYTRYCH Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě – zabývají se syndromem CAN MILADA GOLOBOVÁ – psal o týrání dětí Děti na zabití Děvče na zabití DAN OLWEUS – působí na univerzitě v Bergenu – průkopník ve výzkumu šikany. Projevy agrese se snaží eliminovat tzv. intervenčním programem – spočívající v restrukturaci sociálního prostředí FRANTIŠEK KOUKOLÍK Odlišné dítě – vztah mezi matkou a jednoročním dítětem Vzpoura deprivantů

DALŠÍ MEZINÁRODNÍ DEN PROTI ZLOČINU – vyhlášen byl v r. 1990 Evropským fórem Rady Evropy HNUTÍ PROTI KRIMINALITĚ – vzniklo r. 1995 v ČR – proti nárůstu trestných činů R. 1991 založen BÍLÝ KRUH BEZPEČÍ – pomoc obětem a svědkům trestné činnosti, prevence kriminality, zlepšení práv a postavení poškozených v trestním řízení